Page 132 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 132
130 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
4. Rozmowa na temat treści utworu. Dzieci odpowiadają na pytania N., np.: O czym mowa w wierszu? Jak wygląda wiatr?
Jaki charakter miał wiatr w wierszu? Czy był lekki, delikatny czy silny, porywisty?
Dzieci wspólnie zastanawiają się, co to jest wiatr. N. weryfikuje i podsumowuje wypowiedzi dzieci: Wiatr to ruch
powietrza.
5. Zabawa ruchowa „Wietrzne materiały”. Dzieci otrzymują bawełniane materiały, które wprawiają w ruch zgodnie
z instrukcją N.: Na początku wieje delikatny wietrzyk… Coraz mocniejszy się staje... i nagle bardzo mocno się rozszalał!
Powolutku ustaje i się wycisza...
6. Praca plastyczna „Wietrzyk”. Dzieci przedstawiają wiatr, przyklejając torebki plastikowe do kartek bloku technicznego.
7. Wspólne sprzątanie i prezentacja prac.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia techniczno-plastyczne.
Temat: Jesienne grzechotki.
Cele:
kształtowanie kreatywnej postawy wobec nowych wyzwań plastyczno-technicznych
doskonalenie umiejętności odtwarzania podanego rytmu
drażanie do samodzielnego tworzenia akompaniamentu do utworu muzycznego.
w
Pomoce: żołędzie, plastikowe butelki, kolorowe kartki, klej, taśma, nożyczki, wykałaczki, CD.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa ruchowa „Powtarzamy dźwięki”. Dzieci poruszają się po sali i obserwują zachowanie N., które muszą odtworzyć.
Np.: N. zaczyna klaskać w dłonie, tupać o podłogę, skakać na jednej nodze.
2. Praca plastyczno-techniczna „Grzechotka z żołędzi”. Dzieci wkładają do butelek plastikowych żołędzie. Zakręcają
butelki, a następnie oklejają ją według własnych pomysłów.
3. Wspólne sprzątanie i prezentacja instrumentów.
4. Dzieci grają na swoich grzechotkach w trakcie śpiewania piosenki Spacer po dywanie wraz z odtwarzanym akompania-
mentem (CD).
III Zajęcia w ogrodzie
x Budowanie dowolnych konstrukcji z piasku.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
x Obserwacja przyrody.
Piątek temat: Książka z zakładką.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Jesienny humor”. Zabawa w kole „Niebieski krokodyl”.
Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Praca plastyczna „Jesienne drzewo”. Zabawa dowolna z użyciem klocków. Zabawa ruchowa
rzutna „Rzuty do tarczy”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 8, 9; II 3; III 1, 2, 5; IV 11
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego – jesienna zakładka. Powitanie
zabawą w kole. Wysłuchanie utworu Doroty Gellner Sąsiadka i zakładka. Rozmowa na temat treści utworu. Stworzenie
książeczki obrazkowej. Praca plastyczna „Mięciutka zakładka”. Zabawa ruchowa ze śpiewem „Uciekaj, myszko,
do dziury”. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VIII.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 5, 7, 8; IV 2, 3, 4, 5, 8, 19
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacja chmur na niebie. Zabawa w parach „Kto dalej skoczy?”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; II 11; III 5; IV 2, 18