Page 129 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 129
TYDZIEŃ 9 • Jesienny deszcz • 127
na spacer dookoła stołu? Dlaczego spacer nie odbywał się na dworze? Czy niebo może naprawdę płakać? Następnie dzieci
uczą się słów 1. zwrotki i refrenu.
Spacer po dywanie słowa: Dorota Gellner
muzyka: Krystyna Kwiatkowska
1 . Kiedy niebo płacze, a gumowe
idziemy na spacer piłki dwie
dookoła stołu po podłodze
z piosenką wesołą . toczą się!
Ref .: Idą parami 2 . Choć za oknem dmucha,
lalki z misiami, nikt wiatru nie słucha,
depczą dywan, chodzi dookoła
depczą dywan wycieczka wesoła .
z frędzelkami! Ref .: Idą parami…
Idą parami
lalki z misiami,
2. Ćwiczenia dykcyjne. N. prosi o podanie odgłosów deszczu, np.: Plum, plum; Kap, kap; Chlap, chlap; Plusk; Tap, tap. Dzieci
powtarzają onomatopeje według wskazań N. – raz ciszej, raz głośniej; szybciej lub wolniej itp.
3. Zabawa „Dookoła stołu”. N. dzieli dzieci na dwie grupy, np. chłopcy i dziewczynki. Chłopcy siadają w kole na środku
sali – w zabawie będzie to stół. Na podłodze, poza „stołem”, leżą misie-przytulanki.
Chłopcy śpiewają 1. zwrotkę i refren. Dziewczynki w czasie zwrotki spacerują po całej sali, szukając dla siebie pary. Pod-
chodzą do wybranej koleżanki i razem znajdują najbliżej leżącego misia. Każda dziewczynka łapie misia za jedną łapkę.
Na pierwsze słowa refrenu pary z misiem rozpoczynają marsz dookoła „stołu”. Na słowach: …depczą dywan, depczą dy-
wan z frędzelkami! wytupują w miejscu rytm tego fragmentu piosenki. Na słowach: …a gumowe piłki dwie po podłodze
toczą się! obracają się w kółeczku razem z misiem.
Na przygrywce do 2. zwrotki dziewczynki odkładają misie i zamieniają się z chłopcami miejscami. Dzieci powtarzają
układ w czasie 2. zwrotki i refrenu.
4. Zabawa „Muzykalne kalosze”. N. pyta: Czy jest jakiś sposób, żeby pójść na spacer pomimo deszczu? Co jest do tego potrzebne?
Zbiera odpowiedzi (Kalosze, parasol, peleryna lub płaszcz przeciwdeszczowy…). Na końcu pyta, czy zdaniem dzieci
kalosze lubią chodzić na deszczowy spacer. Rozdaje dzieciom ich (czyste) kalosze i proponuje muzyczną zabawę.
Dzieci zakładają kalosze na obie ręce. N. proponuje sprawdzenie, jakie dźwięki można uzyskać przy pomocy kaloszy
na rękach. (Tupanie po podłodze, po dywanie lub wykładzinie; pukanie piętą kalosza o piętę drugiego kalosza; pukanie
noskiem o nosek butów; pukanie pietą kalosza o podłogę itp.).
Po krótkim wypróbowaniu różnych sposobów przez dzieci N. włącza piosenkę. Dzieci w czasie zwrotki spacerują,
natomiast w czasie refrenu grają zgodnie z wypróbowanymi sposobami.
5. Zabawa „Kaloszowe granie”. N. proponuje następujące wykonanie piosenki Spacer po dywanie (CD):
x 1. zwrotka – dzieci z kaloszami na rękach spacerują po sali w dowolnych kierunkach, zgodnie z muzyką