Page 129 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 129

TYDZIEŃ 9  •  Jesienny deszcz  •  127



              na spacer dookoła stołu? Dlaczego spacer nie odbywał się na dworze? Czy niebo może naprawdę płakać? Następnie dzieci
              uczą się słów 1. zwrotki i refrenu.



                  Spacer po dywanie                                               słowa: Dorota Gellner
                                                                                  muzyka: Krystyna Kwiatkowska




























                1 .   Kiedy niebo płacze,                         a gumowe
                  idziemy na spacer                               piłki dwie
                  dookoła stołu                                   po podłodze
                  z piosenką wesołą .                             toczą się!

             Ref .:   Idą parami                                2 .   Choć za oknem dmucha,
                  lalki z misiami,                                nikt wiatru nie słucha,
                  depczą dywan,                                   chodzi dookoła
                  depczą dywan                                    wycieczka wesoła .
                  z frędzelkami!                             Ref .:   Idą parami…
                  Idą parami
                  lalki z misiami,


            2.  Ćwiczenia dykcyjne. N. prosi o podanie odgłosów deszczu, np.: Plum, plum; Kap, kap; Chlap, chlap; Plusk; Tap, tap. Dzieci
              powtarzają onomatopeje według wskazań N. – raz ciszej, raz głośniej; szybciej lub wolniej itp.
            3.  Zabawa „Dookoła stołu”. N. dzieli dzieci na dwie grupy, np. chłopcy i dziewczynki. Chłopcy siadają w kole na środku
              sali – w zabawie będzie to stół. Na podłodze, poza „stołem”, leżą misie-przytulanki.
              Chłopcy śpiewają 1. zwrotkę i refren. Dziewczynki w czasie zwrotki spacerują po całej sali, szukając dla siebie pary. Pod-
              chodzą do wybranej koleżanki i razem znajdują najbliżej leżącego misia. Każda dziewczynka łapie misia za jedną łapkę.
              Na pierwsze słowa refrenu pary z misiem rozpoczynają marsz dookoła „stołu”. Na słowach: …depczą dywan, depczą dy-
              wan z frędzelkami! wytupują w miejscu rytm tego fragmentu piosenki. Na słowach: …a gumowe piłki dwie po podłodze
              toczą się! obracają się w kółeczku razem z misiem.
              Na przygrywce do 2. zwrotki dziewczynki odkładają misie i zamieniają się z chłopcami miejscami. Dzieci powtarzają
              układ w czasie 2. zwrotki i refrenu.
            4.  Zabawa „Muzykalne kalosze”. N. pyta: Czy jest jakiś sposób, żeby pójść na spacer pomimo deszczu? Co jest do tego potrzebne?
              Zbiera odpowiedzi (Kalosze, parasol, peleryna lub płaszcz przeciwdeszczowy…). Na końcu pyta, czy zdaniem dzieci
              kalosze lubią chodzić na deszczowy spacer. Rozdaje dzieciom ich (czyste) kalosze i proponuje muzyczną zabawę.
              Dzieci zakładają kalosze na obie ręce. N. proponuje sprawdzenie, jakie dźwięki można uzyskać przy pomocy kaloszy
              na rękach. (Tupanie po podłodze, po dywanie lub wykładzinie; pukanie piętą kalosza o piętę drugiego kalosza; pukanie
              noskiem o nosek butów; pukanie pietą kalosza o podłogę itp.).
              Po krótkim wypróbowaniu różnych sposobów przez dzieci N. włącza piosenkę. Dzieci w czasie zwrotki spacerują,
              natomiast w czasie refrenu grają zgodnie z wypróbowanymi sposobami.
            5.  Zabawa „Kaloszowe granie”. N. proponuje następujące wykonanie piosenki Spacer po dywanie (CD):
                 x 1. zwrotka – dzieci z kaloszami na rękach spacerują po sali w dowolnych kierunkach, zgodnie z muzyką
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134