Page 125 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 125

TYDZIEŃ 9  •  Jesienny deszcz  •  123


                 Franek z psem na smyczy poszli do pobliskiego parku. Tam spotkali Antka! Koledzy przywitali się serdecznie. Franek odpiął
              smycz, żeby Reks mógł sobie swobodnie pobiegać. Chłopcy złożyli swoje parasolki, oparli je o ławkę, założyli kaptury na głowę
              i też poszli się poruszać. Przeskakiwali przez kałuże i zbierali kasztany. Ścigali się, kto znajdzie ich najwięcej.

            2.  N. prosi, aby każda osoba zamknęła oczy i wyobraziła sobie to, o czym usłyszy. Włącza nagranie odgłosu spokojnego
              deszczu, po czym ponownie recytuje wiersz Doroty Gellner Deszcz.
            3.  Rozmowa kierowana. Dzieci siedzą w kręgu i opowiadają o tym, co lubią robić, gdy pada deszcz.
            4.  Praca plastyczna „Magiczne kalosze”. Wykonywanie kaloszy z wykorzystaniem foli aluminiowej, folii spożywczej, kolo-
              rowych papierów i włóczki. Na początku dzieci rysują sami lub z pomocą N. dwa buty, a następnie wypełniają rysunek
              różnym materiałem według własnego pomysłu.
            5.  Wspólne sprzątanie i omówienie prac.
            6.  Wywieszenie prac w przedszkolnej galerii.

            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa ruchowa „Kałuże”. N. rozkłada szarfy w różnych miejscach – są to kałuże. Dzieci biegają i przeskakują przez nie.
              x Spacer po przedszkolnym ogrodzie połączony z obserwacją przyrody.




            Wtorek    temat:  U jak ufoludek.


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Uwaga, deszcz”. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Kolorowe
            listki”. Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Zabawa muzyczna „Kap, kap”. Wykonanie ćwiczeń w KP1 – rozwijanie sprawności
            grafomotorycznej, doskonalenie analizy słuchowej wyrazów. Zabawa ruchowa na czworakach „Żuczek tragarz”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 7, 8, 12
            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – ufoludek i zapasy. Obejrzenie inscenizacji wier-
            sza. Omówienie treści. Wyszukiwanie głoski u w słowach wiersza. Poznanie kształtu litery U. Zabawa „Ile głosek słowo ma?”.
            Zagadki słowne. Ćwiczenie logopedyczne „Językowa litera”. Wykonanie ćwiczeń w KP1 – kolorowanie lub wyklejanie szablonu
            litery, wskazywanie elementów zaczynających się na głoskę u.   ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VII.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 7, 9; III 5, 7, 8; IV 1, 2, 3, 4, 8, 15

            Zajęcia w ogrodzie: Obserwacja przyrody. Zabawa bieżna „Kto pierwszy?”.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; II 8, 11; III 5; IV 18

            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa „Uwaga, deszcz”. N. każdemu dziecku rozdaje kawałek materiału, który ma służyć jako ochrona przed deszczem.
              Dzieci swobodnie się poruszają. Na komendę N.: Pada deszcz unoszą materiał nad głową.
              x Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Kolorowe listki”. Dzieci otrzymują koperty w różnych kolorach. N. rozkłada w sali
              kolorowe listki z papieru. Zadaniem przedszkolaków jest zebranie listków w kolorze otrzymanych kopert.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa muzyczna „Kap, kap”. Dzieci siedzą w kręgu. Każda osoba otrzymuje instrument, na którym próbuje zagrać
              w taki sposób, aby uzyskać dźwięk deszczu.
              x Wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 1 i ćw. 2, s. 60). Dzieci rysują szlaczki po śladzie. Następnie nazywają rysunki przed-
              stawione na parasolach i wskazują ten parasol, na którym we wszystkich nazwach słychać głoskę u.
              x Zabawa ruchowa na czworakach „Żuczek tragarz” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).

            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
            Temat: Ufoludek i zapasy.
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130