Page 125 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 125
TYDZIEŃ 9 • Jesienny deszcz • 123
Franek z psem na smyczy poszli do pobliskiego parku. Tam spotkali Antka! Koledzy przywitali się serdecznie. Franek odpiął
smycz, żeby Reks mógł sobie swobodnie pobiegać. Chłopcy złożyli swoje parasolki, oparli je o ławkę, założyli kaptury na głowę
i też poszli się poruszać. Przeskakiwali przez kałuże i zbierali kasztany. Ścigali się, kto znajdzie ich najwięcej.
2. N. prosi, aby każda osoba zamknęła oczy i wyobraziła sobie to, o czym usłyszy. Włącza nagranie odgłosu spokojnego
deszczu, po czym ponownie recytuje wiersz Doroty Gellner Deszcz.
3. Rozmowa kierowana. Dzieci siedzą w kręgu i opowiadają o tym, co lubią robić, gdy pada deszcz.
4. Praca plastyczna „Magiczne kalosze”. Wykonywanie kaloszy z wykorzystaniem foli aluminiowej, folii spożywczej, kolo-
rowych papierów i włóczki. Na początku dzieci rysują sami lub z pomocą N. dwa buty, a następnie wypełniają rysunek
różnym materiałem według własnego pomysłu.
5. Wspólne sprzątanie i omówienie prac.
6. Wywieszenie prac w przedszkolnej galerii.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa „Kałuże”. N. rozkłada szarfy w różnych miejscach – są to kałuże. Dzieci biegają i przeskakują przez nie.
x Spacer po przedszkolnym ogrodzie połączony z obserwacją przyrody.
Wtorek temat: U jak ufoludek.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Uwaga, deszcz”. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Kolorowe
listki”. Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Zabawa muzyczna „Kap, kap”. Wykonanie ćwiczeń w KP1 – rozwijanie sprawności
grafomotorycznej, doskonalenie analizy słuchowej wyrazów. Zabawa ruchowa na czworakach „Żuczek tragarz”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 7, 8, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – ufoludek i zapasy. Obejrzenie inscenizacji wier-
sza. Omówienie treści. Wyszukiwanie głoski u w słowach wiersza. Poznanie kształtu litery U. Zabawa „Ile głosek słowo ma?”.
Zagadki słowne. Ćwiczenie logopedyczne „Językowa litera”. Wykonanie ćwiczeń w KP1 – kolorowanie lub wyklejanie szablonu
litery, wskazywanie elementów zaczynających się na głoskę u. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VII.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 7, 9; III 5, 7, 8; IV 1, 2, 3, 4, 8, 15
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacja przyrody. Zabawa bieżna „Kto pierwszy?”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; II 8, 11; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Uwaga, deszcz”. N. każdemu dziecku rozdaje kawałek materiału, który ma służyć jako ochrona przed deszczem.
Dzieci swobodnie się poruszają. Na komendę N.: Pada deszcz unoszą materiał nad głową.
x Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Kolorowe listki”. Dzieci otrzymują koperty w różnych kolorach. N. rozkłada w sali
kolorowe listki z papieru. Zadaniem przedszkolaków jest zebranie listków w kolorze otrzymanych kopert.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa muzyczna „Kap, kap”. Dzieci siedzą w kręgu. Każda osoba otrzymuje instrument, na którym próbuje zagrać
w taki sposób, aby uzyskać dźwięk deszczu.
x Wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 1 i ćw. 2, s. 60). Dzieci rysują szlaczki po śladzie. Następnie nazywają rysunki przed-
stawione na parasolach i wskazują ten parasol, na którym we wszystkich nazwach słychać głoskę u.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Żuczek tragarz” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
Temat: Ufoludek i zapasy.