Page 124 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 124
122 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Cele:
w
drażanie do uważnego słuchania i poszukiwania odpowiedzi na postawione pytania
r
ozwijanie aktywności twórczej
b
udzenie zainteresowania zjawiskami przyrody.
Pomoce: tamburyn, ilustracje przedstawiające krajobraz w czasie lub/i po deszczu, wstążki, kartki papieru, papier
kolorowy, klej.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa muzyczno-ruchowa „Srebrny deszczyk”. Dzieci chodzą po sali zgodnie z rytmem wygrywanym przez N. na tam-
burynie. N. raz gra umiarkowanie, a raz zwiększa tempo – dzieci dostosowują swoje ruchy do słyszanych dźwięków.
2. Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner Deszcz.
Deszcz
Dzień był srebrny W srebrne nici Zaplątałam się po uszy!
i deszczowy i tasiemki, Kto mnie teraz
i deszcz padał w brylantowy z miejsca ruszy?
brylantowy . sznurek cienki, Dorota Gellner
Każdy się przed deszczem chował, w mokre wstążki,
tylko mnie ktoś zaczarował . w srebrną wełnę,
Stałam na tym deszczu, w srebrne sieci
stałam, deszczu pełne .
aż w ten deszcz się zaplątałam!
3. Omówienie treści utworu. Zwrócenie uwagi na charakterystyczne zjawiska pory roku. Krótkie wyjaśnienie, skąd się bierze
deszcz. Wspólne opisywanie krajobrazu (scenerii miasta, ogrodu przedszkolnego) w trakcie i po deszczu (na podstawie
ilustracji i własnych doświadczeń).
4. Przedstawienie graficzne bohaterki wiersza na kartkach papieru za pomocą wydzieranki i kolorowych wstążek.
5. Wspólne sprzątanie i omówienie prac.
6. Zabawa ruchowa z użyciem wstążki „Wstążkowy deszczyk”. Każde dziecko otrzymuje wstążkę, którą manipuluje
podczas wydawanych przez N. komend. Gdy N. mówi: Delikatny deszczyk, dziecko lekko porusza wstążką od dołu
do góry, natomiast gdy zmienia się charakter deszczu (na hasło: Ulewa), dziecko bardzo energicznie i w różne strony
macha wstążką.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczno-plastyczne.
Temat: Kalosze na deszcz.
Cele:
b
udzenie zainteresowania pięknem otaczającego świata
u
trwalenie wiadomości na temat pór roku
r
ozwijanie aktywności twórczej
ć
wiczenie sprawności manualnej.
Pomoce: blok techniczny, flamastry, folia aluminiowa, folia spożywcza, włóczka, kolorowe kartki papieru, nagranie
odgłosu deszczu.
Przebieg zajęć:
1. Opowieść ruchowa „W deszczowe popołudnie”. N. opowiada dzieciom historię. Dzieci przestawiają ją, wykonując
odpowiednie ruchy.
To była sobota. Franek właśnie kończył porządki w swoim pokoju. Zostało jeszcze odkurzanie. Chwycił za rurę odkurzacza,
włączył go i poodkurzał dywan.
Spojrzał przez okno. Padał jesienny deszczyk, ale na zewnątrz było na tyle przyjemnie, że postanowił wyjść z domu.
Włożył ciepłą bluzę, kurtkę przeciwdeszczową, czapkę i gumowe kalosze. Rozłożył parasolkę, aby sprawdzić, czy po ostatnim
silnym wietrze nie uszkodziła się. W porządku. Druty nie były połamane. Wziął jeszcze smycz dla psa. Reks już czekał
i merdał ogonem. Chłopiec pożegnał się z rodzicami, otworzył drzwi i wyszedł. Reks zaszczekał. No tak, zapomniał zamknąć
za sobą drzwi! Wrócił się i zamknął je na klucz.