Page 126 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 126
124 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Cele:
zapoznanie z literą U
kształtowanie analizy głoskowej wyrazów
r
ozpoznawanie kształtów liter
ć
wiczenie refleksu poprzez rozwiązywanie zagadek
ozwijanie myślenia logicznego poprzez przyporządkowanie opisu do obrazka
r
doskonalenie zdolności manualnych.
Pomoce: sylwety do wiersza Ufoludek i zapasy, Trampolinek, obrazki przedstawiające owoce i warzywa z wiersza,
kamyki, tablica, kreda, litera U, koperty z zagadkami, kredki, materiały do wyklejania (np. bibuła), klej, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Obejrzenie inscenizacji wiersza. Dzieci zajmują miejsca na krzesełkach przed sceną (stolikiem nakrytym obrusem).
N. wyjaśnia (przypomina) zasady zachowywania się podczas wizyty w teatrze. Następnie recytuje wiersz, manipulując
przygotowanymi kukiełkami – sylwetami i Trampolinkiem.
Ufoludek i zapasy
Cześć, witajcie, drogie dzieci! (sylweta zielonego ufoludka)
Długo się tu do was leci .
Bo ja mieszkam na Uranie . (sylweta planety)
To daleko niesłychanie .
U was, wiem to z doświadczenia,
wszystko pyszne do jedzenia:
miodek z ula, zupa z warzyw… (sylwety: ula, różnych warzyw)
Nie brakuje wokół jarzyn .
Jestem tutaj kilka chwilek .
Przyjął mnie wasz Trampolinek . (Trampolinek)
Bo ja też go dobrze znam .
On był u mnie . – Powiedz sam! (Trampolinek „potakuje”)
Dzisiaj pomógł mi spakować
i na ufo załadować: (sylweta spodka kosmicznego)
śliwki, jabłka i morele, (N. kolejno przyczepia na tablicy odpowiednie obrazki)
słoik miodu, warzyw wiele –
dwa brokuły, trzy kapusty
(mój bagażnik nie jest pusty)
i buraki, i pietruszki,
dynię, no i cztery gruszki .
Takie rzeczy lubię jeść!
Teraz lecę już! Hej! Cześć!
Agnieszka Kolankowska
2. Omówienie treści wiersza. N. zadaje pytania, np.: Kto opowiedział nam swoją przygodę? Gdzie mieszka ufoludek? Do kogo
przyleciał ufoludek? (N. manipuluje Trampolinkiem, weryfikuje odpowiedzi dzieci). Dlaczego odwiedził naszą planetę?
Co zapakował do swojego pojazdu, zanim odleciał z powrotem?
3. Zabawa „Gdzie słyszymy u?”. Dzieci wymieniają słowa z wiersza rozpoczynające się głoską u. (W razie potrzeby N. ponow-
nie recytuje wiersz). Następnie N. wskazuje na obrazki umieszczone na tablicy i prosi dzieci, aby wymieniły nazwy tych
warzyw i owoców, w których występuje u w środku słowa (brokuł, kapusta, burak, pietruszka, gruszka).
4. Napisanie lub zaprezentowanie przez N. litery U na tablicy. Omówienie kształtu. Dzieci podają propozycje przedmiotów,
które przypominają im tę literę.
5. Zabawa „Ile głosek słowo ma?”. Zadaniem dzieci jest przeliczenie głosek w słowach: ufo, ufoludek, ul. N. rozkłada przed
wybraną osobą ilustrację przedstawiającą dany przedmiot. Dziecko układa pod nim tyle kamyczków, ile głosek słyszy
w wypowiadanym słowie. Następnie głośno liczy kamyczki.
6. Zagadki. N. wyjmuje kopertę, w której znajduje się kilka zagadek. Prosi ochotnika o wylosowanie jednej z nich. Osoba,
która wylosowała, wskazuje dziecko, które ma udzielić odpowiedzi.