Page 130 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 130
128 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
x refren – na słowach:
Idą parami… – schylają się i rytmicznie stawiają na podłodze na przemian kalosz prawy i lewy
depczą dywan… – tupią, również na przemian, kaloszem lewym i prawym, zgodnie z rytmem
a gumowe piłki dwie – wystukują piętą jednego kalosza o piętę drugiego kalosza
po podłodze toczą się! – wystukują noskiem o nosek kaloszy.
x 2. zwrotka – dzieci chodzą w kole
x refren – jak poprzedni refren.
Wersja trudniejsza: dzieci dobierają się w pary i wystukują rytmy według własnego uznania lub propozycji N.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
x „Jesienne porządki” – grabienie liści w przedszkolnym ogrodzie.
Czwartek temat: Jesienny wietrzyk.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa „Na raz, na dwa”. Układanie z patyczków domków. Ćwiczenia
poranne – Zestaw IX. Zabawa słuchowa „Gdzie to jest?”. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – rozwiązywanie zagadek. Zabawa
ruchowa orientacyjno-porządkowa „Wędrówka”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; IV 5, 8, 11, 15, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – wiej, wietrzyku, wiej. Zabawa muzyczno-ruchowa „My jesteśmy
krasnoludki”. Opowieść ruchowa „Jesienny wietrzyk”. Wysłuchanie i omówienie wiersza Doroty Gellner Wiatr. Wyjaśnienie,
czym jest wiatr. Zabawa ruchowa „Wietrzne materiały”. Praca plastyczna „Wietrzyk” – naklejanie torebek plastikowych na
kartki. ▶ 2. Zajęcia techniczno-plastyczne – jesienne grzechotki. Zabawa ruchowa „Powtarzamy dźwięki”. Praca
plastyczno-techniczna „Grzechotka z żołędzi”. Granie na instrumentach do piosenki Spacer po dywanie.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 1, 8; IV 1, 3, 8, 7, 11, 18
Zajęcia w ogrodzie: Budowanie dowolnych konstrukcji z piasku. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Obser-
wacja przyrody.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 6; II 11; III 5; IV 11, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa „Na raz, na dwa”. Dzieci przemieszczają się rytmicznie po sali. Gdy N. klaśnie w dłonie raz, dzieci mają
położyć się na plecach. Natomiast gdy klaśnie dwa razy, mają kucnąć.
x Układanie z patyczków domków – przeliczanie patyczków w jednym kolorze.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa słuchowa „Gdzie to jest?”. Dzieci siedzą w kręgu. Chętne dziecko staje w środku, a N. zawiązuje mu oczy. Wybranej
osobie z koła wręcza instrument. Osoba ta gra, a ochotnik ze środka koła wskazuje miejsce, skąd dochodzi dźwięk.
x Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 3, s. 61) – rozwiązywanie zagadek czytanych przez N., nalepianie rozwiązań.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Wędrówka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.
Temat: Wiej, wietrzyku, wiej!