Page 136 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 136
134 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
7. Praca plastyczna „Orzeł – nasze godło”. Dzieci otrzymują kontury orła. Ich zadaniem jest użycie odpowiednich kolorów
i pokolorowanie rysunku (biały orzeł, złota korona, czerwone tło). Nazywanie kolorów.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-patriotyczne.
Temat: Biały i czerwony – nasze barwy narodowe.
Cele:
r
ozwijanie zdolności manualnych
ć
wiczenie małej motoryki poprzez tworzenie kulek z bibuły
p
oznanie kolorów flagi Polski
doskonalenie reakcji na dźwięk.
Pomoce: flaga Polski, białe i czerwone kartoniki, tamburyn, taśma klejąca, patyczki, czerwona bibuła, blok rysunkowy,
rurki lub drewniane patyki.
Przebieg zajęć:
1. Prezentacja flagi narodowej. Nazwanie kolorów. Określenie kolejności: biały na górze, czerwony na dole.
2. Zabawa „Znajdź drugą połowę”. N. rozdaje uczestnikom zabawy po jednym kartoniku w kolorze czerwonym lub białym.
Dzieci swobodnie się poruszają, trzymając kartonik w ręku. Na hasło: Flaga dobierają się w pary tak, aby móc utworzyć
flagę z kartoników.
3. Zabawa ruchowa „Na czerwony, na biały”. Dzieci rozrzucają w dowolnych miejscach kartoniki. N. gra na tamburynie,
delikatnie dzwoniąc. Na uderzenie w tamburyn i hasło: Czerwony dzieci ustawiają się przy czerwonych kartkach.
Na hasło: Biały siadają przy białych kartonikach.
4. Praca plastyczna przy stolikach. Dzieci rwą bibułę na małe części. Następnie tworzą z nich kuleczki i wyklejają
nimi dolną część białej kartki (złożonej wcześniej na połowę i wyprostowanej). Przyklejenie gotowej flagi do patyka
za pomocą taśmy klejącej.
5. Listopadowa parada – przechodzenie z flagami po sali, prezentacja prac.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa „Rybki w akwarium”. Dzieci łapią się za ręce, tworząc kwadrat-akwarium. Trzymają się mocno, tak aby
nie przerwać ciągłości. W środku znajdują się 2–3 osoby wykonujące polecenia:
Rybko, rybko, podskocz szybko!
Rybko, rybko, usiądź szybko!
Rybko, rybko, klaśnij szybko!
Rybko, rybko, zatańcz szybko!
x Zabawa improwizacyjna „Tańczące liście”. Dzieci wsłuchują się w przyrodę. Tańczą swobodnie, ukazując różne pozy.
Wtorek temat: Jak powstaje cień?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenie percepcji słuchowej i reakcji na dźwięk. Zabawa rozwijająca spostrze-
gawczość „Co to za obrazek?”. Ćwiczenia poranne – Zestaw X. Zabawa integrująca „Spotkanie pleców”. Zabawa w parach
„Jestem taki jak ty”. Ćwiczenie rozwijające małą motorykę „Kuleczki”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 5, 7; IV 1, 5, 7, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia badawcze – cienie na ścianie. Przygotowanie sali. Recytacja wiersza Nocny spacer.
Omówienie treści wiersza. Wykonanie doświadczenia „Jak powstaje cień?”. Zabawa w cienie. Zabawa pantomimiczna
„Jesteś moim cieniem”. Wykonanie ćwiczeń w KP1 – dopasowywanie cieni do obiektów. ▶ 2. Zajęcia ruchowe.
Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 8; IV 2, 3, 5, 12, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy ruchowe: rzutna „Kasztanowe kulki”, z mocowaniem „Przeciąganie skakanki”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18