Page 142 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 142

140  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad



            r
            ozwijanie inwencji twórczej
            kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
               Pomoce: tamburyn, CD.

          Przebieg zajęć:
          1.  Wprowadzenie „Jak poruszają się koty?”. N. prosi, aby dzieci zaprezentowały, jak poruszają się koty. Dzieci chodzą
            powoli i dostojnie na „czterech łapach”, skradają się, robią „koci grzbiet”, miauczą, siadają, zwijają się w kłębek, mruczą,
            naśladują mycie łapki czy uszka. N. pomaga zebrać różne zachowania kotów i oddzielić je od zachowań nietrafionych
            lub podsuwa zachowania, które dzieciom umknęły. Można utrwalić różne sposoby poruszania się, umawiając się, że np.
            na dźwięk tamburynu następuje zmiana ruchu.
          2.  Zabawa muzyczno-ruchowa „Co robi kot?”. N. proponuje wysłuchanie dwóch fragmentów muzycznych (ćwiczenie muzycz-
            ne Kontrasty – CD) i dopasowanie do nich jakiegoś kociego zachowania. Np.: muzyka spokojna – kot myje futerko, muzyka
            dynamiczna – kot poluje. Następnie włącza naprzemiennie oba fragmenty muzyczne, a dzieci wykonują odpowiednie
            ruchy. N. czasami pauzuje i ponownie odtwarza nagranie, które już było (zamiast zmiany, dla utrudnienia zadania).
          3.  „Kocia muzyka”. Dzieci zastanawiają się, co to jest kocia muzyka. N. wyjaśnia, że określenie to oznacza niemelodyjną,
            irytującą, hałaśliwą muzykę czy pojedyncze dźwięki, zbyt głośne, nieznośne dla uszu, o fałszywych, byle jakich brzmie-
            niach. Właśnie tak odbierane jest przez ludzi jednoczesne miauczenie kilku kotów – zdarza się ono zwykle w styczniu
            i lutym, gdy koty „śpiewają” dla swoich kocich dam.
            N. proponuje dzieciom, aby same spróbowały wykonać taką kocią muzykę. Dzieci próbują różnych miau i mrau, każde na
            swoim dźwięku. Po krótkiej, głośnej próbie N. proponuje w ten sam sposób (każde dziecko na innym dźwięku) zaśpie wanie
            fragmentu znanej dzieciom piosenki, np. Spacer po dywanie czy Jesienna wycieczka. N. powinien zaśpiewać jako przykład frag-
            ment piosenki na zupełnie innych (fałszywych) dźwiękach. Można w tym miejscu wytłumaczyć, co to znaczy fałsz/fałszować.
          4.  „Koci chór”. N. proponuje, aby dzieci zamieniły się w wyjątkowo muzykalne koty i zaśpiewały pięknie i szczególnie
            starannie obie piosenki, ale… na kocich sylabach miau i mrau. Przedstawia konkretną kolejność sylab, np. mi-jau mi-jau
            mi-jau, mi mi-jau, mi mi-jau na melodię piosenki Spacer po dywanie. Można też urządzić mały konkurs na najładniej
            śpiewającego kota czy najstaranniej wykonaną kocią piosenkę zaprezentowaną przez grupę kociaków.
          5.  Ćwiczenie relaksacyjne „Koty zasypiają”. N. zaprasza wszystkie koty, aby odpoczęły po trudach kociego muzykowania.
            Dzieci zwijają się w kłębek i „zasypiają” przy spokojnej i pięknej muzyce (melodia spokojna z ćwiczenia Kontrasty – CD).


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa równoważna „Po kamykach przez rzeczkę”. N. ustawia kamyki na ścieżce. Dzieci ostrożnie stąpają z kamyczka
            na kamyk tak, aby nie spaść.
             x Zabawa ruchowa „Wirujące koło”. Dzieci chwytają się za ręce, tworząc koło. Wykonują ruchy zgodnie ze wskazówkami
            N.: Kręcimy się w prawą stronę, w lewą stronę. Idziemy do środka, na zewnątrz. Stajemy na palcach, schodzimy do dołu.

          N. prosi, aby dzieci przyniosły na następne zajęcia opakowania po zużytych produktach, np. kubeczki po jogurtach,
          butelki po mleku, wodzie, nakrętki, pudełka.




          Piątek    temat:  Segregujemy śmieci.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa w skojarzenia „Pomarańczowa marchewka”. Wykonanie ćwiczeń w KP1 –
          porównywanie liczebności zbiorów, odwzorowywanie rysunku na kratkach. Ćwiczenia poranne – Zestaw X. Praca plastycz-
          na „Zawijane wzorki”. Ćwiczenie rozwijające małą motorykę „Anakonda”. Zabawa skoczna „Skaczący tor przeszkód”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 5, 8, 15

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczno-przyrodnicze – ciekawe, dlaczego segregujemy śmieci? Rozmowa kiero-
          wana na temat segregowania śmieci. Grupowanie odpadów. Wyjaśnienie pojęcia recykling. Wykonanie ćwiczenia w KP1
          – określanie tworzywa przedmiotów i klasyfikowanie. Praca techniczna „Recyklingowa zabawka”.   ▶  2. Zajęcia
          społeczno-przyrodnicze w terenie – wiemy, jak segregować śmieci. Zbieranie śmieci, segregowanie ich i wrzucenie
          do odpowiednich pojemników.
            obszary z podstawy programowej: I 7; IV 2, 5, 12, 18
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147