Page 178 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 178

176  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



               Pomoce: zimowe elementy dekoracji, 24 pudełka po zapałkach, kolorowe kartki papieru samoprzylepnego, bakalie,
               klej, nożyczki, flamastry, nitki, KA.

          Przebieg zajęć:
          1.  Zabawa ruchowa „Zajączki”. Dzieci poruszają się po sali i reagują na komendy N., np.: Zajączki skaczą na jednej nodze.
            Skaczą obunóż wysoko. Zajączki przykucają.
          2.  „Nadchodzi zimowy czas” – przystrojenie sali zimową dekoracją. Zmiana kącika przyrody z jesiennego na zimowy.
          3.  Praca plastyczna „Śnieżynki przedszkolaków”. Każde dziecko wykonuje śnieżynkę z KA (k. 11). Wycina z karty szablon
            po przerywanej linii. Następnie ozdabia śniegową gwiazdkę: wykleja białymi i niebieskimi kawałkami papieru lub
            koloruje kredkami. Dzieci z pomocą N. przyczepiają do śnieżynek nitki i dekorują salę swoimi pracami.
          4.  Praca plastyczno-techniczna „Kalendarz adwentowy”. Do dużego sztywnego kartonu przyklejamy 24 pudełka oklejone
            kolorowym papierem samoprzylepnym. Do środka wkładamy po jednym orzeszku, suszonym bananie lub rodzynce.
            Pudełka N. numeruje: od 1 do 24. Zawartość pudełka otrzymuje jedno dziecko wybrane przez N. na koniec dnia. Wybraną
            osobą może być ktoś, kto w ciągu dnia, zrobił coś wyróżniającego się np. pomógł koleżance ubrać się w szatni.
          5.  Wspólne sprzątanie i prezentacja kalendarza.

          Zajęcia 2
          Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
          Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa bieżna „Berek mikołajowy”. Dzieci stoją w kręgu. Do środka wchodzi ochotnik, który zakłada czerwoną czapkę.
            Dzieci próbują przedostać się przez koło z jednego miejsca na drugie. Zadaniem osoby stojącej w środku jest dotknięcie
            przebiegających. Jeżeli ktoś zostanie złapany, staje się berkiem.



          Środa    temat:  Czego jest więcej?



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa „Razem jest wesoło”. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – przelicza-
          nie elementów i porównywanie liczebności zbiorów. Ćwiczenia poranne – Zestaw III. Zabawa naśladowcza „Mikołajkowa
          orkiestra”. Zabawa ruchowa w parach „Śmieszne minki”. Wykonanie pajęczynek z KA – doskonalenie umiejętności liczenia.
            obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 2, 7, 15

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia matematyczne – czego jest więcej? Zabawa integrująca „Powitanka”. Zabawa „Czego
          jest więcej?”. „Guziki” – układanie od najmniejszego do największego. Praca plastyczna „Duży i mały prezent”. „Zrób tak
          jak ja” – odtwarzanie kompozycji z kasztanów.   ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – drogi Mikołaju! Przypomnienie
          opowieści związanych ze świętym Mikołajem. Ćwiczenie wstępne „Sanki” – zabawa muzyczno-ruchowa w parach. Nauka
          piosenki Drogi Mikołaju. Zabawa „Zgadnij, co teraz” – przyporządkowywanie instrumentu do postaci. Zabawa ruchowa
          z piosenką Drogi Mikołaju. Zabawa „Worek Mikołaja” – odgadywanie i liczenie zabawek.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 8; IV 2, 3, 5, 7, 12, 15

          Zajęcia w ogrodzie: Spacer połączony z obserwacją zmieniającej się przyrody.
            obszary z podstawy programowej: I 2; III 5; IV 2, 18


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa ruchowa „Razem jest wesoło”. Dzieci stoją w kręgu jedno za drugim. Na komendę N. dzieci idą po kole i lekko
            poklepują po ramieniu osobę przed nimi. Kolejne zadanie wykonują, idąc w przeciwną stronę: wszyscy uczestnicy
            zabawy łapią się za najmniejsze palce rąk i przechodzą bardzo ostrożnie, aby nie zerwać powstałego łańcuszka.
             x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 2, s. 15) – przeliczanie elementów, rysowanie tyle samo kresek i porównywanie
            liczebności zbiorów.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183