Page 181 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 181

TYDZIEŃ 13  •  Listy do Mikołaja  •  179



            III Zajęcia w ogrodzie
              x Spacer połączony z obserwacją zmieniającej się przyrody.




            Czwartek    temat:  Opowieści pana leśniczego.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Miłośnicy...”. Wznoszenie budowli z użyciem stolików.
            Ćwiczenia poranne – Zestaw III. Zabawa ruchowa „Tak jak Mikołaj”. „Ogrodzenie dla zwierząt” – budowanie ogrodzenia
            z klocków. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – rozwijanie sprawności manualnej, doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej,
            utrwalenie wiadomości na temat dokarmiania zwierząt zimą.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 6; II 10; IV 11, 18

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczne – spotkanie z leśniczym. Zabawa orienta cyjno-porządkowa „Uwaga: zły zwierz!”.
            Rozwiązywanie zagadki. Powitanie gościa. Słuchanie wyjaśnień leśniczego na temat jego pracy w lesie. Zabawa ruchowa
            ze śpiewem „Stary niedźwiedź”. Zabawa tropiąca „Ślady”.  Pożegnanie gościa.   ▶  2. Zajęcia kulinarne – pieczemy pier-
            niczki dla Mikołaja. Zabawa ruchowa „Ciasteczko”. Zabawa słowna „Moje ulubione smakołyki”. „Pieczemy pierniczki” –
            wspólne pieczenie ciasteczek. Zabawa ruchowa ze śpiewem „Mało nas…”. Wykładanie ciasteczek na talerz.
              obszary z podstawy programowej: I 3, 5, 7; III 5, 7, 8; IV 1, 2, 18, 20

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Obserwacja przyrody.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa integrująca „Miłośnicy...”. Dzieci stoją w kręgu, N. wymienia grupy osób, np.: Miłośnicy czekolady. Lubiący zupę
              pomidorową. Miłośnicy cukierków kokosowych. Osoby, które czują się członkami tych grup, robią krok do przodu. Jeżeli
              ktoś dotrze do środka koła, zabawa kończy się.
              x Wznoszenie budowli z użyciem stolików i materiałów – rozwijanie umiejętności konstruowania przestrzennego.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa ruchowa „Tak jak Mikołaj”. Dzieci stoją w kręgu. N. wybiera ochotnika, który prezentuje różne czynności kojarzące
              mu się z osobą świętego Mikołaja (np.: dźwiganie ciężkiego worka z prezentami, klepanie się po dużym brzuchu, głośny
              śmiech). Zadaniem grupy jest odwzorowywanie ruchów.
              x „Ogrodzenie dla zwierząt” – budowanie ogrodzenia z klocków. Przypomnienie nazw zwierząt będących pod ochroną.
              x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 16–17). Dzieci rysują worki po śladach i łączą worki (jako prezenty) ze zwierzę-
              tami zgodnie z zasadą: literka przy worku ma być taka sama jak literka pod zwierzęciem. Dzieci mówią, co otrzymały
              poszczególne zwierzęta: sarna – siano, jabłko, sól; sikorka – nasiona dyni, kule tłuszczowe z nasionami; zając – kapusta,
              marchwie, pietruszka; wróbel – czarne nasiona słonecznika, nasiona zbóż; wiewiórka – orzechy laskowe i włoskie; dzik
              – żołędzie, buraki, ziemniaki.



            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
            Temat: Spotkanie z leśniczym.
            Cele:
              p
              oznanie pracy leśniczego
              wzbogacanie wiedzy przyrodniczej na temat lasu i jego mieszkańców
              zachęcanie do opiekowania się zwierzętami i dokarmiania ich podczas zimy.

                 Pomoce: ilustracje przedstawiające zwierzęta leśne i ich ślady, wycięte z papieru ślady zwierząt.
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186