Page 181 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 181
TYDZIEŃ 13 • Listy do Mikołaja • 179
III Zajęcia w ogrodzie
x Spacer połączony z obserwacją zmieniającej się przyrody.
Czwartek temat: Opowieści pana leśniczego.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Miłośnicy...”. Wznoszenie budowli z użyciem stolików.
Ćwiczenia poranne – Zestaw III. Zabawa ruchowa „Tak jak Mikołaj”. „Ogrodzenie dla zwierząt” – budowanie ogrodzenia
z klocków. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – rozwijanie sprawności manualnej, doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej,
utrwalenie wiadomości na temat dokarmiania zwierząt zimą.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; II 10; IV 11, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne – spotkanie z leśniczym. Zabawa orienta cyjno-porządkowa „Uwaga: zły zwierz!”.
Rozwiązywanie zagadki. Powitanie gościa. Słuchanie wyjaśnień leśniczego na temat jego pracy w lesie. Zabawa ruchowa
ze śpiewem „Stary niedźwiedź”. Zabawa tropiąca „Ślady”. Pożegnanie gościa. ▶ 2. Zajęcia kulinarne – pieczemy pier-
niczki dla Mikołaja. Zabawa ruchowa „Ciasteczko”. Zabawa słowna „Moje ulubione smakołyki”. „Pieczemy pierniczki” –
wspólne pieczenie ciasteczek. Zabawa ruchowa ze śpiewem „Mało nas…”. Wykładanie ciasteczek na talerz.
obszary z podstawy programowej: I 3, 5, 7; III 5, 7, 8; IV 1, 2, 18, 20
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Obserwacja przyrody.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca „Miłośnicy...”. Dzieci stoją w kręgu, N. wymienia grupy osób, np.: Miłośnicy czekolady. Lubiący zupę
pomidorową. Miłośnicy cukierków kokosowych. Osoby, które czują się członkami tych grup, robią krok do przodu. Jeżeli
ktoś dotrze do środka koła, zabawa kończy się.
x Wznoszenie budowli z użyciem stolików i materiałów – rozwijanie umiejętności konstruowania przestrzennego.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa „Tak jak Mikołaj”. Dzieci stoją w kręgu. N. wybiera ochotnika, który prezentuje różne czynności kojarzące
mu się z osobą świętego Mikołaja (np.: dźwiganie ciężkiego worka z prezentami, klepanie się po dużym brzuchu, głośny
śmiech). Zadaniem grupy jest odwzorowywanie ruchów.
x „Ogrodzenie dla zwierząt” – budowanie ogrodzenia z klocków. Przypomnienie nazw zwierząt będących pod ochroną.
x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 16–17). Dzieci rysują worki po śladach i łączą worki (jako prezenty) ze zwierzę-
tami zgodnie z zasadą: literka przy worku ma być taka sama jak literka pod zwierzęciem. Dzieci mówią, co otrzymały
poszczególne zwierzęta: sarna – siano, jabłko, sól; sikorka – nasiona dyni, kule tłuszczowe z nasionami; zając – kapusta,
marchwie, pietruszka; wróbel – czarne nasiona słonecznika, nasiona zbóż; wiewiórka – orzechy laskowe i włoskie; dzik
– żołędzie, buraki, ziemniaki.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Spotkanie z leśniczym.
Cele:
p
oznanie pracy leśniczego
wzbogacanie wiedzy przyrodniczej na temat lasu i jego mieszkańców
zachęcanie do opiekowania się zwierzętami i dokarmiania ich podczas zimy.
Pomoce: ilustracje przedstawiające zwierzęta leśne i ich ślady, wycięte z papieru ślady zwierząt.