Page 186 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 186
184 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Bajkowe maski.
Cele:
p
oznanie zawodu aktora
w
yrabianie odwagi i śmiałości
obudzanie do działań artystycznych
p
wrażliwianie na sztukę
u
r
ozwijanie zdolności manualnych.
Pomoce: stroje (przebrania), blok techniczny, papier kolorowy, klej, nożyczki, wstążki, piórka (lub inne materiały
do ozdabia nia masek), gumki.
Przebieg zajęć:
1. ,,Kim jest aktor?” – pogadanka słowna. N. opowiada dzieciom o zawodzie aktora – na czym polega jego praca i w jaki
sposób przygotowuje się do roli. Następnie dzieci oglądają stroje przyniesione przez N. Przebierają się i poruszają
swobodnie do muzyki zaproponowanej przez N.
2. Zabawa ruchowa „Rozgrzewka”. Dzieci poruszają się po kole, idąc na palcach w jedną stronę. Następnie w drugą skaczą
na jednej nodze.
3. Zabawy logopedyczne „Dykcja dla przedszkolaków”. N. wyjaśnia: Kochani, prawdziwy aktor zawsze jest w gotowości.
Przed występem rozgrzewa całe ciało, pamiętając w szczególności o buzi! Dzieci siedzą w kole i naśladują ćwiczenia
demonstrowane przez N.: cmokanie, kląskanie, parskanie, dmuchanie.
4. „Moja ulubiona postać z bajki” – dzieci opowiadają o swoich ulubionych bohaterach bajkowych.
5. Praca plastyczno-techniczna „Maska”. Dzieci wykonują maski nawiązujące do swoich ulubionych bohaterów z bajek.
Wykorzystują papier techniczny. Przykleją na szablonie kolorowy papier, wstążki, piórka i inne zgromadzone materiały.
N. pomaga dzieciom przymocować do masek gumki.
6. Zabawa ruchowa „Rzeźby w maskach”. Dzieci zakładają maski. Następnie swobodnie poruszają się po sali. Na znak
dźwiękowy stają w bezruchu, jeżeli N. klaśnie dwa razy, kontynuują pląsy.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-techniczne.
Temat: Stworki.
Cele:
doskonalenie umiejętności manualnych
kształtowanie uważnego słuchania tekstu literackiego
p
róby samodzielnego wykonania teatrzyku.
Pomoce: skarpety, włóczka, guziki, klej, cekiny, igła z nitką, nożyczki.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wiersza Stworki autorstwa Doroty Gellner.
Stworki
[ 1 ] Na przyjęcie idą Stworki [ 3 ] Jeden połknął filiżankę . [ 5 ] Gospodarze gdzieś zniknęli,
wystrojone w szare worki . Drugi nosem rozbił szklankę . pewnie w szafie się zamknęli!
Patrzcie! Złote mają pięty, Trzeci w obrus się zawinął, I zostały same Stworki
w zębach kwiaty i prezenty . no i siedzi z głupią miną . wystrojone w szare worki .
[ 2 ] O! Do stołu już się pchają, [ 4 ] Już przed nimi stół ucieka, [ 6 ] Ale wcale nie płakały!
strasznie wrzeszczą i kichają . woli trzymać się z daleka . „Sto lat” sobie zaśpiewały
Krzesła skrzypią przerażone, i szczęśliwie aż po pięty
każde pędzi w inną stronę! zjadły kwiaty i prezenty!
Dorota Gellner