Page 189 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 189
TYDZIEŃ 14 • Zapraszamy na teatrzyk • 187
Środa temat: Jak wygląda teatr?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Mój nastrój”. Zabawa słowna „Byczek”. Ćwiczenia poranne – Zestaw IV.
Zabawa bieżna „Gąski”. Wykonanie ćwiczeń w KP2 – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej. Zabawa ruchowa rzutna
„Duża piłka”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 2, 5; IV 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne – wizyta w teatrze. Zabawa „Powitanie”. „Zwiedzamy teatr” – poznawanie
pomieszczeń i przedmiotów znajdujących się w teatrze. „Kto pracuje w teatrze?” – poznawanie nazw zawodów związanych
z teatrem. „Przedstawienie czas zacząć!” – rozdzielenie funkcji i odgrywanie ról. Zabawa darmowa „Na-na-na!” – odgry-
wanie scenek. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – pantomima to teatr mima. Wprowadzenie – wyjaśnienie pojęcia panto-
mima. Zabawa „Jaka to mina?”. Zabawa „Pokaż to miną”. Zabawa „Muzyką malowane” – wymyślanie tytułów pasujących
do nagrania. Ćwiczenie relaksacyjne „Moja wyobraźnia”.
obszary z podstawy programowej: II 3; III 2, 5; IV 1, 7, 20
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa skoczna ,,Zaspy”. Zabawa z elementem celowania ,,Zimowa tarcza”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Mój nastrój”. Dzieci siedzą w kręgu i kolejno opowiadają o swoim nastroju, np.: Dzisiaj jestem wesoła. A ja dzisiaj
jestem trochę smutny.
x Zabawa słowna „Byczek”. Dzieci siedzą w kręgu i po kolei podają sobie piłkę, zadając pytanie: Byczku, byczku, co niesiesz
w koszyczku? Osoba, która złapała piłkę odpowiada, wymieniając nazwę warzywa lub owocu.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa bieżna „Gąski”. Dzieci swobodnie się poruszają. Gdy N. klaśnie w dłonie, dzieci ustawiają się w jednym rzędzie
i maszerują w dowolnym kierunku. Na ponowne klaśnięcie rozpraszają się po sali.
x Wykonanie ćwiczeń w KP2 (ćw. 1, s. 18–19 i ćw. 2, s. 18). Dzieci porównują obrazki i zaznaczają 6 szczegółów, którymi
się różnią. Następnie przyglądają się szeregowi dzieci i wyszukują te, których cienie są na obrazku z poprzedniego ćwiczenia.
x Zabawa ruchowa rzutna „Duża piłka”. Dzieci stoją w rzędzie, przed nimi w odległości 2 m ustawiona jest duża piłka.
Każde dziecko otrzymuje małą piłkę. Ma nią trafić w dużą piłkę.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Wizyta w teatrze.
Cele:
r
ozwijanie: kreatywności i myślenia twórczego
zapoznanie z pojęciami: teatr, scena, kurtyna, aktor, brawa
r
ozwijanie umiejętności pracy w zespole.
Pomoce: szarfy, wyposażenie poszczególnych miejsc w teatrze, zdjęcia osób pracujących w teatrze.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Powitanie”. N. rozkłada szarfy. Dzieci stoją na dywanie i reagują na komendy N., np.: Do szarfy wchodzą dzieci,
które na śniadanie jadły płatki z mlekiem / lubią brokuły / mają na sobie coś zielonego.
2. „Zwiedzamy teatr”. Przed zajęciami N. przygotowuje w różnych miejscach sali odpowiedni wystrój mający przypominać
pomieszczenia i przedmioty w teatrze:
x garderoba (rozłożone stroje na wieszakach, lusterka na stolikach i przybory do charakteryzacji)
x sceny (rozwieszone tło i rekwizyty)