Page 188 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 188
186 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Cele:
doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego
o
dkrywanie w sobie uzdolnień aktorskich
r
ozwijanie umiejętności pracy w grupie
kształtowanie sprawności manualnej.
Pomoce: papier techniczny, kolorowe kartki, wstążki, kolorowe włóczki, patyczki, klej, nożyczki, kredki,
flamastry.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa ruchowa „Koniki”. Dzieci poruszają się swobodnie po sali. Na znak słowny N.: Koniki naśladują konie – galopują
i kląskają językiem.
2. Wysłuchanie opowiadania Agnieszki Frączek Koń by się uśmiał.
Koń by się uśmiał
– Ratunku! Potwór!!!
Cielaczek Franek, owieczka Jadzia i źrebak Grześ jeszcze przed chwilą wesoło brykali po łące, a teraz zmykają w popłochu
gdzie pieprz rośnie, mucząc, becząc i rżąc przy tym wniebogłosy . Ciekawe, co ich tak wystraszyło?!
Maluchy uciekały co sił w kopytkach, a że biegły zupełnie na oślep, więc pewnie zaraz by się zgubiły . Na szczęście tata
Grzesia pasł się w pobliżu i w porę usłyszał wołania wystraszonych szkrabów .
– Co się stało? Jaki potwór? Gdzie? – wypytywał, sam chyba odrobinę zaniepokojony .
– Tam, tatusiu, tam! – Grześ wskazał kopytkiem w kierunku kolorowych rabatek .
– Jest wielki! – mruczał cielaczek .
– I kłuje! – beczała owieczka .
– I wszędzie ma ogromne zęby! Nawet na nogach!
– I aż cztery głowy!
– I te głowy… one… one są czerwone!!! – wołały jedno przez drugie .
Cóż było robić? Opowieść dzieci naprawdę brzmiała groźnie . Tata Grzesia nie miał innego wyjścia – musiał stawić
czoła niebezpieczeństwu .
Po cichutku, pomalutku, zaczął się skradać w kierunku rabatek… Ostrożnie stawiał kopytko za kopytkiem, żeby
nie rozdrażnić potwora . . . Nagle, gdy był już całkiem blisko, zaczęło się z nim dziać coś dziwnego… Prychnął… parsknął…
A wreszcie, chociaż bardzo, bardzo się starał, nie wytrzymał i… aż zarżał ze śmiechu!!!
– Wszystko się zgadza – wyjaśnił, kiedy wreszcie przestał się śmiać . – Bardzo dobrze opisaliście swojego potwora!
Zapomnieliście tylko dodać, że ten czerwonogłowy, kłujący potwór pięknie pachnie . Jak każda róża .
Agnieszka Frączek
3. Omówienie treści opowiadania. Kierowanie pytań do dzieci: Ile głów miał potwór? Jak zareagował tata Grzesia, kiedy
zobaczył „potwora”? Dlaczego tata Grzesia wybuchnął śmiechem? Jak wyglądał „potwór”?
4. Praca plastyczno-techniczna „Kukiełki zwierzątka”. Każde dziecko wykonuje kukiełkę przedstawiającą wybranego
bohatera z opowiadania: cielaczka, owieczkę, konika (źrebaka) lub dorosłego konia. Dzieci rysują na połowie kartki
papieru technicznego sylwetę, składają kartkę na pół i wycinają kształt zwierzątka. Następnie ozdabiają sylwety, wykorzy-
stując kolorowy papier, wstążki, kawałki kolorowych włóczek, kredki, flamastry. Między gotowe sylwety wkładają
patyczki i sklejają obie strony kukiełki.
5. Wspólne sprzątanie i prezentacja prac.
6. Zabawa dramowa z użyciem kukiełek „Przygoda na łące”. Dzieci w małych zespołach odgrywają scenki nawiązujące
do wysłuchanego opowiadania.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Tygrysy na spacerze”. N. rozkłada na ziemi obręcze. Dzieci przemieszczają się
między nimi. Gdy N. mówi: Tygrysy do domku!, dzieci wchodzą do obręczy. Gdy powie: Tygrysy idą na spacer!,
wychodzą z obręczy i spacerują na wyznaczonej przestrzeni.