Page 194 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 194
192 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem tekstu literackiego.
Temat: Historia kaczki.
Cele:
kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
u
sprawnianie narządów mowy
r
ozwijanie aktywności twórczej
doskonalenie zdolności teatralnych.
Pomoce: drewniane łyżki, kawałki włóczki i sznurka, guziki, koraliki, skrawki materiałów, klej, nożyczki.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie opowiadania Kwa, kwa, kwa! Agnieszki Frączek.
Kwa, kwa, kwa!
Kaczka Kwaczka to straszliwa gaduła . Kwa, kwa, kwa! – niesie się po wsi od rana do wieczora . Kwa, kwa, kwa! – słychać
od świtu do zmierzchu .
– I jak tu się zdrzemnąć w takich warunkach? – skarżył się Mruczek, który jak na kota przystało, najbardziej na świecie
lubił ciepłe mleko i smaczny sen .
– I-jaaa! – poparł go konik Ignacy .
– Trzeba coś z tym zrobić – zaproponował osiołek Gucio .
Tylko co…? Kwaczki nic nie jest w stanie uciszyć! Dzióbek jej się po prostu nie zamyka: kwacze bez przerwy!
A to o stra szliwej bestii drzemiącej w starej studni, a to śwince Malwince, która lepi kwiatki z błota . O kaczeńcach,
które właśnie zakwitły na wierzbie, o jamniku, który nosi pulowerek zapinany na sto czterdzieści guzików, o… o…
Oj, dużo by się tego jeszcze znalazło…
– Kwaczko, psyt! Kaczko, cyt! – słychać ze wszystkich stron .
Jednak prośby nic tu nie pomagają . Kwaczka kwakać nie przestaje ani na jedną króciutką chwilę .
– I-jaaa! Mam pomysł! – zarżał nagle konik Ignacy . Poszeptał chwilkę z przyjaciółmi i oznajmił: – Zaczynamy!
I zaczęli… Co tam się działo!
– Chrum, Kwaczusiu, coś ci powiem! – świnki głos z chlewika dobiegł .
– Wpadnij do mnie na dwa słówka, muuu! – muczała pani krówka .
– Gę-gę, gę-gę! Cześć, sąsiadko! Gę! – gdakało gąsek stadko .
– Kwaczko, proszę cię, posłuchaj! Bzzzy! – bzyczała tłusta mucha .
Trajkotała też stonoga: – Ale heca, kaczko droga!
Pies jazgotał, szczurek paplał, opowieści snuła czapla…
– Kwa! – zakwakała wreszcie kaczka i zatkała uszy skrzydłami . – Już dosyć… – poprosiła . – Tak mnie zmęczyło
to wasze ciągłe gadanie – wystękała – że chyba pójdę spać…
I poszła .
Agnieszka Frączek
2. Omówienie treści opowiadania. Kierowanie pytań do dzieci: Jakie zwierzęta występowały w opowiadaniu? Jakie miały
imiona? Co denerwowało wszystkie zwierzęta? Jak zwierzęta uporały się z problemem gadatliwej koleżanki?
3. Zabawy dykcyjne „Rozgrzewamy buzie”. Dzieci siedzą w kręgu. N. prosi je, aby przypomniały sobie, jakie charaktery-
styczne odgłosy wydawały zwierzęta występujące w opowiadaniu. Naśladowanie odgłosów: I-jaaa!, Chrum, Gę-gę!,
Bzzzy!
4. Praca plastyczno-techniczna „Zwierzątka”. Dzieci wykonują zwierzątka z łyżek drewnianych. Dodają skrawki materiałów,
guziki, kawałki włóczki, sznurka i kolorowe koraliki.
5. Wspólne sprzątanie i prezentacja łyżek.
6. Zabawy w teatr „Historia kaczki”. Dzieci rozdzielają między sobą role. Przedstawiają sceny z opowiadania, wykorzystując
drewniane kukiełki.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).