Page 194 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 194

192  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem tekstu literackiego.
          Temat: Historia kaczki.
          Cele:
            kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
            u
            sprawnianie narządów mowy
            r
            ozwijanie aktywności twórczej
            doskonalenie zdolności teatralnych.
               Pomoce: drewniane łyżki, kawałki włóczki i sznurka, guziki, koraliki, skrawki materiałów, klej, nożyczki.

          Przebieg zajęć:
          1.  Wysłuchanie opowiadania Kwa, kwa, kwa! Agnieszki Frączek.


                Kwa, kwa, kwa!


            Kaczka Kwaczka to straszliwa gaduła . Kwa, kwa, kwa! – niesie się po wsi od rana do wieczora . Kwa, kwa, kwa! – słychać
            od świtu do zmierzchu .
               – I jak tu się zdrzemnąć w takich warunkach? – skarżył się Mruczek, który jak na kota przystało, najbardziej na świecie
            lubił ciepłe mleko i smaczny sen .
               – I-jaaa! – poparł go konik Ignacy .
               – Trzeba coś z tym zrobić – zaproponował osiołek Gucio .
               Tylko co…? Kwaczki nic nie jest w stanie uciszyć! Dzióbek jej się po prostu nie zamyka: kwacze bez przerwy!
            A to o stra szliwej bestii drzemiącej w starej studni, a to śwince Malwince, która lepi kwiatki z błota . O kaczeńcach,
            które właśnie zakwitły na wierzbie, o jamniku, który nosi pulowerek zapinany na sto czterdzieści guzików, o… o…
            Oj, dużo by się tego jeszcze znalazło…
               – Kwaczko, psyt! Kaczko, cyt! – słychać ze wszystkich stron .
               Jednak prośby nic tu nie pomagają . Kwaczka kwakać nie przestaje ani na jedną króciutką chwilę .
               – I-jaaa! Mam pomysł! – zarżał nagle konik Ignacy . Poszeptał chwilkę z przyjaciółmi i oznajmił: – Zaczynamy!
               I zaczęli… Co tam się działo!
               – Chrum, Kwaczusiu, coś ci powiem! – świnki głos z chlewika dobiegł .
               – Wpadnij do mnie na dwa słówka, muuu! – muczała pani krówka .
               – Gę-gę, gę-gę! Cześć, sąsiadko! Gę! – gdakało gąsek stadko .
               – Kwaczko, proszę cię, posłuchaj! Bzzzy! – bzyczała tłusta mucha .
               Trajkotała też stonoga: – Ale heca, kaczko droga!
               Pies jazgotał, szczurek paplał, opowieści snuła czapla…
               – Kwa! – zakwakała wreszcie kaczka i zatkała uszy skrzydłami . – Już dosyć… – poprosiła . – Tak mnie zmęczyło
            to wasze ciągłe gadanie – wystękała – że chyba pójdę spać…
               I poszła .
                                                                                    Agnieszka Frączek


          2.  Omówienie treści opowiadania. Kierowanie pytań do dzieci: Jakie zwierzęta występowały w opowiadaniu? Jakie miały
            imiona? Co denerwowało wszystkie zwierzęta? Jak zwierzęta uporały się z problemem gadatliwej koleżanki?
          3.  Zabawy dykcyjne „Rozgrzewamy buzie”. Dzieci siedzą w kręgu. N. prosi je, aby przypomniały sobie, jakie charaktery-
            styczne odgłosy wydawały zwierzęta występujące w opowiadaniu. Naśladowanie odgłosów: I-jaaa!, Chrum, Gę-gę!,
            Bzzzy!
          4.  Praca plastyczno-techniczna „Zwierzątka”. Dzieci wykonują zwierzątka z łyżek drewnianych. Dodają skrawki materiałów,
            guziki, kawałki włóczki, sznurka i kolorowe koraliki.
          5.  Wspólne sprzątanie i prezentacja łyżek.
          6.  Zabawy w teatr „Historia kaczki”. Dzieci rozdzielają między sobą role. Przedstawiają sceny z opowiadania, wykorzystując
            drewniane kukiełki.

          Zajęcia 2
          Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
          Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199