Page 196 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 196
194 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Cele:
n
auka rozpoznawania śladów
ć
wiczenie spostrzegawczości
ozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek
r
doskonalenie zdolności manualnych.
Pomoce: obrazki przedstawiające zwierzęta, zdjęcia przedstawiające ślady zwierząt, duże arkusze papieru, flamastry,
ziemniaki przekrojone na pół, nożyk (dla N.), biała pasta do zębów, niebieskie kartki.
Przebieg zajęć:
1. N. pokazuje obrazki ze zwierzętami zamieszkującymi las: lis, borsuk, zając, sarna, jeż, ryś, wilk, niedźwiedź, dzik. Dzieci
nazywają zwierzęta, opisują ich wygląd, porównują.
2. Zabawa naśladowcza „Jakie to zwierzę?”. Wszyscy uczestnicy siadają w kole. Ochotnik podchodzi do N. i losuje jeden
obrazek. Ruchem, gestem, mimiką i dźwiękiem stara się naśladować zwierzę z obrazka tak, aby pozostała grupa dzieci
odgadła nazwę zwierzęcia.
3. N. przedstawia na zdjęciach pozostawione na śniegu ślady zwierząt, takich jak: lis, dzik, ryś, niedźwiedź i wilk. Zadaniem
dzieci jest dopasowanie śladów do odpowiedniego zwierzęcia. Porównywanie: Które zwierzę zostawia największe ślady,
a które najmniejsze?
4. Rozwiązywanie zagadek dotyczących zwierząt leśnych.
Co to za świnka od lochy większa,
pokryta szczeciną i trochę cięższa? (dzik)
Rudy ogon, długa kita.
A na obiad kurki chwyta. (lis)
Psa przypomina swoją budową.
Jest groźnym ssakiem. Oj, daję słowo! (wilk)
5. „Moje ślady” – obrysowywanie na dużych arkuszach papieru własnych dłoni i stóp; opisywanie ich wielkości.
6. Zabawa ruchowa „Lis i kury”. Dzieci-kury pląsają swobodnie po sali. Ochotnik-lis stara się złapać kurę. Osoba złapana
zamienia rolami z lisem.
7. Praca plastyczna „Ślady na śniegu”. N. rozdaje dzieciom niebieskie kartki i ziemniaki przekrojone na pół. N. kolejno
podchodzi do każdego dziecka i pomaga mu wytworzyć pieczątkę w kształcie śladów. Dzieci smarują pieczątki białą
pastą do zębów i stemplują na niebieskich kartkach.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodniczo-plastyczne.
Temat: Które zwierzęta zasypiają na zimę?
Cele:
r
ozpoznawanie zwierząt zasypiających w okresie zimowym
r
ozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek
kształtowanie zdolności manualnych.
Pomoce: ilustracje przedstawiające zwierzęta (borsuk, jeż, niedźwiedź), materiały w kolorach czarnym i białym,
klej, kartka papieru, nożyczki, guziki, flamastry.
Przebieg zajęć:
1. Rozwiązywanie zagadek (z wykorzystaniem ilustracji).
Mała kulka pokryta kolcami. Dniem i nocą spaceruje.
Pod liśćmi ukrywa się czasami. (jeż) W norze czasem przesiaduje.
Czarny z białymi paskami na grzbiecie.
Duży zwierz zamieszkujący górskie lasy. Spotkasz go wiosną, jesienią i w lecie. (borsuk)
Duży i ciężki, tłuszczu ma zapasy.
W kryjówce, zwanej gawrą, się układa
i w sen zimowy zapada. (niedźwiedź)