Page 195 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 195
TYDZIEŃ 15 • Ślady na śniegu • 193
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwacja pogody – swobodne wypowiedzi dzieci.
x Rysowanie patykiem po piasku, ziemi lub śniegu.
TYDZIEŃ 15 Ślady na śniegu
Poniedziałek temat: Tropem zwierząt.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa skoczna „Kamienie i lawa”. Zabawa matematyczna „Ile oczek ma kostka?”.
Ćwiczenia poranne – Zestaw V. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – ćwiczenie grafomotoryczne, poznanie zwierząt zapadających
w sen zimowych. Zabawa konstrukcyjna „Mój dom”. Zabawa ruchowa „Taniec przedszkolaka”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 8, 15, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – leśne zwierzęta zimą. Przedstawienie na obrazkach zwierząt zamieszku-
jących las. Zabawa naśladowcza „Jakie to zwierzę?”. Obejrzenie zdjęć przedstawiających ślady zwierząt na śniegu. „Moje
ślady” – obrysowywanie na dużych kartonach własnych dłoni i stóp. Zabawa ruchowa „Lis i kury”. Praca plastyczna „Ślady
na śniegu” – wykonanie pieczątek z ziemniaków, stemplowanie. ▶ 2. Zajęcia przyrodniczo-plastyczne – które zwierzęta
zasypiają na zimę? Rozwiązywanie zagadek. Zwrócenie uwagi na warunki i czas snu zimowego. Praca plastyczna „Borsuk”.
obszary z podstawy programowej: I 7; IV 5, 7, 8, 11, 12, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Śniegowa zagroda” – budowanie zagrody ze śniegu. Zabawa „Bitwa na śnieżki”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 2, 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa skoczna „Kamienie i lawa”. N. rozkłada w sali białe kartki papieru (blisko siebie), które mają posłużyć jako kamyki,
i serpentyny z czerwonej bibuły – jest to lawa. Wyjaśnia dzieciom, że znajdują się na wyspie wypełnionej lawą. Ich zada-
niem jest przeskakiwać z kamyka na kamyk tak, aby nie wpaść do gorącej cieczy.
x Zabawa matematyczna „Ile oczek ma kostka?”. Dzieci przeliczają oczka znajdujące się na kostce. Każda osoba siedząca
w kole ma możliwość jednego rzutu. W zależności od liczby oczek, które wypadły, dziecko biorące udział w zabawie
wskazuje w sali daną liczbę przedmiotów, np.: 5 – dziecko wstaje, chodzi po sali i wskazuje wybrane przez siebie przed-
mioty (miś, lalka, krzesło, klocek, stół), głośno licząc.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 22–23). Dzieci nazywają zwierzęta: jeż, suseł, nietoperz, borsuk, niedźwiedź.
Kredkami rysują po śladzie drogi do ich domów. Nalepiają śpiące zwierzęta.
x Zabawa konstrukcyjna „Mój dom”. Dzieci wykonują z klocków budowlę przedstawiającą ich domy lub domy marzeń.
Opisują powstałe konstrukcje.
x Zabawa ruchowa „Taniec przedszkolaka”. N. włącza wybrany przez siebie utwór muzyczny. Dzieci poruszają różnymi
częściami ciała, o których mówi N., np.: Teraz ruszają się ręce. Dodajemy jedną nogę. Głowa zaczyna się kręcić.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.
Temat: Leśne zwierzęta zimą.