Page 197 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 197
TYDZIEŃ 15 • Ślady na śniegu • 195
2. Zwrócenie uwagi na czas snu zimowego. N. wyjaśnia, że niektóre zwierzęta przebudzają się w okresie, kiedy temperatura
znacznie wzrasta.
3. Praca plastyczna „Borsuk”. Wycięcie owali z materiału. Na kartce papieru dzieci naklejają owale, tworząc sylwetkę zwie-
rzątka. Następnie wyklejają borsuka, używając białych i czarnych materiałów. Doczepiają oczy i nos z guzików, doryso-
wują flamastrami brakujące części.
4. Wspólne zorganizowanie leśnej wystawy.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Śniegowa zagroda”. N. dzieli grupę dzieci na 3 zespoły. Zadaniem każdego jest zbudowanie ze śniegu zagrody.
x Zabawa „Bitwa na śnieżki”. Dzieci zostają w śniegowych zagrodach. Obrzucają śnieżnymi kulkami inne zespoły. Dzieci
kucają i przeskakują tak, aby uniknąć trafienia śnieżką.
Wtorek temat: Jak dokarmiamy zwierzęta zimą?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa równoważna „Z ciężarem na głowie”. Indyjskie kompozycje „Rangoli”.
Ćwiczenia poranne – Zestaw V. Zabawa integrująca „Wszyscy, którzy...”. Zabawa ruchowa „Slalom z przysiadem”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczno-przyrodnicze – pomagamy zwierzętom przetrwać zimę. Wprowadzenie
w tematykę zajęć – prezentacja koszyka z warzywami, sianem i owocami. Wysłuchanie i omówienie wiersza Iwony Rup
Dokarmiamy zwierzęta. Wyjaśnienie pojęcia paśnik. Zabawa rozwijająca zmysł dotyku i węchu „Co jest w środku”. „Zimo-
we układanki” – układanie ilustracji przedstawiających zwierzęta. Dopasowywanie zwierzęcia do pokarmu, jaki spożywa.
„Czy w lesie jest bezpiecznie?” – zwrócenie uwagi na zagrożenia podczas spacerów w lesie. Zabawa ruchowa „Zwierzęta do
norek”. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5, 8; IV 3, 12, 13, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy: „Po moich śladach”, „Śniegowa trasa”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa równoważna „Z ciężarem na głowie”. Dzieci otrzymują woreczki, które kładą sobie na głowie. Spacerują swobod nie,
ale i ostrożnie, aby woreczek nie spadł. Na hasło: Woreczki na dół dzieci starają się kucnąć lub usiąść z „bagażem” na głowie.
x Indyjskie kompozycje „Rangoli” – układanie kompozycji z kolorowego piasku.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa integrująca „Wszyscy, którzy...”. Dzieci stoją w kręgu i słuchają komend N.: Niech pomachają wszyscy, którzy lubią
owoce. Wszyscy, którzy mają dzisiaj dobre nastroje, podskakują na prawej nodze. Wszyscy, którzy lubią jeździć na rowerze,
klaszczą w dłonie. Wszyscy, którzy lubią zabawy na śniegu, kręcą się dookoła.
x Zabawa ruchowa „Slalom z przysiadem”. Dzieci ustawiają się w dwóch drużynach. Zadaniem każdego z uczestników jest
przebiegnięcie slalomem trasy, na której są pachołki, i zrobienie przysiadu na końcu drogi. Wygrywa drużyna, która
wykona zadanie jako pierwsza.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczno-przyrodnicze.
Temat: Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę.