Page 197 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 197

TYDZIEŃ 15  •  Ślady na śniegu  •  195



            2.  Zwrócenie uwagi na czas snu zimowego. N. wyjaśnia, że niektóre zwierzęta przebudzają się w okresie, kiedy temperatura
              znacznie wzrasta.
            3.  Praca plastyczna „Borsuk”. Wycięcie owali z materiału. Na kartce papieru dzieci naklejają owale, tworząc sylwetkę zwie-
              rzątka. Następnie wyklejają borsuka, używając białych i czarnych materiałów. Doczepiają oczy i nos z guzików, doryso-
              wują flamastrami brakujące części.
            4.  Wspólne zorganizowanie leśnej wystawy.


            III Zajęcia w ogrodzie


              x Zabawa „Śniegowa zagroda”. N. dzieli grupę dzieci na 3 zespoły. Zadaniem każdego jest zbudowanie ze śniegu zagrody.
              x Zabawa „Bitwa na śnieżki”. Dzieci zostają w śniegowych zagrodach. Obrzucają śnieżnymi kulkami inne zespoły. Dzieci
              kucają i przeskakują tak, aby uniknąć trafienia śnieżką.




            Wtorek    temat:  Jak dokarmiamy zwierzęta zimą?


            Zapis w dzienniku:


            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa równoważna „Z ciężarem na głowie”. Indyjskie kompozycje „Rangoli”.
            Ćwiczenia poranne – Zestaw V. Zabawa integrująca „Wszyscy, którzy...”.  Zabawa ruchowa „Slalom z przysiadem”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; IV 12


            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczno-przyrodnicze – pomagamy zwierzętom przetrwać zimę. Wprowadzenie
            w tematykę zajęć – prezentacja koszyka z warzywami, sianem i owocami. Wysłuchanie i omówienie wiersza Iwony Rup
            Dokarmiamy zwierzęta. Wyjaśnienie pojęcia paśnik. Zabawa rozwijająca zmysł dotyku i węchu „Co jest w środku”. „Zimo-
            we układanki” – układanie ilustracji przedstawiających zwierzęta. Dopasowywanie zwierzęcia do pokarmu, jaki spożywa.
            „Czy w lesie jest bezpiecznie?” – zwrócenie uwagi na zagrożenia podczas spacerów w lesie. Zabawa ruchowa „Zwierzęta do
            norek”.   ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5, 8; IV 3, 12, 13, 18


            Zajęcia w ogrodzie: Zabawy: „Po moich śladach”, „Śniegowa trasa”.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa równoważna „Z ciężarem na głowie”. Dzieci otrzymują woreczki, które kładą sobie na głowie. Spacerują swobod nie,
              ale i ostrożnie, aby woreczek nie spadł. Na hasło: Woreczki na dół dzieci starają się kucnąć lub usiąść z „bagażem” na głowie.
              x Indyjskie kompozycje „Rangoli” – układanie kompozycji z kolorowego piasku.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa integrująca „Wszyscy, którzy...”. Dzieci stoją w kręgu i słuchają komend N.: Niech pomachają wszyscy, którzy lubią
              owoce. Wszyscy, którzy mają dzisiaj dobre nastroje, podskakują na prawej nodze. Wszyscy, którzy lubią jeździć na rowerze,
              klaszczą w dłonie. Wszyscy, którzy lubią zabawy na śniegu, kręcą się dookoła.
              x Zabawa ruchowa „Slalom z przysiadem”. Dzieci ustawiają się w dwóch drużynach. Zadaniem każdego z uczestników jest
              przebiegnięcie slalomem trasy, na której są pachołki, i zrobienie przysiadu na końcu drogi. Wygrywa drużyna, która
              wykona zadanie jako pierwsza.


            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zajęcia społeczno-przyrodnicze.
            Temat: Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę.
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202