Page 199 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 199
TYDZIEŃ 15 • Ślady na śniegu • 197
Środa temat: Lepimy bałwana.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa z elementami toczenia „Śniegowa kula”. Zabawa badawcza „Jak twarda
jest plastelina?”. Ćwiczenia poranne – Zestaw V. Zabawa matematyczna „Co drugi”. Zabawa konstrukcyjna „Tory kolejowe”.
Zabawa ruchowa z mocowaniem „W sali na sankach”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; IV 11, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem tekstu literackiego – Trampolinek i Bałwolinek. Wysłuchanie
opowiadania Urszuli Piotrowskiej Jak Trampolinek lepił Bałwolinka. Omówienie treści utworu. Zabawa ruchowa „Lepienie
bałwana”. Praca plastyczna „Bałwolinek”. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – kreseczki i kółka. Zabawa dykcyjna „Zimowy
spacer”. Zabawa słuchowo-ruchowa „Dróżką i polem”. Wysłuchanie i nauka piosenki Ślady na śniegu. Omówienie treści
utworu. „Muzyczne ślady” – zaznajomienie z zapisem nutowym, odczytywanie i odgrywanie rytmów.
obszary z podstawy programowej: I 8, 9; II 4; III 8; IV 2, 3, 7, 8, 9
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy: „Śniegowe korytarze”, „Nasz bałwan”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 6; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa z elementami toczenia „Śniegowa kula”. Dzieci ustawiają się w dwóch rzędach. Drużyny otrzymują po jednej
piłce. Zadaniem każdego dziecka jest przetoczenie piłki-kuli do mety tak, aby nie wypadła z wyznaczonego toru.
x Zabawa badawcza „Jak twarda jest plastelina?” – ugniatanie i rozgrzewanie plasteliny; sprawdzanie szybkości twardnie nia;
określenie, czego potrzeba, aby stała się miękka.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa matematyczna „Co drugi”. N. układa w rzędzie 10 klocków. Wybiera ochotnika. Chętne dziecko przelicza
i wykonuje zadanie podane przez N.: Wyjmij z rzędu co trzeci klocek. Wyjmij co drugi klocek itp.
x Zabawa konstrukcyjna „Tory kolejowe” – wznoszenie konstrukcji z klocków, układanie torów i tuneli.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem „W sali na sankach”. Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba siada na kocu-sankach.
Druga łapie końcówkę koca i przewozi partnera do wyznaczonego punktu. Potem następuje zamiana miejscami.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem tekstu literackiego.
Temat: Trampolinek i Bałwolinek.
Cele:
t
worzenie atmosfery sprzyjającej wspólnej zabawie
r
ozwijanie zdolności manualnych
p
obudzanie kreatywności
kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego.
Pomoce: Trampolinek, niebieskie kartki papieru, wata, biała pasta do zębów, włóczka, papier kolorowy, klej,
nożyczki, pastele.