Page 204 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 204
202 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
7. Ćwiczenie usprawniające narządy artykulacyjne – zwrócenie uwagi na układ ust podczas wypowiadania sylab. N. ustawia
przed dzieckiem lusterko i prosi, aby obejrzało w nim, jak wygląda jego buzia podczas wypowiadania różnych sylab, np.:
pi-pe-pa-po-pu, pa-pe-pu, pu-pi-pe.
8. Zabawa matematyczna „Ile liter ukrywa się w sali?”. N. ukrywa w sali, w łatwo dostępnych dla dzieci miejscach, papie-
rowe szablony liter. Dzieci odszukują je i układają na dywanie. Ze wszystkich liter wybierają tylko P. Osoba wskazana
przez N. przelicza litery.
9. „Włóczkowe litery” – z kawałków włóczki dzieci układają litery P.
10. Wykonanie ćwiczeń w KP2 (ćw. 1, s. 24 i ćw. 2, s. 25) – utrwalenie kształtu litery, ćwiczenie małej motoryki poprzez
kolorowanie lub wyklejanie szablonu litery P, rysowanie litery palcem po kształcie i w powietrzu; wskazywanie i łączenie
obrazków, których nazwy rozpoczynają się tak samo: na PA, PU i PO.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Włóczkowe pajączki.
Cele:
ć
wiczenie małej motoryki poprzez przewlekanie i wycinanie
worzenie atmosfery sprzyjającej wspólnej zabawie
t
udzenie w dzieciach poczucia sprawczości „zrobiłem to sam”
b
r
ozwijanie zdolności manualnych.
Pomoce: chusta animacyjna, koła, włóczka, blok techniczny lub tektura, nożyczki, klej, guziki, nitka i igła (dla N.).
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do zajęć. Rozwiązywanie zagadki.
Co to taiego?
Okrągła kulka z ośmioma nogami,
w kącie z pajęczyną
spotkasz go czasami. (pająk)
2. Zabawa ruchowa sprawdzająca szybkość reakcji „Pająki na pajęczynę”. N. rozkłada w sali chustę animacyjną, która ma
posłużyć jako pajęczyna. Dzieci-pająki biegają swobodnie po sali na paluszkach. Na sygnał: Na pajęczynę! każdy wska-
kuje jak najszybciej na chustę.
3. Praca plastyczno-techniczna „Włóczkowe pajączki”. N. przygotowuje szablony kół – po dwa tej samej wielkości dla każ-
dego przedszkolaka. W środku jest wycięta dziura (na wzór dwóch obręczy o średnicy ok. 5 cm). Dzieci wycinają koła.
N. związuje kawałkiem włóczki 2 koła tak, aby się ze sobą połączyły – jedno koło na drugim. Następnie obwija włóczkę
dookoła obręczy, przechodząc od środka do góry i tak dalej – praca na wzór wykonywania pomponika. N. demonstruje,
a dzieci powtarzają za nim.
Wykonanie własnych pomponików. N. doszywa oczy z guzików i mocuje nitkę tak, aby pająk mógł zawisnąć.
4. Wspólne zawieszenie wykonanych pajączków w sali przedszkolnej.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Kolorowy śnieg”. N. przygotowuje wcześniej barwniki spożywcze. Miesza je z wodą i przelewa do pojemników
ze spryskiwaczem. Przekazuje je dzieciom, aby stworzyły na śniegu kolorowe obrazy.
x Zabawy na sankach.
Piątek temat: Co się stało z wodą?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „Czerwone, zielone, czerwone”. Zabawa
„Figurowe puzzle” – układanie figur. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – doskonalenie sprawności grafomotorycznej. Ćwiczenia
poranne – Zestaw V. Zabawa ruchowa skoczna „Najdalej”. Zabawa badawcza „Żółty i niebieski daje zielony”. Wykonanie
ćwiczeń w KP2 – wyjaśnianie, co dzieje się z wodą w różnych temperaturach.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 8, 12, 13, 19