Page 205 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 205
TYDZIEŃ 15 • Ślady na śniegu • 203
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia badawcze – eksperymenty z wodą. Wysłuchanie wiersza Co się stało z wodą? Roz mowa
na temat treści wiersza – zapoznanie z różnymi postaciami wody. Odczytywanie temperatury na termometrach.
„Zabawy z wodą” – przelewanie wody, obserwowanie kostek lodu. „Ciepło, zimno” – dopasowywanie pogody do pór roku.
Zabawa ruchowa „4 pory roku”. Zabawa badawcza „Co pływa na wodzie?”. Doświadczenie „Solne kryształy”. Zwrócenie
uwagi na rolę wody w środowisku. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw X.
obszary z podstawy programowej: III 8; IV 2, 3, 4, 5, 9, 12, 13, 16, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: „Śnieg z bliska” – oglądanie śniegu pod lupą.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „Czerwone, zielone, czerwone”. Układanie kolorowych klocków według sekwencji, np.:
czerwony – niebieski – czerwony – niebieski
czerwony – niebieski – zielony – czerwony – niebieski – zielony
czerwony – czerwony – niebieski – zielony – czerwony – czerwony – niebieski – zielony.
x Zabawa „Figurowe puzzle” – układanie figur (koła, kwadratu, trójkąta, prostokąta) pociętych na 3 części.
x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 3, s. 27). Dzieci rysują pingwina po białej linii.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa skoczna „Najdalej”. Dzieci ustawiają się w rzędzie przed linią. Każde wykonuje pojedynczy skok.
N. zaznacza długości skoków. Wygrywa osoba, która skoczyła najdalej.
x Zabawa badawcza „Żółty i niebieski daje zielony” – malowanie farbami, łączenie kolorów, uzyskiwanie różnych barw
z kolorów podstawowych.
x Wykonanie ćwiczeń w KP2 (ćw. 1, s. 28 i ćw. 2, s. 29) – wyjaśnianie, co dzieje się z wodą w różnych temperaturach.
Dzieci ustalają kolejność wydarzeń w historyjkach obrazkowych. Następnie opowiadają je i wyjaśniają, co się stało
ze śniegiem w wyniku ciepłej temperatury i z herbatą wystawioną na mróz.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia badawcze.
Temat: Eksperymenty z wodą.
Cele:
p
oznawanie wody w różnych stanach skupienia
u
świadamianie, że woda pod wpływem zmiany temperatury przybiera różne formy
r
ozpoznawanie zjawisk pogodowych w odpowiednich porach roku
wzbudzanie poczucia sprawczości poprzez wykonywanie doświadczeń.
Pomoce: termometr, ilustracje przedstawiające różne pory roku i zjawiska pogodowe, woda, lód, słoiki, patyczki,
nitki, sól, szklanki z wodą.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wiersza Co się stało z wodą?
Co się stało z wodą?
Płynie w kranie i w strumyku,
w morzu jest jej też bez liku .
Mroźną zimą w lód się zmienia,
co nie budzi zaskoczenia .
Wiosną kropelkami rosi,
kiedy ziemia o deszcz prosi .
A gdy ciepło, to paruje
i się chmura pokazuje .
Agnieszka Kolankowska