Page 210 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 210

208  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



          7.  Zabawa „Gwiazdozbiory”. N. wyjaśnia pojęcie gwiazdozbiór. Pokazuje przykładowy gwiazdozbiór na ilustracji (zdjęciu).
            Następnie prosi jedną osobę o rozpakowanie koperty. Znajduje się w niej dużo gwiazdek – małych i dużych. Dzieci ukła-
            dają z nich własne gwiazdozbiory.
          8.  Jabłkowy poczęstunek – N. prosi dzieci o umycie rąk. Następnie dzieci siadają przy stolikach. N. podchodzi kolejno do
            każdego z nich: nożem kroi poziomo jabłko na pół i mówi: Gwiazdki z nieba wędrują, w jabłuszkach się ukazują. Dzieci
            oglądają pestki w środku jabłka przypominające kształt gwiazdki. Degustacja jabłek.

          Zajęcia 2
          Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
          Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy – lodową rzeźbą jesteś ty”. Dzieci biegają swobodnie po wyznaczonym terenie. Na hasło:
            Raz, dwa, trzy – lodową rzeźbą jesteś ty wskazane dziecko staje nieruchomo.
             x „Śniegowe gwiazdy” – rysowanie gwiazd patykiem na śniegu.



          Środa    temat:  Układamy wzory.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa „Lis i kury”. Zabawa badawcza „Kolorowe mleko”. Ćwiczenia poran-
          ne – Zestaw VI. Zabawa plastyczna „Paluszkowe stworki”. Zabawa „Co na zimę?”. Zabawa sensoryczna „Ubranka dla lalki i misia”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 8; IV 5, 8, 19

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia matematyczne – wzory i wzorki. Wycinanie kształtów z papieru. Układanie sekwencji
          2- i 3-elementowych. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – uzupełnianie nalepkami łańcucha zgodnie z zauważoną sekwencją.
          Zabawa ruchowa „Paluszkowe rysunki”. Zabawa „Kropki w kopercie” – przeliczanie.   ▶  2. Zajęcia umuzykalniające –
          wkrótce święta! Zabawa wstępna „Samochodem po choinkę”. Zabawa słuchowa „Wybieramy choinkę”. Zabawa „Ozdoby
          choinkowe” – reagowanie na ustalone dźwięki. Słuchanie melodii kolęd.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7; IV 1, 7, 12, 15

          Zajęcia w ogrodzie: Lepienie bałwana. Obserwacja pogody zimowej.
            obszary z podstawy programowej: I 2, 6; III 5; IV 2, 18



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa ruchowa „Lis i kury”. Dzieci-kury skaczą po dywanie. Na hasło: Lis zatrzymują się w bezruchu. Lis (wybrane
            wcześniej dziecko) obserwuje całą salę. Kura, która się poruszy, zostaje złapana przez lisa.
             x Zabawa badawcza „Kolorowe mleko”. N. nalewa do miski mleko. Wpuszcza do środka kilka kropli farbek w różnych kolo-
            rach rozmieszanych z wodą. Dzieci otrzymują patyczki do uszu namoczone w płynie do naczyń. Każde dziecko kolejno
            wsadza patyczek do mleka. Dzieci obserwują, jak pod wpływem zetknięcia się płynu z farbą i mlekiem kolory się roz-
            praszają, tworząc fantazyjne barwy.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa plastyczna „Paluszkowe stworki”. Dzieci odbijają palce zamoczone w farbie na kartkach. Po umyciu rąk doryso-
            wują kredkami i flamastrami pozostałe części zaprojektowanych przez siebie ludków.
             x Zabawa „Co na zimę?”. Dzieci wybierają spośród ubranek z kącika lalek te, które wkładamy zimą.
             x Zabawa sensoryczna „Ubranka dla lalki i misia”. Dotykanie ubrań z różnych materiałów. Określanie ich tekstury: twarde,
            miękkie, chropowate, szorstkie, gładkie itp.
   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215