Page 210 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 210
208 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
7. Zabawa „Gwiazdozbiory”. N. wyjaśnia pojęcie gwiazdozbiór. Pokazuje przykładowy gwiazdozbiór na ilustracji (zdjęciu).
Następnie prosi jedną osobę o rozpakowanie koperty. Znajduje się w niej dużo gwiazdek – małych i dużych. Dzieci ukła-
dają z nich własne gwiazdozbiory.
8. Jabłkowy poczęstunek – N. prosi dzieci o umycie rąk. Następnie dzieci siadają przy stolikach. N. podchodzi kolejno do
każdego z nich: nożem kroi poziomo jabłko na pół i mówi: Gwiazdki z nieba wędrują, w jabłuszkach się ukazują. Dzieci
oglądają pestki w środku jabłka przypominające kształt gwiazdki. Degustacja jabłek.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy – lodową rzeźbą jesteś ty”. Dzieci biegają swobodnie po wyznaczonym terenie. Na hasło:
Raz, dwa, trzy – lodową rzeźbą jesteś ty wskazane dziecko staje nieruchomo.
x „Śniegowe gwiazdy” – rysowanie gwiazd patykiem na śniegu.
Środa temat: Układamy wzory.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa „Lis i kury”. Zabawa badawcza „Kolorowe mleko”. Ćwiczenia poran-
ne – Zestaw VI. Zabawa plastyczna „Paluszkowe stworki”. Zabawa „Co na zimę?”. Zabawa sensoryczna „Ubranka dla lalki i misia”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 8; IV 5, 8, 19
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – wzory i wzorki. Wycinanie kształtów z papieru. Układanie sekwencji
2- i 3-elementowych. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – uzupełnianie nalepkami łańcucha zgodnie z zauważoną sekwencją.
Zabawa ruchowa „Paluszkowe rysunki”. Zabawa „Kropki w kopercie” – przeliczanie. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające –
wkrótce święta! Zabawa wstępna „Samochodem po choinkę”. Zabawa słuchowa „Wybieramy choinkę”. Zabawa „Ozdoby
choinkowe” – reagowanie na ustalone dźwięki. Słuchanie melodii kolęd.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; IV 1, 7, 12, 15
Zajęcia w ogrodzie: Lepienie bałwana. Obserwacja pogody zimowej.
obszary z podstawy programowej: I 2, 6; III 5; IV 2, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa „Lis i kury”. Dzieci-kury skaczą po dywanie. Na hasło: Lis zatrzymują się w bezruchu. Lis (wybrane
wcześniej dziecko) obserwuje całą salę. Kura, która się poruszy, zostaje złapana przez lisa.
x Zabawa badawcza „Kolorowe mleko”. N. nalewa do miski mleko. Wpuszcza do środka kilka kropli farbek w różnych kolo-
rach rozmieszanych z wodą. Dzieci otrzymują patyczki do uszu namoczone w płynie do naczyń. Każde dziecko kolejno
wsadza patyczek do mleka. Dzieci obserwują, jak pod wpływem zetknięcia się płynu z farbą i mlekiem kolory się roz-
praszają, tworząc fantazyjne barwy.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa plastyczna „Paluszkowe stworki”. Dzieci odbijają palce zamoczone w farbie na kartkach. Po umyciu rąk doryso-
wują kredkami i flamastrami pozostałe części zaprojektowanych przez siebie ludków.
x Zabawa „Co na zimę?”. Dzieci wybierają spośród ubranek z kącika lalek te, które wkładamy zimą.
x Zabawa sensoryczna „Ubranka dla lalki i misia”. Dotykanie ubrań z różnych materiałów. Określanie ich tekstury: twarde,
miękkie, chropowate, szorstkie, gładkie itp.