Page 214 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 214

212  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



          2.  Wniesienie do sali prawdziwego drzewka. Dzieci wymieniają różnice pomiędzy choinką „żywą” a choinką sztuczną.
          3.  Rozłożenie łańcucha przygotowanego przez dzieci.
          4.  Zawieszenie szyszek – kilku na choince, a pozostałych w różnych miejscach w sali.
          5.  Rozwieszenie śnieżynek – na choince i karniszach lub firankach (tak aby zwisały).
          6.  Światełka choinkowe – oglądanie, nazywanie kolorów. Równomierne rozkładanie na choince. Przyglądanie się zmianie
            kolorów w światełkach.
          7.  Zakładanie ozdób z pudełka: malowanych orzechów, bombek, dzwoneczków itp. oraz ozdób z KA.
          8.  Dzieci wskazują na choince ozdoby, które wykonały. Umieszczenie gwiazdki na czubku choinki.



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa „Wyścigi saneczkowe”. Dzieci w parach, z sankami, ustawiają się na wyznaczonej mecie. Jedna osoba siedzi
            na sankach, a druga za nią. Na hasło: Start! dzieci pchają sanki jak najszybciej w kierunku mety. Następnie partnerzy
            zamieniają się miejscami.
             x „Śniegowe wieże” – budowanie wież ze śniegu.




          Piątek    temat:  Wspólne kolędowanie.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa słuchowa „Co jest w pudełku?”. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – rozwijanie
          spostrzegawczości wzrokowej. Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. Zabawa ruchowa skoczna „Piłka w prawo – raz, dwa, trzy!”.
          „Monety z różnych krajów” – oglądanie monet. Zabawa w sklep.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; IV 7, 12, 17

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczne – wspólne kolędowanie. Powitanie – odpowiadanie na pytania związane
          z tematem tygodnia. Nauka fragmentu kolędy Pójdźmy wszyscy do stajenki. Zabawa utrwalająca „Kto był w stajence”. –
          dopasowywanie obrazków. Przygotowanie stołu do wigilijnego posiłku. Jedzenie obiadu. Wspólne kolędowanie.
            ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw II.
            obszary z podstawy programowej: I 3, 5, 7, 8; III 2; IV 7

          Zajęcia w ogrodzie: „Największa kula” – konkurs na ulepienie największej kuli. Zabawa ruchowa „Figury lodowe”.
            obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa słuchowa „Co jest w pudełku?”. N. zamyka w pudełku przedmiot, np. klocek. Dzieci nie widzą, jaki to przed-
            miot. Siedzą w kole i kolejno podają sobie pudełko – za pomocą zmysłu słuchu próbują odgadnąć, co może ukrywać się
            w środku. Po sprawdzeniu następuje zmiana przedmiotu.
             x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 2, s. 33) – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, liczenie.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa ruchowa skoczna „Piłka w prawo – raz, dwa, trzy!”. Dzieci zamieniają się w piłki – pokonują trasę, skacząc
            obunóż zgodnie ze wskazówkami N., np.: Dwa skoki do przodu. Trzy w lewo. Dwa do przodu i trzy w prawo.
             x „Monety z różnych krajów” – dzieci oglądają zbiór monet: opisują, co się na nich znajduje, jaki mają kształt; spraw
            dzają, czy są ciężkie. Jeżeli dzieci się zainteresowane, N. podaje im wartość monet w złotówkach, a dzieci mówią,
            co można za nie kupić.
             x Zabawa w sklep – N. wyznacza sprzedawcę, który określa, w jakim sklepie sprzedaje (np. w sklepie warzywnym).
            Pozostałe dzieci są klientami.
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219