Page 213 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 213
TYDZIEŃ 16 • Świąteczne drzewko • 211
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa usprawniająca pracę półkul mózgowych „Koralikowy wąż”. N. układa węża składającego się z 5 elementów.
Dziecko otrzymuje taką samą liczbę koralików w tej samej kolorystyce. N. układa je od strony lewej do prawej. Dzieci
kolejno powtarzają wzór.
x Ćwiczenie kształtujące małą motorykę „Kolorowe zawieszki”. Dzieci nawlekają koraliki, tworząc z nich bransoletki lub korale.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Figury w pudełkach” – kategoryzowanie przedmiotów według kształtu, utrwalenie nazw figur geometrycznych.
N. przygotowuje 4 pudełka. Przed każdym z nich kładzie wzór figury. Dzieci wkładają do pudełek odpowiednie figury.
Elementy w jednym pudełku muszą być takie same.
x Zabawa ruchowa „Pajacyki”. Dzieci stoją w miejscu. Na umówiony sygnał podskakują jak pajacyk.
x Wykonanie ozdób choinkowych z KA (k. 14). Dzieci zabierają ozdoby do domów.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczno-plastyczne.
Temat: Jak przygotować salę na święta?
Pomoce: szyszki, złota i srebrna farba, pędzle, nitki, sztuczny śnieg w sprayu, białe kartony ze wzorem śnieżynek,
brokat, papier kolorowy, klej, KA.
Cele:
zapoznanie z tradycjami świątecznymi
integracja grupy
b
udzenie poczucia estetyki w najbliższym otoczeniu
świadamianie konieczności poszanowania wytworów innych osób
u
sprawnianie małej motoryki poprzez przygotowywanie ozdób choinkowych.
u
Przebieg zajęć:
1. N. zaprasza dzieci do przygotowania ozdób choinkowych, którymi zostaną ozdobione choinka i sala przedszkolna.
N. tworzy stanowiska, w których każdy wykonuje inną czynność.
2. „Błyszczące szyszki”. Dzieci otrzymują szyszki, malują je złotą i srebrną farbą. Pozostawiają do wyschnięcia na parapecie.
Po wyschnięciu zaczepiają nitki, aby szyszki były gotowe do zawieszenia w sali.
3. „Białe okiennice”. Spryskiwanie okien sztucznym śniegiem, odbijanie wzorów – gwiazdek.
4. „Wiszące śnieżynki”. Wycinanie gwiazdek z kartonów i ozdabianie ich brokatem. Dodawanie nitek do zawieszenia.
5. „Łańcuch choinkowy”. Wycinanie pasków z kolorowego papieru. Łączenie ich w koła i tworzenie długich łańcuchów.
6. Oglądanie wykonanych prac. Omawianie i opisywanie. Każde dziecko opowiada, która czynność podobała mu się naj-
bardziej. Która ozdoba kolegi jest jego zdaniem najładniejsza.
7. Wykonanie ozdoby z KA (k. 13) według instrukcji.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Ubieramy choinkę.
Cele:
zapoznanie z wyglądem choinki bożonarodzeniowej
wspólna zabawa i integracja podczas ubierania drzewka
worzenie świątecznej atmosfery.
t
Pomoce: odtwarzacz, świąteczna muzyka (również CD), choinka, łańcuch, szyszki, światełka choinkowe, ozdoby,
śnieżynki.
Przebieg zajęć:
1. N. włącza muzykę świąteczną – Wiązankę kolęd tradycyjnych i piosenki Drogi Mikołaju, Ślady na śniegu (CD) oraz inny
dowolny repertuar wprowadzający dzieci w nastrój świąt.