Page 212 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 212

210  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



          Przebieg zajęć:
          1.  Zabawa wstępna „Samochodem po choinkę”. N. przypomina zasady zabawy w samochody – gdy gra rytmicznie na klawesach
            lub tamburynie, dzieci-samochody poruszają się; gdy akompaniament cichnie, samochody zatrzymują się i czekają,
            aż znów pojawi się zielone światło (akompaniament do jazdy). N. wprowadza utrudnienia, czyli np. zmienia tempo jazdy
            (autostrada lub ulica z ograniczeniem ruchu), robi częste pauzy (korek), na hasło: Stacja benzynowa samochody jadą
            w umówione miejsce (pod ścianę), aby zatankować itp.
          2.  Zabawa słuchowa „Wybieramy choinkę”. N. zapowiada przyjazd na plac, na którym sprzedawane są choinki. Dzieci poru-
            szają się krokiem spacerowym po całej sali do cicho odtwarzanego akompaniamentu piosenki Drogi Mikołaju (CD) –
            oglądają choinki na placu. Na przerwę w muzyce (N. pauzuje nagranie) i dźwięk trójkąta wspinają się wysoko na palce,
            jakby chciały wypatrzeć najwyższą ze wszystkich choinkę. Powrót akompaniamentu piosenki sygnalizuje powrót porusza-
            nia się krokiem spacerowym. Gdy na następnej pauzie w muzyce usłyszą kilka uderzeń w bębenek – kucają i próbują
            dojrzeć najniższą choinkę. Na zakończenie N. mówi, że choinka została wybrana i teraz trzeba ją zawieźć do domu.
            Można przeprowadzić jeszcze raz zabawę „Samochody”, tym razem w skróconej wersji.
          3.  Zabawa „Ozdoby choinkowe”. N. pyta dzieci, co zwykle wiesza się na choince, jakie ozdoby choinkowe są w ich domu.
            Po zebraniu różnych propozycji wybiera trzy. Może to być np.: łańcuch na choinkę, gwiazda na czubek i figurki-baletnice.
            N. wyjaśnia, że ozdoby siedzą w pudełkach i czekają, aż przyjdzie na nich kolej ozdobić choinkę (dzieci-ozdoby siedzą
            na dywanie w rozsypce.) N. ustala dla każdej ozdoby sygnał wywołujący, np.:
               x łańcuch – akompaniament piosenki Drogi Mikołaju (CD) – wstaje wybrane wcześniej przez N. dziecko, chodzi po sali
               i dotyka poszczególne dzieci, które wiążą za nim „łańcuch”
               x gwiazda – dźwięk trójkąta – dzieci wstają i poruszają wyciągniętymi wysoko palcami rąk (gwiazda miga)
               x figurki-baletnice – fragment Poranka Edwarda Griega (zabawa muzyczna Kontrasty – CD) – baletnice tańczą.
            N. odtwarza z CD, dla zmylenia, również różne inne fragmenty, np. odgłos kury, psa, fragment piosenki innej niż
            Drogi Mikołaju czy fragment innego utworu klasycznego. Dzieci powinny zareagować tylko na ustalone wcześniej
            sygnały.
          4.  Słuchanie melodii kolęd. N. zaprasza dzieci, aby usiadły przed nim. Krótko przypomina o tym, że w święta, przy choince,
            śpiewa się specjalne świąteczne piosenki, które opowiadają o Bożym Narodzeniu, o Gwieździe Betlejemskiej, o pastusz-
            kach i aniołach. Są to kolędy. N. odtwarza nagranie Wiązanka kolęd tradycyjnych (CD) i śpiewa pierwsze zwrotki kolęd.
            Pyta, czy dzieci znają te kolędy. Prosi, aby przyłączyły się do jego śpiewu. Na koniec dzieci opowiadają, jakie inne kolędy
            znają i lubią.


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Lepienie bałwana – formowanie kul, łączenie ich ze sobą, dodawanie oczu i guzików z węgla lub kamyczków, marchewko-
            wego nosa i czapki-garnka. Wspólne zrobienie miotełki z patyków znalezionych pod śniegiem.
             x Obserwacja pogody zimowej – wsłuchiwanie się w odgłos opadającego śniegu.




          Czwartek    temat:  Przygotowujemy się do świąt.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa usprawniająca pracę półkul mózgowych „Koralikowy wąż”. Ćwiczenie
          kształtujące małą motorykę „Kolorowe zawieszki”. Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. Zabawa „Figury w pudełkach”. Zabawa
          ruchowa „Pajacyki”. Wykonanie ozdób z KA.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 6; III 2, 5; IV 11, 12

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczno-plastyczne – jak przygotować salę na święta? Wprowadzenie do tematu
          i przygotowanie stanowisk pracy. „Błyszczące szyszki” – malowanie szyszek złotą i srebrną farbą. „Białe okiennice” – spryski-
          wanie sztucznym śniegiem. „Wiszące śnieżynki” – ozdabianie kartonowych śnieżynek. „Łańcuch choinkowy” – tworzenie
          łańcucha z papieru kolorowego. Wykonanie ozdoby z KA.   ▶  2. Zajęcia społeczne – ubieramy choinkę. Wprowadzenie
          w nastrój poprzez słuchanie świątecznej muzyki. Wniesienie drzewka do sali, zapoznanie z jego wyglądem i zapachem.
          Ozdabianie choinki i sali przedszkolnej.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 8, 9; II 3; III 2; IV 7, 11

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Wyścigi saneczkowe”. „Śniegowe wieże” – budowanie wież ze śniegu.
            obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 6; III 5; IV 18
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217