Page 211 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 211
TYDZIEŃ 16 • Świąteczne drzewko • 209
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Wzory i wzorki.
Cele:
doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 1–10
kształtowanie umiejętności określania stron: prawej i lewej
ć
wiczenie małej motoryki poprzez wycinanie
a
ngażowanie strefy wzrokowej, ruchowej i słuchowej poprzez układanie sekwencji i powtarzanie wzorów.
Pomoce: kartki z kształtami (gwiazdki, bombki i dzwoneczki), nożyczki, klej, kreda, tablica, karteczki z kropkami
(od 1 do 10), KP2.
Przebieg zajęć:
1. Przy stolikach dzieci wycinają kolejno kształty: gwiazdki, bombki i dzwoneczki.
2. Układanie sekwencji 2- i 3-elementowych. N. rysuje na tablicy układy:
dzwonek, bombka, gwiazdka, dzwonek, bombka, gwiazdka
gwiazdka, dzwonek, gwiazdka, dzwonek
dzwonek, dzwonek, gwiazdka, dzwonek, dzwonek, gwiazdka.
Dzieci układają sekwencje według przedstawionych układów.
3. Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 32) – uzupełnianie nalepkami łańcucha zgodnie z zauważoną regularnością
(choinka, bombka, dzwonek).
4. Zabawa ruchowa „Paluszkowe rysunki”. Dzieci siadają w kole. Rysują przed sobą palcem po podłodze podane wzorki,
np.:
˄
˄
˄
˄
– –
˄ ˄ – – ˄ – – ˄ – – ˄ – – ˄ – –
– –
– –
– –
– –
☼ ˄ ☼ ˄ ☼ ˄ ☼ ˄ ☼ ˄
☼ ˄ ☼ ˄ ☼ ˄ ☼ ˄ ☼ ˄
○ ˄
○ ˄
○ ˄
○ ˄
○ ˄
–
–
–
–
– – ○ ˄ – ○ ˄ – ○ ˄ – ○ ˄ – ○ ˄
5. Zabawa „Kropki w kopercie”. Dzieci losują karteczki, na których są kropki (od 1 do 10). Liczą i podają liczbę kropek.
Następnie dzieci wykonują zadania:
1 – podskocz 1 raz
2 – wymień 2 nazwy kolorów
3 – pogłaszcz 3 razy osobę znajdującą się najbliżej ciebie
4 – wystukaj rytm składający się z 4 uderzeń
5 – wstań i usiądź 5 razy
6 – pomachaj ręką 6 razy
7 – przynieś 7 koralików
8 – zaklaszcz w dłonie 8 razy
9 – wymień nazwy 9 przedmiotów znajdujących się sali
10 – poślij 10 buziaków do koleżanek i kolegów.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Wkrótce święta!
Cele:
kształtowanie poczucia rytmu
r
ozwijanie wyobraźni i pamięci słuchowej
doskonalenie umiejętności rozróżniania dźwięków wysokich i niskich
p
owtórzenie i utrwalenie wiadomości o świętym Mikołaju
oznanie i utrwalenie tradycyjnych kolęd polskich.
p
Pomoce: klawesy lub tamburyn, trójkąt, bębenek, CD.