Page 206 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 206

204  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



          2.  Rozmowa na temat treści wiersza. N. wyjaśnia, gdzie można spotkać wodę pod różnymi postaciami: lód – kra na rzece,
            lodowisko; woda –w kranie, w rzece, na basenie; woda jako zbiorowisko gazów – chmury.
          3.  Odczytywanie temperatury na termometrach. N. najpierw wskazuje termometr w  sali, później dzieci patrzą
            na ter mometr za oknem. Na każdym jest inna temperatura. N. nawiązuje do poprzednich wyjaśnień i zaznacza,
            że woda w pokojowej temperaturze – kiedy jest ciepło – jest cieczą, a woda zamrożona – w zimie – to lód i śnieg.
          4.  „Zabawy z wodą” – dzieci przelewają wodę z jednego kubeczka do drugiego, sprawdzając, jak zachowuje się ciecz.
            Następnie N. przynosi kostki lodu – zamrożoną wodę. Dzieci zauważają, że lód jest zimny i twardy.
          5.  „Ciepło, zimno” – dopasowywanie pogody do pór roku. N. rozstawia ilustracje przedstawiające wiosnę, lato, jesień
            i zimę. Rozdaje dzieciom kartoniki, na których narysowane są zjawiska atmosferyczne. Dzieci dopasowują je do pór roku:
            wiosna – deszcz; lato – słońce; jesień – deszcz, wiatr; zima – śnieg, lód.
          6.  Zabawa ruchowa „4 pory roku”. Dzieci ilustrują ruchem pogodę, wykonują umowne ruchy: wiosna – deszcz (palce poru-
            szają się w różne strony od góry do dołu, imitując spadające krople); lato – słońce (ręce układają się w koło); jesień –
            spadające liście (wstawanie i siadanie); zima – spadające płatki śniegu (kręcenie się dookoła).
          7.  Zabawa badawcza „Co pływa na wodzie?”. N. przynosi pojemnik z wodą oraz różne przedmioty: ciężkie i lekkie. Dzieci
            sprawdzają, które z nich utrzymują się na wodzie, a które toną.
          8.  Doświadczenie „Solne kryształy”. Zadanie to wymaga czasu. Dzieci będą obserwowały każdego dnia, jak osolona
            woda powoli wyparowuje i osadza się w innym miejscu. Potrzebne będą słoiczki, patyczki i nitki (po jednym z wymie-
            nionych przedmiotów dla każdego dziecka). Dzieci mieszają w pojemnikach wodę z solą tak, aby sól się rozpuściła.
            Nitkę zawiązują na patyczku i zanurzają w wodzie z solą. Po kilku dniach sól powinna osadzić się na nitce, tworząc
            kryształy.
          9.  Zwrócenie uwagi na ważną rolę wody w środowisku i konieczność oszczędzania wody.

          Zajęcia 2
          Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
          Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).


          III Zajęcia w ogrodzie

             x „Śnieg z bliska” – oglądanie śniegu pod lupą.




          TYDZIEŃ 16    Świąteczne drzewko




          Poniedziałek    temat:  Choinko, zostań wśród nas.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa taneczna „Krakowiaczek” – nauka podstawowych kroków i figur. Zabawa
          ze śpiewem „Stary niedźwiedź”. Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. Zabawa ruchowa „Tor przeszkód”. Zabawa oddechowa
          „Płyną ce barwy”. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – ćwiczenie grafomotoryczne, przeliczanie i dodawanie.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 1, 2, 7, 8, 15

          Zajęcia główne:    ▶  1.  Zajęcia przyrodnicze  z  wykorzystaniem tekstu literackiego  – drzewko  choinkowe.
          Wysłuchanie wiersza Marii Konopnickiej Choinka w lesie. Omówienie treści utworu. Ustalenie odpowiedzi na pytanie, czy
          choinka ma liście. Zabawa „Trójkątna choinka” – układanie choinki z figur. „Z czego składa się drzewo?” – wyróżnienie
          części drzewa. Zabawa ruchowa „Zimowa choinka”. „Choinka w moim domu” – rozmowy dzieci na temat ubierania
          choinki.   ▶  2. Zajęcia plastyczne – nasza wspólna choinka. Rozwiązanie zagadki wprowadzającej. Rozmowy na temat
          rodzinnego ubierania choinki. Obrysowywanie dłoni na zielonych kartkach, wycinanie powstałych kształtów. Układanie
          kształtu choinki. Własnoręczne ozdabianie powstałej choinki.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 2; III 8; IV 3, 8, 12, 18

          Zajęcia w ogrodzie: Spacer po ogrodzie – wydeptywanie wzorów na śniegu.
            obszary z podstawy programowej: I 2, 6; III 5; IV 18
   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211