Page 206 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 206
204 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
2. Rozmowa na temat treści wiersza. N. wyjaśnia, gdzie można spotkać wodę pod różnymi postaciami: lód – kra na rzece,
lodowisko; woda –w kranie, w rzece, na basenie; woda jako zbiorowisko gazów – chmury.
3. Odczytywanie temperatury na termometrach. N. najpierw wskazuje termometr w sali, później dzieci patrzą
na ter mometr za oknem. Na każdym jest inna temperatura. N. nawiązuje do poprzednich wyjaśnień i zaznacza,
że woda w pokojowej temperaturze – kiedy jest ciepło – jest cieczą, a woda zamrożona – w zimie – to lód i śnieg.
4. „Zabawy z wodą” – dzieci przelewają wodę z jednego kubeczka do drugiego, sprawdzając, jak zachowuje się ciecz.
Następnie N. przynosi kostki lodu – zamrożoną wodę. Dzieci zauważają, że lód jest zimny i twardy.
5. „Ciepło, zimno” – dopasowywanie pogody do pór roku. N. rozstawia ilustracje przedstawiające wiosnę, lato, jesień
i zimę. Rozdaje dzieciom kartoniki, na których narysowane są zjawiska atmosferyczne. Dzieci dopasowują je do pór roku:
wiosna – deszcz; lato – słońce; jesień – deszcz, wiatr; zima – śnieg, lód.
6. Zabawa ruchowa „4 pory roku”. Dzieci ilustrują ruchem pogodę, wykonują umowne ruchy: wiosna – deszcz (palce poru-
szają się w różne strony od góry do dołu, imitując spadające krople); lato – słońce (ręce układają się w koło); jesień –
spadające liście (wstawanie i siadanie); zima – spadające płatki śniegu (kręcenie się dookoła).
7. Zabawa badawcza „Co pływa na wodzie?”. N. przynosi pojemnik z wodą oraz różne przedmioty: ciężkie i lekkie. Dzieci
sprawdzają, które z nich utrzymują się na wodzie, a które toną.
8. Doświadczenie „Solne kryształy”. Zadanie to wymaga czasu. Dzieci będą obserwowały każdego dnia, jak osolona
woda powoli wyparowuje i osadza się w innym miejscu. Potrzebne będą słoiczki, patyczki i nitki (po jednym z wymie-
nionych przedmiotów dla każdego dziecka). Dzieci mieszają w pojemnikach wodę z solą tak, aby sól się rozpuściła.
Nitkę zawiązują na patyczku i zanurzają w wodzie z solą. Po kilku dniach sól powinna osadzić się na nitce, tworząc
kryształy.
9. Zwrócenie uwagi na ważną rolę wody w środowisku i konieczność oszczędzania wody.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x „Śnieg z bliska” – oglądanie śniegu pod lupą.
TYDZIEŃ 16 Świąteczne drzewko
Poniedziałek temat: Choinko, zostań wśród nas.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa taneczna „Krakowiaczek” – nauka podstawowych kroków i figur. Zabawa
ze śpiewem „Stary niedźwiedź”. Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. Zabawa ruchowa „Tor przeszkód”. Zabawa oddechowa
„Płyną ce barwy”. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – ćwiczenie grafomotoryczne, przeliczanie i dodawanie.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 1, 2, 7, 8, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze z wykorzystaniem tekstu literackiego – drzewko choinkowe.
Wysłuchanie wiersza Marii Konopnickiej Choinka w lesie. Omówienie treści utworu. Ustalenie odpowiedzi na pytanie, czy
choinka ma liście. Zabawa „Trójkątna choinka” – układanie choinki z figur. „Z czego składa się drzewo?” – wyróżnienie
części drzewa. Zabawa ruchowa „Zimowa choinka”. „Choinka w moim domu” – rozmowy dzieci na temat ubierania
choinki. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – nasza wspólna choinka. Rozwiązanie zagadki wprowadzającej. Rozmowy na temat
rodzinnego ubierania choinki. Obrysowywanie dłoni na zielonych kartkach, wycinanie powstałych kształtów. Układanie
kształtu choinki. Własnoręczne ozdabianie powstałej choinki.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 2; III 8; IV 3, 8, 12, 18
Zajęcia w ogrodzie: Spacer po ogrodzie – wydeptywanie wzorów na śniegu.
obszary z podstawy programowej: I 2, 6; III 5; IV 18