Page 202 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 202

200  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



          4.  Omówienie treści utworu. Dzieci przypominają, jak wyglądają ślady zwierząt na śniegu. N. zadaje pytania: Czy ślady
            na śniegu rzeczywiście przypominają kółka, kreseczki i kwadraty? Jaką tajemnicę według was skrywają ślady pozostawione
            na śniegu? Wyjaśnia, że dla np. leśnika ślady są jak tekst zapisany literami – to informacja, czy zwierzę jest zdrowe, czy kuleje,
            co wcześniej robiło, czy było bardzo głodne itp.
            Następnie dzieci uczą się słów kolejnych zwrotek.
          5.  „Muzyczne ślady” – N. pyta dzieci, czy wiedzą, gdzie jeszcze można zobaczyć dużo kreseczek i kółek, które mogą
            coś oznaczać. Po próbie odgadnięcia prezentuje nuty i ogólnie wyjaśnia, że przy ich pomocy można zapisać melodię czy
            piosenkę, dźwięki wysokie i niskie, długo trwające i szybkie. A prawdziwy muzyk umie taki szyfr odczytać.
            N. proponuje zabawę, w której przy pomocy przedszkolnych „znaków” zapisze rytm, a dzieci go odczytają. Ustala,
            że symbolem długich dźwięków (wolnych klaśnięć) będą przytulanki (większe samochody, jednakowe zeszyty itp.),
            a krótkich dźwięków (szybkich klaśnięć) – małe, tej samej wielkości klocki.
            Najpierw następuje przećwiczenie np. na 4 przytulankach i 8 klockach, które N. wskazuje, a dzieci klaszczą wolno lub szybko.
            Potem N. układa krótkie przebiegi rytmicze, np.:
            O O i i i i O
            O i i i i O i i i
            i i i i O i i i i O

            Dzieci wyklaskują zapisane w ten sposób rytmy. Można również zamiast klaskania rozdać instrumenty. Warto też spróbować
            ułożyć dłuższy zapis na podłodze, zadaniem dzieci będzie odkodowanie go i zagranie.


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa „Śniegowe korytarze”. N. wydeptuje trasy od jednego punktu do różnych miejsc. Każda ścieżka prowadzi do ukrytej
            niespodzianki. Dzieci pokonują trasy i odszukują to, co się znajduje na ich końcach.
             x Zabawa „Nasz bałwan”. Wspólne lepienie bałwana.




          Czwartek    temat:  P jak pajac.


          Zapis w dzienniku:


          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa skoczna „Po kole”. Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „Co nie pasuje?”.
          Ćwiczenia poranne – Zestaw V. Zabawa ruchowa rzutna „Gram w kolory”. Ćwiczenie usprawniające narządy mowy
          „Jak bańka mydlana”. Wykonanie ćwiczeń w KP2 – doskonalenie sprawności grafomotorycznej, rozwijanie analizy
          i syntezy głoskowej wyrazów.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 8, 12

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – pluszowy pajac. Wysłuchanie historyjki
          Pluszowy pajac. Odpowiadanie na pytania do treści historyjki. Zabawa „Dokończ wyraz”. Zabawa typu memory „Pary”.
          „Jak wygląda litera P?” – ukazanie wyglądu litery układem ciała. Ćwiczenie usprawniające narządy artykulacyjne. Zabawa
          matematyczna „Ile liter ukrywa się w sali?”. Układanie litery P z kawałków włóczki. Wykonanie ćwiczeń w KP2 – koloro-
          wanie lub wyklejanie szablonu litery i rysowanie jej palcem; wskazywanie i łączenie obrazków, których nazwy rozpoczy-
          nają się tak samo.   ▶  2. Zajęcia plastyczne – włóczkowe pajączki. Rozwiązywanie zagadki. Zabawa ruchowa spraw-
          dzająca szybkość reakcji „Pająki na pajęczynę”. Praca plastyczno-techniczna „Włóczkowe pajączki” – stworzenie pajączków
          z pomponików. Zawieszenie wykonanych pajączków w sali przedszkolnej.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 3; IV 2, 3, 4, 5, 15, 11
          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Kolorowy śnieg” – malowanie na śniegu kolorowymi barwnikami. Zabawy na sankach.
            obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa skoczna „Po kole”. N. ustawia obręcze w kole. Zadaniem dzieci jest przeskakiwanie z jednej obręczy na drugą
            tak, aby nie wypaść poza wyznaczone miejsce.
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207