Page 202 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 202
200 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
4. Omówienie treści utworu. Dzieci przypominają, jak wyglądają ślady zwierząt na śniegu. N. zadaje pytania: Czy ślady
na śniegu rzeczywiście przypominają kółka, kreseczki i kwadraty? Jaką tajemnicę według was skrywają ślady pozostawione
na śniegu? Wyjaśnia, że dla np. leśnika ślady są jak tekst zapisany literami – to informacja, czy zwierzę jest zdrowe, czy kuleje,
co wcześniej robiło, czy było bardzo głodne itp.
Następnie dzieci uczą się słów kolejnych zwrotek.
5. „Muzyczne ślady” – N. pyta dzieci, czy wiedzą, gdzie jeszcze można zobaczyć dużo kreseczek i kółek, które mogą
coś oznaczać. Po próbie odgadnięcia prezentuje nuty i ogólnie wyjaśnia, że przy ich pomocy można zapisać melodię czy
piosenkę, dźwięki wysokie i niskie, długo trwające i szybkie. A prawdziwy muzyk umie taki szyfr odczytać.
N. proponuje zabawę, w której przy pomocy przedszkolnych „znaków” zapisze rytm, a dzieci go odczytają. Ustala,
że symbolem długich dźwięków (wolnych klaśnięć) będą przytulanki (większe samochody, jednakowe zeszyty itp.),
a krótkich dźwięków (szybkich klaśnięć) – małe, tej samej wielkości klocki.
Najpierw następuje przećwiczenie np. na 4 przytulankach i 8 klockach, które N. wskazuje, a dzieci klaszczą wolno lub szybko.
Potem N. układa krótkie przebiegi rytmicze, np.:
O O i i i i O
O i i i i O i i i
i i i i O i i i i O
Dzieci wyklaskują zapisane w ten sposób rytmy. Można również zamiast klaskania rozdać instrumenty. Warto też spróbować
ułożyć dłuższy zapis na podłodze, zadaniem dzieci będzie odkodowanie go i zagranie.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Śniegowe korytarze”. N. wydeptuje trasy od jednego punktu do różnych miejsc. Każda ścieżka prowadzi do ukrytej
niespodzianki. Dzieci pokonują trasy i odszukują to, co się znajduje na ich końcach.
x Zabawa „Nasz bałwan”. Wspólne lepienie bałwana.
Czwartek temat: P jak pajac.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa skoczna „Po kole”. Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „Co nie pasuje?”.
Ćwiczenia poranne – Zestaw V. Zabawa ruchowa rzutna „Gram w kolory”. Ćwiczenie usprawniające narządy mowy
„Jak bańka mydlana”. Wykonanie ćwiczeń w KP2 – doskonalenie sprawności grafomotorycznej, rozwijanie analizy
i syntezy głoskowej wyrazów.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 8, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – pluszowy pajac. Wysłuchanie historyjki
Pluszowy pajac. Odpowiadanie na pytania do treści historyjki. Zabawa „Dokończ wyraz”. Zabawa typu memory „Pary”.
„Jak wygląda litera P?” – ukazanie wyglądu litery układem ciała. Ćwiczenie usprawniające narządy artykulacyjne. Zabawa
matematyczna „Ile liter ukrywa się w sali?”. Układanie litery P z kawałków włóczki. Wykonanie ćwiczeń w KP2 – koloro-
wanie lub wyklejanie szablonu litery i rysowanie jej palcem; wskazywanie i łączenie obrazków, których nazwy rozpoczy-
nają się tak samo. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – włóczkowe pajączki. Rozwiązywanie zagadki. Zabawa ruchowa spraw-
dzająca szybkość reakcji „Pająki na pajęczynę”. Praca plastyczno-techniczna „Włóczkowe pajączki” – stworzenie pajączków
z pomponików. Zawieszenie wykonanych pajączków w sali przedszkolnej.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 3; IV 2, 3, 4, 5, 15, 11
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Kolorowy śnieg” – malowanie na śniegu kolorowymi barwnikami. Zabawy na sankach.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa skoczna „Po kole”. N. ustawia obręcze w kole. Zadaniem dzieci jest przeskakiwanie z jednej obręczy na drugą
tak, aby nie wypaść poza wyznaczone miejsce.