Page 203 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 203

TYDZIEŃ 15  •  Ślady na śniegu  •  201



              x Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „Co nie pasuje?”. N. układa w szeregu przedmioty, z których jeden nie pasuje
              do pozostałych, np.:
              ołówek, kredka, flamaster, miś
              drewniany klocek, drewniana łyżka, drewniany samochód, plastikowa butelka
              Zadaniem dzieci, jest wskazanie niepasujących przedmiotów i wyjaśnienie swoich wyborów.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa ruchowa rzutna „Gram w kolory”. Dzieci ustawiają się w parach. Rzucają do siebie piłkę, wymawiając nazwy
              kolorów. Kiedy ktoś wypowie nazwę: Czarny, druga osoba opuszcza ręce, pozwalając piłce upaść.
              x Ćwiczenie usprawniające narządy mowy „Jak bańka mydlana”. Dzieci nabierają powietrza, wydymając policzki. Wargi
              trzymają mocno zaciśnięte tak, aby nie wydostało się z nich powietrze.
              x Wykonanie ćwiczeń w KP2 (ćw. 1 i ćw. 2, s. 26). Dzieci rysują szlaczki po śladzie. Następnie wyszukują i kolorują rysunki,
              w których nazwach słychać głoskę p.



            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
            Temat: Pluszowy pajac.
            Cele:
              kształtowanie umiejętności uważnego wysłuchiwania wiersza
              oznanie obrazu graficznego litery P
              p
              doskonalenie analizy i syntezy głoskowej wyrazów
              r
              ozwijanie zdolności językowych
              u
              trwalanie umiejętności przeliczania przedmiotów.
                 Pomoce: pajac, obrazki przedstawiające zwierzęta, lustro, włóczka, papierowe szablony liter, kredki, materiały
                 do wyklejania (np. bibuła), klej, KP2.

            Przebieg zajęć:
            1.  Wysłuchanie historyjki. N. opowiada, manipulując pajacem.


                  Pluszowy pajac

              Pewnego popołudnia pani Paulina posadziła pluszowego pajaca na przedszkolnej półce . Przyglądał się ten śmieszny pan
              podskokom przeuroczych przedszkolaków .
                 – Chętnie bym się z nimi pobawił – pomyślał i pomachał prawą ręką .
                 – Popatrz! – powiedział Patryk do Poli i pokazał palcem na pajaca . – Przenieśmy go na podłogę!
                 – Pewnie! Zbudujemy dla niego prawdziwy pałac! – odpowiedziała, podrygując .



            2.  Pytania do wysłuchanej historyjki: Gdzie siedział pajac? O czym myślał? Jak miał na imię chłopiec, który zaproponował
              przeniesienie pajaca na podłogę? Komu to zaproponował? Co chciała dziewczynka zbudować dla pajaca?
            3.  Zabawa „Dokończ wyraz”. Dzieci podają wyrazy rozpoczynające się na:
              pa… – parasol, papier, pajac, pajęczyna, pająk, pakunek, pasażer
              po… – porządek, pory, port, potok, pościel, porzeczki, podarunek
              pe… – pech, perła, pelikan, perkusja, pełny
              pu… – punkt, puszka, pusty, purpurowy
              py… – pyton, pyszczek, pyłek.
            4.  Zabawa „Pary”. N. przygotowuje obrazki przedstawiające zwierzęta, których nazwy rozpoczynają się na p (papuga,
              pająk, pingwin, paw, panda, pyton, pszczoła, pantera, pies). Każdy obrazek występuje podwójnie. Dzieci nazywają
              zwierzęta. Pierwsze obrazki z każdej pary są odwrócone obrazkiem do góry, a drugie – do dołu. Dzieci odszukują pary.
            5.  „Jak wygląda litera P?” – ukazanie wyglądu litery układem ciała. N. pokazuje swoją propozycję: stoi wyprostowany, wyciąga przed
              siebie ręce, prawa ręka prosto i dłoń zakrzywiona do góry, lewa ręka wyżej i dłoń pochylona tak, aby doty kała prawej dłoni (układ
              tworzący „brzuszek” litery P). Dzieci pokazują literę w ten sam lub inny sposób, np. na leżąco. Prezentacja litery na obrazku.
            6.  Wyszukiwanie w sali zabawek, przedmiotów, które zaczynają się na p, np.: parapet, poduszka, pudełko, podłoga, piłka.
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208