Page 198 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 198
196 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Cele:
b
udzenie wrażliwości na potrzeby zwierząt
p
oznanie pożywienia potrzebnego zwierzętom do przeżycia podczas trudnych warunków
u
trwalenie wiadomości o zawodzie leśniczego
u
wrażliwienie na zachowanie ostrożności podczas kontaktu z dzikimi zwierzętami.
Pomoce: kosz z warzywami, owocami i sianem, koc, pocięte ilustracje zwierząt, obręcze, obrazki przedstawiające
pożywienie i zwierzęta leśne.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć „Koszyk pełen smakołyków”. N. prezentuje kosz, w którym znajdują się: marchwie,
jabłka, siano, ziemniaki, żołędzie. N. pyta: Jak myślicie, dla kogo przygotowałam te smakołyki? Dzieci podają swoje
propozycje. N. nie komentuje na razie wypowiedzi dzieci, ale zaprasza do wysłuchania wiersza.
2. Wysłuchanie i omówienie wiersza Iwony Rup Dokarmiamy zwierzęta.
Dokarmiamy zwierzęta
Gdy nastaje zima Tak! Dla leśnych zwierząt
i mróz jest na dworze, paśnik na polanie stoi .
głodne są zwierzątka . Zanieśmy im siano –
Czy ktoś im pomoże? będą jeść do woli .
Iwona Rup
Dzieci ponownie odpowiadają na pytanie N.: Dla kogo został przygotowany koszyk z warzywami, owocami i sianem?
N. podsumowuje: Zimą zwierzęta potrzebują naszej pomocy. Wyszukanie pożywienia pod śniegiem nie jest takie proste.
Dlatego bardzo ważne jest, by pamiętać zimą o zwierzętach i dostarczać im pożywienie.
3. Wyjaśnienie pojęcia paśnik. N. nawiązuje do wizyty leśniczego (zob. TYDZIEŃ 13, Czwartek). Przypomina, że paśnik
to miejsce, w którym leśniczy zostawia pożywienie, aby leśni mieszkańcy nie głodowali w zimie.
4. Zabawa rozwijająca zmysł dotyku i węchu „Co jest w środku”. N. przykrywa koszyk kocem. Zasłania wybranemu dziecku
oczy i prosi o wylosowanie jednej rzeczy. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie, co trzyma w rękach. To samo zadanie
wykonują kolejno pozostałe osoby.
5. „Zimowe układanki” – układanie pociętych na 4 części ilustracji przedstawiających zwierzęta.
6. Dopasowywanie zwierzęcia do pokarmu, jaki spożywa: zając – marchew; sarna, jeleń – siano, jabłka; dzik – ziemniaki,
żołędzie, jabłka.
7. „Czy w lesie jest bezpiecznie?” – zwrócenie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa podczas spacerów w lesie. Nie wszystkie
zwierzęta dziko żyjące są wobec nas dobrze nastawione. Niektóre z nich mogą zaatakować, np. locha (samica dzika),
gdy znajduje się w towarzystwie młodych.
8. Zabawa ruchowa „Zwierzęta do norek”. N. rozkłada na podłodze obręcze. Dzieci swobodnie pląsają po sali. Na hasło:
Zwierzęta do norek! wskakują jak najszybciej do obręczy.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Po moich śladach”. N. wyznacza trasę, stawiając kroki. Dzieci jedno po drugim przechodzą za nim, stawiając
stopy w tych samych miejscach.
x Zabawa „Śniegowa trasa”. Dzieci rysują patykiem śniegowe trasy od jednego punktu do drugiego, np. od piaskownicy
do zjeżdżalni.