Page 179 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 179
TYDZIEŃ 13 • Listy do Mikołaja • 177
Zadania popołudniowe
x Zabawa naśladowcza „Mikołajkowa orkiestra”. Dzieci stoją w kręgu i naśladują ruchy i odgłosy wydawane przez N.:
Drogie dzieci, teraz zamieniamy się w muzyków grających na trąbkach (pokazywanie rękami gry na trąbce i rytmiczna
artykulacja: Tra-ta-ta) i bębenkach (uderzanie naprzemiennie dłońmi w uda: Bam-bam-bam).
x Zabawa ruchowa w parach „Śmieszne minki”. Dzieci dobierają się w pary, stając naprzeciwko siebie. Jedna z osób poka-
zuje mimiką twarzy różne nastroje, zadaniem drugiej osoby jest odtworzenie miny.
x Wykonanie pajęczynek (KA, k. 33–35) – tworzenie pajęczynek z odpowiednią liczbą owadów. Dzieci przewlekają sznu-
reczki przez dziurki pajęczynki z liczbą 1, 2 lub 3. Następnie do każdej pajęczynki dobierają odpowiednią liczbę owadów
(zgodnie z cyfrą na pajęczynce).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Czego jest więcej?
Cele:
kształtowanie myślenia matematycznego
doskonalenie umiejętności porównywania
r
ozwijanie twórczej postawy.
Pomoce: miseczki, jabłka, papierowe sylwety guzików różnej wielkości, kartki, kredki, kasztany.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa integrująca „Powitanka”. Przywitanie siebie nawzajem poprzez ruchy naprzemienne mające na celu rozwijanie
obydwu półkul mózgowych (ręka prawa wita lewe części ciała i odwrotnie).
2. Zabawa „Czego jest więcej?”. N. prezentuje dzieciom 2 miseczki: w jednej są 2 cząstki jabłka, a w drugiej – całe jabłko. N. pyta
dzieci: W której miseczce znajduje się więcej owoców? Po uzyskaniu odpowiedzi N. kontynuuje zadanie i wkłada do miseczek
jabłka (całe lub/i połówki), aby dzieci mogły porównywać zawartość miseczki, używając określeń: mniej – więcej, tyle samo, równo.
3. „Guziki” – układanie papierowych sylwet guzików od najmniejszej do największej.
4. Praca plastyczna „Duży i mały prezent”. Dzieci rysują na kartce 2 pudełka: jedno większe od drugiego. Ozdabiają
pudełka według własnych pomysłów.
5. „Zrób tak jak ja” – odtwarzanie kompozycji z kasztanów mające na celu usprawnianie pamięci wzrokowej. N. układa
przed dziećmi kompozycję z czterech kasztanów. Zadaniem dzieci ułożenie kasztanów w taki sam sposób.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Drogi Mikołaju!
Cele:
kształtowanie uważnego słuchania
kształtowanie poczucia rytmu
ozwijanie sprawności aparatu głosowego
r
r
ozwijanie wyobraźni, pamięci słuchowej i pamięci sensorycznej
n
auka nowej piosenki
p
owtórzenie i utrwalenie wiadomości związanych ze świętym Mikołajem.
Pomoce: koła hula-hoop na każde pięcioro dzieci, tamburyn, drewienka (klawesy), talerz i filcowa pałka, trójkąt,
worek z kilkoma znanymi dzieciom zabawkami (raczej drobne np. mały pluszowy miś lub zając, laleczka, samo-
chodzik, samolocik, kredka, książeczka o sztywnych okładkach, duży klocek itp.).
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie. N. pokrótce przypomina opowieści związane ze świętym Mikołajem – według najpopularniejszych
opowieści Mikołaj porusza się w saniach zaprzężonych w renifery, a prezenty umieszczone w wielkim worze rozwozi
w czasie jednej nocy wigilijnej. Proponuje zabawę w zaprzęg Mikołaja.
2. Ćwiczenie wstępne „Sanki”. N. przypomina, jak się tworzy zaprzęgi. Dzieci dobierają się w pary, dziecko z przodu
podaje ręce do tyłu, a dziecko stojące za nim je łapie. Zaprzęgi poruszają się w rytm akompaniamentu do piosenki
Drogi Mikołaju (CD). Na przerwę w muzyce zaprzęgi zatrzymują się (N. pauzuje nagranie). Po kilkukrotnym zatrzymaniu
muzyki mogą zostać dodane następujące urozmaicenia: