Page 180 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 180
178 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
x zamiana miejsc w zaprzęgu
x szukanie nowej pary
x przejście pod sankami – dziecko z tyłu przechodzi na czworakach pod szeroko rozstawionymi nogami kolegi z zaprzęgu.
3. Nauka piosenki Drogi Mikołaju (CD). Wysłuchanie utworu.
Drogi Mikołaju słowa i muzyka: Joanna Tylek-Bernat
1 . Jadą wielkie sanie 3 . Biegną renifery,
po gwieździstym niebie, lecą skry spod kopyt,
a w nich worek z podarkami bo Mikołaj bardzo dużo
dla mnie i dla ciebie . dzisiaj ma roboty .
A w nich worek z podarkami Bo Mikołaj bardzo dużo
dla mnie i dla ciebie . dzisiaj ma roboty .
2 . Siedzą w worku lale, 4 . Drogi Mikołaju,
misie i zające . chciałbym ci przypomnieć,
Trzeba zawieźć je do dzieci, żebyś czasem w tym pośpiechu
zanim wstanie słońce . nie zapomniał o mnie .
Trzeba zawieźć je do dzieci, Żebyś czasem w tym pośpiechu
zanim wstanie słońce . nie zapomniał o mnie .
N. pyta dzieci o treść piosenki. Wspólnie ustalają, ile postaci występuje w tekście. Następnie dzieci uczą się słów 1. (lub
i 2.) zwrotki.
4. Zabawa „Zgadnij, co teraz”. N. ustala, że dla kilku postaci występujących w piosence przyporządkowany zostanie instrument:
x renifery – drewienka (rytm naśladujący stukanie kopytek biegnących zwierząt)
x misie – talerz uderzany filcową pałką (pojedyncze uderzenia imitujące wolne kroki niedźwiedzia)
x zające – tamburyn (rytm podskoków)
x laleczki – trójkąt (kilka dźwięków w rytmie walca).
Dzieci poruszają się, nie za szybko, zaprzęgami, śpiewając kolejne zwrotki wraz z nagraniem piosenki Drogi Mikołaju
(CD). N. po każdej zwrotce zatrzymuje nagranie i zaczyna grać na jednym z wymienionych instrumentów. Na ten sygnał
dzieci rozbiegają się pojedynczo po sali i naśladują odpowiednią postać: zające kicają, misie idą wolno na 4 łapach, re-
nifery biegną rytmicznie, a laleczki tańczą. Włączenie nagrania utworu zaprasza do ponownego utworzenia zaprzęgów
i zaśpiewania kolejnej zwrotki piosenki.
5. Zabawa ruchowa z piosenką Drogi Mikołaju. N. rozdaje koła hula-hoop i wyznacza do każdego dziecko-Mikołaja.
Mikołaje dobierają sobie jeszcze po 4 kolegów. Trójka dzieci wchodzi do środka koła – to miś, zając i lala. Jedno dziecko,
trzymając koło, będzie powoziło jako Mikołaj, a inne będzie ciągnęło za sobą zaprzęg jako renifer.
Zaprzęgi poruszają się w rytm odtwarzanej piosenki (N. zachęca dzieci do śpiewu i sam śpiewa). Na przygrywce do każdej
kolejnej zwrotki następuje sprawna zamiana ról – Mikołaj i renifer wchodzą do środka zaprzęgu, a dwoje dzieci z koła
zajmuje ich miejsce. Po 4. zwrotce N. jeszcze raz odtwarza 1. zwrotkę, aby wszystkie dzieci mogły być każdą postacią
w przebiegu całej zabawy.
Uwaga: Jeżeli zamiana miejsc przebiega mniej sprawnie, N. pauzuje nagranie, aby dzieci zdążyły zająć swe miejsca przed
początkiem kolejnej zwrotki.
6. Zabawa „Worek Mikołaja”. N. prezentuje dzieciom worek z tajemniczą zawartością. Każde dziecko podchodzi i wkłada
rękę do worka Mikołaja. Odgaduje, na jaki pierwszy przedmiot się natknęło. Jeżeli nie będzie potrafiło go rozpoznać
od razu, powinno spróbować go opisać. Grupa może pomagać w odgadnięciu.
W innym wariancie tej zabawy to N. wkłada rękę i opisuje, co trzyma w dłoni, a grupa odgaduje.
Na koniec N. pyta, jakie zabawki występujące w piosence znalazły się w worku.