Page 180 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 180

178  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



               x zamiana miejsc w zaprzęgu
               x szukanie nowej pary
               x przejście pod sankami – dziecko z tyłu przechodzi na czworakach pod szeroko rozstawionymi nogami kolegi z zaprzęgu.
          3.  Nauka piosenki Drogi Mikołaju (CD). Wysłuchanie utworu.



                Drogi Mikołaju                                              słowa i muzyka: Joanna Tylek-Bernat














              1 .   Jadą wielkie sanie                        3 .   Biegną renifery,
                po gwieździstym niebie,                         lecą skry spod kopyt,
                       a w nich worek z podarkami                      bo Mikołaj bardzo dużo
                       dla mnie i dla ciebie .                         dzisiaj ma roboty .
                       A w nich worek z podarkami                      Bo Mikołaj bardzo dużo
                       dla mnie i dla ciebie .                         dzisiaj ma roboty .

              2 .   Siedzą w worku lale,                      4 .  Drogi Mikołaju,
                misie i zające .                                chciałbym ci przypomnieć,
                       Trzeba zawieźć je do dzieci,                    żebyś czasem w tym pośpiechu
                       zanim wstanie słońce .                          nie zapomniał o mnie .
                       Trzeba zawieźć je do dzieci,                    Żebyś czasem w tym pośpiechu
                       zanim wstanie słońce .                          nie zapomniał o mnie .



            N. pyta dzieci o treść piosenki. Wspólnie ustalają, ile postaci występuje w tekście. Następnie dzieci uczą się słów 1. (lub
            i 2.) zwrotki.
          4.  Zabawa „Zgadnij, co teraz”. N. ustala, że dla kilku postaci występujących w piosence przyporządkowany zostanie instrument:
               x renifery – drewienka (rytm naśladujący stukanie kopytek biegnących zwierząt)
               x misie – talerz uderzany filcową pałką (pojedyncze uderzenia imitujące wolne kroki niedźwiedzia)
               x zające – tamburyn (rytm podskoków)
               x laleczki – trójkąt (kilka dźwięków w rytmie walca).
            Dzieci poruszają się, nie za szybko, zaprzęgami, śpiewając kolejne zwrotki wraz z nagraniem piosenki Drogi Mikołaju
            (CD). N. po każdej zwrotce zatrzymuje nagranie i zaczyna grać na jednym z wymienionych instrumentów. Na ten sygnał
            dzieci rozbiegają się pojedynczo po sali i naśladują odpowiednią postać: zające kicają, misie idą wolno na 4 łapach, re-
            nifery biegną rytmicznie, a laleczki tańczą. Włączenie nagrania utworu zaprasza do ponownego utworzenia zaprzęgów
            i zaśpiewania kolejnej zwrotki piosenki.
          5.  Zabawa ruchowa z piosenką Drogi Mikołaju. N. rozdaje koła hula-hoop i wyznacza do każdego dziecko-Mikołaja.
            Mikołaje dobierają sobie jeszcze po 4 kolegów. Trójka dzieci wchodzi do środka koła – to miś, zając i lala. Jedno dziecko,
            trzymając koło, będzie powoziło jako Mikołaj, a inne będzie ciągnęło za sobą zaprzęg jako renifer.
            Zaprzęgi poruszają się w rytm odtwarzanej piosenki (N. zachęca dzieci do śpiewu i sam śpiewa). Na przygrywce do każdej
            kolejnej zwrotki następuje sprawna zamiana ról – Mikołaj i renifer wchodzą do środka zaprzęgu, a dwoje dzieci z koła
            zajmuje ich miejsce. Po 4. zwrotce N. jeszcze raz odtwarza 1. zwrotkę, aby wszystkie dzieci mogły być każdą postacią
            w przebiegu całej zabawy.
            Uwaga: Jeżeli zamiana miejsc przebiega mniej sprawnie, N. pauzuje nagranie, aby dzieci zdążyły zająć swe miejsca przed
            początkiem kolejnej zwrotki.
          6.  Zabawa „Worek Mikołaja”. N. prezentuje dzieciom worek z tajemniczą zawartością. Każde dziecko podchodzi i wkłada
            rękę do worka Mikołaja. Odgaduje, na jaki pierwszy przedmiot się natknęło. Jeżeli nie będzie potrafiło go rozpoznać
            od razu, powinno spróbować go opisać. Grupa może pomagać w odgadnięciu.
            W innym wariancie tej zabawy to N. wkłada rękę i opisuje, co trzyma w dłoni, a grupa odgaduje.
            Na koniec N. pyta, jakie zabawki występujące w piosence znalazły się w worku.
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185