Page 221 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 221
TYDZIEŃ 19 • Święto Babci i Dziadka • 219
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
y przygotowanie składników na „warzywne
szaszłyki”; nabijanie na patyczki
Czwartek y y obieranie owoców
układanie kompozycji na talerzach
Zajęcia w ogrodzie
I 2, 5, 6; III 5; IV 18 y y zabawa „Tory kolejowe”
lepienie bałwana
Aktywność poranna y zabawa słuchowa „Głośno i cicho” f jest wrażliwe na zmiany w natężeniu dźwięków
i popołudniowa y zabawa pantomimiczna „Jak się dzisiaj czuję?” (IV 7)
I 5, 8, 9; II 4; IV 1, 7 y y y ćwiczenia poranne – Zestaw VIII f pokazuje ruchem, gestem i mimiką emocje
W KARNAWALE TO SĄ BALE! Zajęcia główne y y y y y zabawa ruchowa skoczna „Zajączki” f słucha recytacji wiersza (III 8; IV 3)
(II 4; IV 1)
zabawa „Co w kuchni?”
zabawa słuchowa „Czy poznajesz?”
jest sprawne fizycznie (I 5, 8, 9)
f
czerpie radość ze wspólnej zabawy (II 3; III 2)
f
wysłuchanie wiersza Iwony Rup Bal przed-
bierze udział w organizowanych zabawach i kon-
f
szkolaków
I 5, 8; II 3, 8; III 2, 8;
kursach (I 6; II 8)
IV 3
przebieranie się w stroje karnawałowe
uczestniczy w zorganizowanych zajęciach gim-
f
ozwieszenie zasłony i prezentacja strojów
r
nastycznych i zabawach ruchowych (I 5, 8)
zabawy: „Taniec węża”, kalambury „Bajkowe
ubiera się stosownie do pogody (I 2; III 5; IV 18)
postacie”, tańczenie krakowiaka, pantomima
f
„Czary-mary”, „Egipskie bandaże”
Piątek y y y poczęstunek f obserwuje przyrodę, korzystając z lupy (IV 11, 18)
dowolne zabawy przy muzyce
ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VI
Zajęcia w ogrodzie y zabawy z lupą
I 2, 5; III 5; IV 11, 8 y pacer po ogrodzie
s
tydzień 19: ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
Aktywność poranna y zabawa rozwijająca percepcję słuchową f reaguje na dźwięk (IV 7)
i popołudniowa „Czyj głos słyszysz?” f rozpoznaje głosy kolegów z grupy (IV 7)
I 5; III 2; IV 1, 7, 11 y opowieść ruchowa „Odwiedziny u babci” f przedstawia ruchem, gestem i mimiką opowieść
(IV 1)
y y y ćwiczenia poranne – Zestaw IX f potrafi wyjaśnić pokrewieństwo między człon-
zabawa słowna „Kim jest dla mnie…”
DRZEWO GENEALOGICZNE Zajęcia główne y y y y zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa f uczestniczy w zabawach ruchowych (I 5)
układanie dowolnych kompozycji z klocków
kami rodziny (III 2)
słucha uważnie wiersza (III 8; IV 3)
„Wędrówka”
f
odpowiada na pytania (III 9; IV 2)
f
wysłuchanie wierszyka Ile wnucząt?
rysuje portrety dziadków (I 7; III 2; IV 8)
f
I 5, 8, 7, 9; III 2, 8;
omówienie treści wierszyka
zna kształt cyfry 5 (IV 4)
f
IV 2, 3, 4, 5, 8, 11,
„Ile wnucząt?” – wdrażanie do dodawania
liczy obiekty (IV 15)
f
12, 15
kształcie cyfry stopa za stopą
koloruje (I 7; IV 8)
f
wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 52) –
y y „Wstążkowa piątka” – przechodzenie po f wykleja szablon cyfry (I 7; IV 4, 11)
porównuje zbiory (IV 15)
f
kolorowanie lub wyklejanie szablonu, ryso-
Poniedziałek y liczenie kasztanów f buduje z klocków (IV 11)
próbuje układać zagadki matematyczne (IV 5, 15)
wanie palcem, wskazywanie elementów,
f
które występują po pięć
wie, co to jest drzewo genealogiczne (III 2)
f
opowiada o swojej rodzinie (III 2; IV 2, 5)
f
wykonanie ćwiczeń w KP2 (ćw. 2 i ćw. 3,
y y zagadki matematyczne „Zabawy kasztanowe” f dodaje i odejmuje na liczmanach (IV 15)
rysuje w kolejnych pętlach o jeden kwadrat więcej
s. 53) – rysowanie kwadratów (o jeden kwa- f
drat więcej w kolejnych pętlach) i szlaczków (IV 12, 15)
po śladzie f rysuje po śladzie (I 7, 9; IV 8)