Page 100 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 100
98 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Koło, koło – bawmy się wesoło” – rozwijanie refleksu. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu tere-
nowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Zabawa ruchowa orientacyjno-spostrzegawcza „Strażnik”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5, 8
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Głuchy telefon” – przekazywanie szeptem wyrazów (np. nazw zabawek). Rozwijanie wrażliwości słuchowej,
koncentracji uwagi.
x Wykonywanie ćwiczenia w KP1, s. 84 – doskonalenie umiejętności kontynuowania rytmów.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „ Ilustracja”– omówienie ilustracji – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, orientacji w przestrzeni i na kartce
papieru. Dzieci przyglądają się ilustracji i odpowiadają na pytania N. np.:
– W którym miejscu jest…?
– Określ, gdzie na kartce znajduje się…
– Gdzie stoi…?
N. zadaje pytania tak, żeby dzieci odpowiadały w taki sposób, np. w prawym górnym rogu kartki, w lewym dolnym rogu
kartki, za, pod, obok, na lewo od, na prawo od, przed itp.
x Zabawa ruchowa z elementem rzutu – „Traf i zdobądź punkty” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – współdziałanie w grupie.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia rozwijające umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi i logicznego myślenia.
Temat: Układamy historyjki.
Cele:
kształtowanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi poprawnych pod względem logicznym i gramatycznym
ozwijanie wyobraźni
r
ozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
r
doświadczalne poznanie zjawiska akustycznego – rozchodzenia się fal dźwiękowych.
Pomoce: kubeczki po jogurtach (o pojemności 0,5 l), sznurki.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa słowna „Układamy historyjki” – dzieci siedzą w kole, N. zaczyna opowieść na dowolny temat, dzieci kolejno ją
kontynuują.
2. „Jak to się skończy?” – N. opisuje sytuacje z życia przedszkolaków, zadaniem dzieci jest wymyślanie zakończenia
historyjek.
3. Zabawa badawcza „Rozmowa telefoniczna” – dzieci dobrane w pary konstruują prosty aparat telefoniczny z dwóch
kubeczków po jogurcie oraz sznurka (około 3 m dł.). W dnie plastikowych kubeczków robią małe otwory – przewlekają
przez nie końce sznurka i zawiązują supełki (wewnątrz kubków). Dzieci luźno rozciągają sznurek i mówią szeptem do
kubeczków. (Uwaga: Sznurek nie może dotykać do żadnych przedmiotów, ani leżeć na podłodze).
4. Zabawa „Mamo/Tato chcę ci powiedzieć…”. Dzieci w parach przyjmują role rodzica i dziecka i prowadzą rozmowę
telefoniczną przez skonstruowany wcześniej aparat. Opowiadają, co ciekawego wydarzyło się w przedszkolu.
5. Zabawa ruchowa „Berek kucany”.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Rysujemy zakończenie historyjki.
Cele:
r
ozwijanie wyobraźni
r
ozumienie, na czym polega rysowanie historyjki – zachowanie kolorów, kształtów, wyglądu bohaterów.
Pomoce: kredki, KP1.