Page 97 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 97
TYDZIEŃ 8 • Pobaw się ze mną • 95
z dostępnych części tangramu w taki sposób, aby wykorzystać wszystkie części, które muszą do siebie przylegać, ale nie mogą
na siebie nachodzić. Każdą część tangramu można dowolnie odwracać i obracać.
2. Wycinanie elementów tangramu ze s. 87–88 w KP1.
3. Układanie obrazków według wybranego wzoru.
4. Naklejanie na kartce wybranego obrazka z części.
III Zajęcia w ogrodzie
x Sprawdzamy, z której strony wieje wiatr – wykorzystanie i sprawdzanie działania wiatrowskazów wykonanych w po-
przednim tygodniu.
x Zabawa bieżna „Berek z piłkami” – N. wyznacza jedno lub dwoje dzieci, które będą berkami. Pozostałe dzieci mają
za zadanie nie dać się złapać. Niektórzy z uciekających dostają od N. piłki. Osoby z piłkami nie mogą być dotykane przez
dzieci-berki. Piłki powinny być cały czas rzucane dzieciom, które są w pobliżu. Dziecko, które upuści piłkę zostaje berkiem.
x Obserwacje zmian w przyrodzie późną jesienią – swobodne wypowiedzi dzieci.
x Zabawa ruchowa równoważna „Przejście przez strumień” – dzieci przechodzą po narysowanych kamieniach bardzo
ostrożnie, tak aby z nich nie spaść.
Środa temat: Mój kolega komputer
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Obrazek do pary” – doskonalenie słuchu fonematycznego, wysłuchiwa-
nie głosek w wyrazach w nagłosie i wygłosie. Zabawa plastyczna „Dorysuj fragment”– rozwijanie wyobraźni i pomysłowości.
Ćwiczenia poranne – Zestaw I. Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 82. „Układamy litery” – utrwalanie kształtu i nazw liter.
Zabawa słowna „Krąg skojarzeń” – rozwijanie twórczego myślenia. Zabawa z elementem czworakowania „Slalom między
chorągiewkami”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5; IV 1, 2
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem wiersza S. Karaszewskiego Mój kolega komputer – rozumienie zasad
bezpiecznego korzystania z komputera, doskonalenie wrażliwości słuchowej, kształtowanie umiejętności współpracy w pa-
rach, rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego. Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 83. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające –
„Z piosenką na ustach”. Zabawy przy muzyce – utrwalenie piosenki Trampolina, tematyki związanej z ruchem ulicznym,
uwrażliwienie na sygnał słuchowy.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; II 7, 8; III 5; IV 1, 2, 7, 8, 9, 11
Zajęcia w ogrodzie: Gra w kręgle – doskonalenie koordynacji ruchowej. Zabawy w piaskownicy – rozwijanie umiejętności
współdziałania w grupie. Zabawy dowolne według pomysłów dzieci z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5, 6, 7, 8
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Obrazek do pary” – N. rozkłada na stoliku obrazki (tygrys, mydło, oko, aparat, kura). Dzieci nazywają głoskę,
którą słychać na początku wyrazu. Następnie N. kolejno wykłada nowe obrazki. Zadaniem dzieci jest jak najszybciej
wskazać na stoliku obrazek, którego nazwa rozpoczyna się taką samą głoską, jaką kończy się nazwa obrazka wykłada-
nego przez N., np. płot – tygrys; dom – mydło; łóżko – oko; zamek – kura; lalka – aparat – doskonalenie słuchu fonema-
tycznego, wysłuchiwanie głosek w nagłosie i wygłosie wyrazów.
x Zabawa plastyczna „Dorysuj fragment” – N. rysuje na kartce, np. koło, dzieci kolejno dorysowują fragment według
własnego pomysłu – rozwijanie wyobraźni i pomysłowości.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonywanie ćwiczeń na s. 82 w KP1 – odszukiwanie indyków, rysowanie po śladzie parasola i chmurek.
x „Układamy litery” – układanie kształtów poznanych liter z różnych rodzajów klocków – utrwalanie kształtu i nazw liter.