Page 99 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 99
TYDZIEŃ 8 • Pobaw się ze mną • 97
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Dzieci w parach śpiewają piosenkę powitalną opartą na popularnej melodii Wlazł kotek, wykonując przy tym
wskazane gesty (zob. TYDZIEŃ 2, Środa).
2. Zabawa „W drodze do przedszkola”. Dzieci poruszają się przy akompaniamencie nagrania piosenki Trampolina
w wersji instrumentalnej. N. wypowiada hasła związane z sytuacjami, które mogą się zdarzyć w drodze do przedszkola.
Hasło: czerwone światło – zatrzymują się i czekają na hasło: zielone światło – wtedy ponownie poruszają się. Na hasło:
autobus – siadają w wyznaczonej części sali (np.: na ławce). Na hasło: przystanek – wstają i ponownie poruszają się.
3. Układ ruchowy do pierwszej zwrotki oraz refrenu piosenki Trampolina.
Dzieci powtarzają pierwszą zwrotkę oraz refren piosenki Trampolina wraz z nagraniem wersji instrumentalnej. Następnie
stają w kole i wykonują ruchy przyporządkowane do kolejnych wersów piosenki.
I zwrotka:
Trampolina, trampolina! – dzieci zwracają się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara i wykonują trzy ryt-
miczne kroki do przodu po obrębie koła z rękami na biodrach; pierwszy krok przypada na wskazaną sylabę; po zaśpie-
waniu danego fragmentu tekstu, w czasie pauzy, wykonują zwrot o 180 stopni, zmieniając kierunek marszu;
Od niej wszystko się zaczyna! – trzy kroki po kole w drugim kierunku, na końcu frazy zwrot o 180 stopni, do środka koła;
Hop! do góry – po zaśpiewaniu tekstu, na pauzie, jeden skok obunóż do przodu (do środka koła);
na wyprawę! – po zaśpiewaniu tekstu, na pauzie, jeden skok obunóż do tyłu (na zewnątrz koła);
Po naukę i zabawę! – obrót czterema krokami wokół własnej osi.
Refren:
Trampolina, trampolina! – wystukanie rytmu piosenki, naprzemiennie uderzając dłońmi o uda, po zaśpiewaniu tekstu,
na pauzach, wykonanie dwóch rytmicznych klaśnięć;
Skaczą nogi i czupryna! – jak wyżej;
Hop! wysoko, – na słowo hop skok obunóż w miejscu;
aż do nieba! – na słowo aż skok obunóż w miejscu;
Tego właśnie nam – dwa rytmiczne klaśnięcia przypadające na wskazane sylaby;
potrzeba! – wyciągnięcie dłoni przed siebie.
4. Zabawa „Samochody osobowe i ciężarówki”. N. wystukuje na bębenku drobne wartości rytmiczne w równym pulsie
(tempo biegu). Dzieci biegają na palcach i imitując jazdę samochodem osobowym, wykonują ruchy, jakby kręciły
kierownicą. Na sygnał gwizdka zatrzymują się. N. wypowiada liczby jeden lub dwa. Jeżeli powie dwa – dzieci łączą się
w pary, ustawiają jedno za drugim, trzymając się za ramiona. Osoba z przodu to ciężarówka, z tyłu – przyczepa.
Jeżeli usłyszą hasło jeden, swobodnie biegają.
5. Pożegnanie. Dzieci stoją parami i śpiewają piosenkę pożegnalną opartą na popularnej melodii Wlazł kotek, wykonując
przy tym wskazane gesty (zob. TYDZIEŃ 2, Środa).
III Zajęcia w ogrodzie
x Gra w kręgle – doskonalenie koordynacji ruchowej.
x Zabawy w piaskownicy – rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
x Zabawy dowolne według pomysłów dzieci z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
Czwartek temat: Układamy historyjki
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Głuchy telefon” – rozwijanie wrażliwości słuchowej, koncentracji uwagi.
Wykonywanie ćwiczenia w KP1, s. 84 – doskonalenie umiejętności kontynuowania rytmów. Ćwiczenia poranne – Zestaw I.
Zabawa „ Ilustracja” – rozwijanie orientacji na kartce papieru. Zabawa ruchowa z elementem rzutu „Traf i zdobądź punkty”.
Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – współdziałanie w grupie.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5, 8, 9; IV 1, 7, 8, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia rozwijające umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi i kształtujące logiczne
myślenie – „Układamy historyjki”. Zabawa badawcza „Rozmowa telefoniczna” – doświadczalne poznanie zjawiska akustycz-
nego – rozchodzenia się fal dźwiękowych. Zabawa ruchowa „Berek kucany”. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Rysujemy
zakończenie historyjki” (KP1, s. 85) – rozwijanie wyobraźni, rozumienie na czym polega rysowanie historyjki – zachowanie
kolorów, kształtów, wyglądu bohaterów.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5, 8, 9; IV 1, 2, 5, 12, 19