Page 94 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 94
92 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
„Zapamiętywanka – dokładanka” – rozwijanie analizy słuchowej wyrazów, ćwiczenie pamięci. Wykonywanie ćwiczenia z KP1,
s. 81. Zabawa skoczna „Kto dalej?”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5, 7; IV 2
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przygotowujące do nauki czytania i pisania – „I jak Igor” – poznanie kształtu litery i, I,
drukowanej i pisanej, doskonalenie analizy sylabowej i głoskowej wyrazów, utrwalanie kształtu poznanych liter, odczyty-
wanie wyrazów zawierających poznaną literę. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 78–80. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia
gimnastyczne, Zestaw VIII.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5, 7; IV 1, 3, 4, 7, 8, 9
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa z elementem rzutu „Kolory”. Zabawa „Samoloty” – obserwowanie lotów papierowych samo-
lotów, określanie długości lotu. Zabawa ruchowa równoważna „Wyścig szyszek”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Okręt”. Dzieci stoją na środku sali zwrócone w jednym kierunku. Prowadzący podaje różne komendy, np.:
lewa burta – wszyscy biegną na lewą stronę sali, prawa burta – wszyscy biegną na prawą stronę, rufa – wszyscy biegną na
koniec sali, dziób – wszyscy biegną do przodu, pokład – wszyscy stoją w miejscu, nikt nie może się ruszyć. Po każdej komen-
dzie odpada jedna osoba, która najpóźniej ją wykonała lub pomyliła się. Zabawa powinna być prowadzona w szybkim tempie.
x Zabawa „Gdzie słyszysz ma?” – N. kładzie przed dzieckiem zbiór obrazków, wśród nich są takie, które przedstawiają
przedmioty zawierające w nazwie sylabę ma. Dzieci sprawdzają, w jakim miejscu wyrazu występuje ta sylaba: na początku,
na końcu czy w środku i odpowiednio segregują obrazki – ćwiczenie słuchu fonematycznego.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Zapamiętywanka – dokładanka” – dzieci siedzą w kole. Jedno z nich mówi wyraz zaczynający się określoną głoską,
np.: i, następna osoba podaje inny wyraz na tę głoskę, a kolejna osoba powtarza dodane wyrazy i dopowiada jeszcze jeden,
np.: pierwsze dziecko: igła, drugie dziecko: igła, Igor, trzecie dziecko: igła, Igor, igloo itd. – ćwiczenie słuchu fonematycznego.
x Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 81. Przechodzenie przez labirynt z literami i kolorowanie obrazków, które w swoich
nazwach mają głoski i lub a.
x Zabawa ruchowa skoczna „Kto dalej?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przygotowujące do pisania i czytania.
Temat: I jak Igor.
Cele:
p
oznanie kształtu litery i, I drukowanej i pisanej
doskonalenie analizy sylabowej i głoskowej wyrazów
trwalanie kształtu poznanych liter
u
dczytywanie wyrazów z poznaną literą.
o
Pomoce: białe kartoniki dla każdego dziecka, KP1, KA.
Przebieg zajęć:
1. Układanie obrazków historyjki „Przygoda Trampolinka i Igora” z wykorzystaniem ilustracji z KP1, s. 78–79. N. zakrywa
kolejność oznaczoną kostkami z kropkami. Dzieci układają obrazki w odpowiedniej kolejności i opowiadają, o przygodzie
bohaterów. Chętne dzieci odczytują dialogi z historyjki.
2. Prezentacja litery i, I drukowanej i pisanej.
3. Układanie modeli wyrazów: indyk, Igor z białych kartoników.
4. Budowanie modeli wyrazów: indyk, Igor z czerwonych kartoników, oznaczających samogłoski i z niebieskich karto ników,
oznaczających spółgłoski (KA, k. 38, 39).
5. Ułożenie pod modelami wyrazów: indyk, Igor z alfabetu ruchomego (KA, k. 40, 41).
6. Wyszukiwanie na ilustracjach przedmiotów, które rozpoczynają się głoską i, w których słychać głoskę i w wygłosie.