Page 90 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 90
88 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
00’03–00’03 – chłopiec wykonuje krok lewą nogą w bok i wychyla się, przenosząc ciężar ciała na lewą nogę; ręce trzyma
na biodrach;
00’04–00’05 – powrót chłopca do pozycji wyjściowej;
00’05–00’06 – jednoczesne wychylenie w bok dziewczynki i chłopca: dziewczynki do prawego boku, chłopca do lewego boku;
00’06–00’07– powrót dziewczynki oraz chłopca do pozycji wyjściowej;
00’08–00’10 – dziewczynka przechodzi czterema krokami z lewej strony chłopca i ustawia się przed nim, przodem do widza;
00’11–00’22 – jak 00’00–00’10 z tą różnicą, że ruchy dziewczynek wykonują chłopcy i na odwrót;
00’23–00’25 – dziewczynka wykonuje skok w bok, w prawą stronę, z jednoczesnym wyrzutem rąk ponad głowę;
00’25–00’28 – chłopiec wykonuje skok w bok, w lewą stronę z jednoczesnym wyrzutem rąk ponad głowę;
00’28–00’30 – dziewczynka powraca na miejsce, wykonując skok obunóż, z jednoczesnym opuszczeniem rąk;
00’30–00’33 – chłopiec powraca na miejsce, wykonując skok obunóż, z jednoczesnym opuszczeniem rąk;
00’33–00’45 – jak 00’00–00’22;
00’46–00’55 – chłopcy lekko pochylają tułów i klepią dłońmi o uda, zgodnie z rytmem utworu;
00’49–00’55 – dziewczynki biegną na palcach wokół chłopców, robiąc półtora okrążenia tak, aby na końcu frazy
muzycznej znaleźć się za chłopcem;
00’55–01’18 – jak 00’00–00’22.
5. Pożegnanie. Dzieci poruszają się przy akompaniamencie rytmów granych przez N. na tamburynie. W przerwie N.
wymienia nazwy części ciała, a dzieci podchodzą do kolegów i dotykają się nimi, mówiąc: Do widzenia.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa w berka kucanego. Doskonalenie refleksu.
x Zabawa „Piłka krąży”. Dzieci stoją w kole i podają sobie kolejno piłkę. Na sygnał N. dziecko trzymające piłkę pokazuje
określony ruch, który powtarzają wszyscy. Reagowanie na sygnał, rozwijanie pomysłowości.
x Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu ogrodowego. Przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa, doskonale-
nie umiejętności korzystania z dostępnych przyborów.
Czwartek temat: Jesienna pogoda
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „O którym obrazku mówię?” – doskonalenie spostrzegawczości i umie-
jętności opisu słownego. Zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej „Rybak i rybka” – rozwijanie refleksu. Ćwiczenia
poranne – Zestaw VII. Zabawa „Co słyszysz?” – ćwiczenie słuchu fonematycznego oraz syntezy i analizy słuchowej. Wyci-
nanka „Las jesienią” – KA, k. 7. Zabawa z elementem równowagi „Na drugą stronę po kładce”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8; III 5; IV 2, 7, 16
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – „Jesienna pogoda” – rozumienie znaczenia i odczytywanie symboli utrwale-
nie nazw i kolejności dni tygodnia, nabieranie umiejętności ubierania się odpowiednio do pogody, rozwijanie słownictwa.
Rola powietrza – odczytywanie wiersza U. Piotrowskiej Powietrze, rozmowa na temat roli wiatru i powietrza, konstruowa-
nie wiatrowskazu – KP1, s. 72–73. Zabawa ruchowa „Kropelki”. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Taniec kropelek deszczu” –
technika malowania poprzez rozdmuchi wanie farb, rozwijanie wyobraźni, poznanie właściwości wody, ćwiczenia oddechowe.
Obszary z podstawy programowej: II 11; III 5; IV 2, 15, 16, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Labirynt” – doskonalenie orientacji w przestrzeni i w schemacie ciała. Wysłuchiwanie
odgłosów otoczenia – ćwiczenia słuchowe. Zabawa ruchowa „Znajdź kolegę” – ćwiczenie spostrzegawczości.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; II 11; III 5; IV 7, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „O którym obrazku mówię?”. N. rozkłada obrazki przedstawiające las, park, ogródek przedszkolny z drzewami
itp. Potem opisuje jeden z nich, a dzieci odgadują, który to jest obrazek. Następnie obrazek opisuje wybrane dziecko.
Doskonalenie spostrzegawczości i umiejętności opisu słownego.