Page 87 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 87

TYDZIEŃ 7  •  Jesień w parku i w ogrodzie  •  85



                 Pomoce: obrazki przedstawiające jesienny sad, rodzaje drzew owocowych, naturalne okazy gałęzi drzew, krzewów
                 owocowych, owoce: jabłka, gruszki, śliwki, agrest, czerwona porzeczka, masa solna.

            Przebieg zajęć:
            1.  N. prezentuje dzieciom ilustrację sadu przedstawiającą drzewa i krzewy owocowe. Na podstawie ilustracji dzieci odpowia dają
              na pytania: Co to jest sad? Co nam daje sad? Jak nazywa się drzewo, na którym rosną jabłka? Jakie znacie krzewy owocowe?
            2.  „Jaki to owoc?” – zagadki rozwijające zmysły: rozpoznawanie owoców za pomocą dotyku, węchu i smaku. Wspólna
              degustacja owoców.
            3.  Wykonywanie ćwiczenia w KP1, s. 71 – łączenie w pary jeżyków w tych samych kolorach.
            4.  Wykonywanie owoców z masy solnej. Po wyschnięciu prac dzieci malują farbami owoce i tworzą jesienną kompozycję.
              Gotowe prace umieszczają w przyrodniczym kąciku wraz z innymi okazami przyrodniczymi.
              Przepis na masę solną: 1 kg soli, 1 kg mąki, odrobina oleju i 2,5 szklanki wody. Mieszamy mąkę i sól, wodę dodajemy
              stopniowo, ugniatamy masę.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).

            III Zajęcia w ogrodzie


              x Zabawa „Obrazki z patyków”. Układanie obrazków z patyków według pomysłów dzieci, porównywanie długości, ukła-
              danie od najkrótszego do najdłuższego. Rozwijanie pomysłowości, kształtowanie pojęć: długi, krótki, dłuższy, krótszy.
              x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego (hulajnóg, rowerków). Przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa,
              cierpliwe oczekiwanie na swoją kolej.




            Środa    temat:  Orzeszki wiewiórki


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Układanie kształtu liści ze sznurka – rozwijanie percepcji wzrokowej, sprawno-
            ści manualnej. Jesienny rytm – dostrzeganie i kontynuowanie regularności. Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. Zabawa
            „Skojarzenia” – rozwijanie logicznego myślenia, koncentracji uwagi. „Jesienna gra” – porównywanie liczebności, rozwija-
            nie koncentracji uwagi.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 2, 5; IV 2, 4, 9, 12, 18

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia z wykorzystaniem ilustracji i opowiadania U. Piotrowskiej Dziesięć orzeszków
            wiewiórki oraz okładki w KP1 (pierwsza strona ze skrzydłem) – zapamiętywanie kształtów liści wybranych gatunków drzew,
            poznanie zwyczajów zwierząt – przygoto wania do zimy – gromadzenie zapasów, zapadanie w sen, odloty, doskonalenie
            umiejętności liczenia. Zabawa ruchowa „Wiewiórki do dziupli”.  ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – „Tańczymy z F. Cho-
            pinem”. Ćwiczenia rozwijające zainteresowanie muzyką poważną. Słuchanie utworów F. Chopina.
              Obszary z podstawy programowej: III 2, 5; IV 5, 7, 12, 18

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa w berka kucanego – doskonalenie refleksu. Zabawa „Piłka krąży” – reagowanie na sygnał,
            rozwijanie pomysłowości. Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu ogrodowego, przestrzeganie ustalonych zasad bez-
            pieczeństwa, doskonalenie umiejętności korzystania z dostępnych przyborów.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5, 7


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Układanie kształtu liści ze sznurka – rozwijanie percepcji wzrokowej, sprawności manualnej.
              x Jesienny rytm – N. rozpoczyna układać rytm z darów jesieni, a potem dzieci go kontynuują: kasztan – liść – jabłko –
              kasztan…; 2 żołędzie – liść – śliwka – 2 żołędzie…
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92