Page 87 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 87
TYDZIEŃ 7 • Jesień w parku i w ogrodzie • 85
Pomoce: obrazki przedstawiające jesienny sad, rodzaje drzew owocowych, naturalne okazy gałęzi drzew, krzewów
owocowych, owoce: jabłka, gruszki, śliwki, agrest, czerwona porzeczka, masa solna.
Przebieg zajęć:
1. N. prezentuje dzieciom ilustrację sadu przedstawiającą drzewa i krzewy owocowe. Na podstawie ilustracji dzieci odpowia dają
na pytania: Co to jest sad? Co nam daje sad? Jak nazywa się drzewo, na którym rosną jabłka? Jakie znacie krzewy owocowe?
2. „Jaki to owoc?” – zagadki rozwijające zmysły: rozpoznawanie owoców za pomocą dotyku, węchu i smaku. Wspólna
degustacja owoców.
3. Wykonywanie ćwiczenia w KP1, s. 71 – łączenie w pary jeżyków w tych samych kolorach.
4. Wykonywanie owoców z masy solnej. Po wyschnięciu prac dzieci malują farbami owoce i tworzą jesienną kompozycję.
Gotowe prace umieszczają w przyrodniczym kąciku wraz z innymi okazami przyrodniczymi.
Przepis na masę solną: 1 kg soli, 1 kg mąki, odrobina oleju i 2,5 szklanki wody. Mieszamy mąkę i sól, wodę dodajemy
stopniowo, ugniatamy masę.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Obrazki z patyków”. Układanie obrazków z patyków według pomysłów dzieci, porównywanie długości, ukła-
danie od najkrótszego do najdłuższego. Rozwijanie pomysłowości, kształtowanie pojęć: długi, krótki, dłuższy, krótszy.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego (hulajnóg, rowerków). Przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa,
cierpliwe oczekiwanie na swoją kolej.
Środa temat: Orzeszki wiewiórki
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Układanie kształtu liści ze sznurka – rozwijanie percepcji wzrokowej, sprawno-
ści manualnej. Jesienny rytm – dostrzeganie i kontynuowanie regularności. Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. Zabawa
„Skojarzenia” – rozwijanie logicznego myślenia, koncentracji uwagi. „Jesienna gra” – porównywanie liczebności, rozwija-
nie koncentracji uwagi.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 2, 5; IV 2, 4, 9, 12, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem ilustracji i opowiadania U. Piotrowskiej Dziesięć orzeszków
wiewiórki oraz okładki w KP1 (pierwsza strona ze skrzydłem) – zapamiętywanie kształtów liści wybranych gatunków drzew,
poznanie zwyczajów zwierząt – przygoto wania do zimy – gromadzenie zapasów, zapadanie w sen, odloty, doskonalenie
umiejętności liczenia. Zabawa ruchowa „Wiewiórki do dziupli”. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – „Tańczymy z F. Cho-
pinem”. Ćwiczenia rozwijające zainteresowanie muzyką poważną. Słuchanie utworów F. Chopina.
Obszary z podstawy programowej: III 2, 5; IV 5, 7, 12, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa w berka kucanego – doskonalenie refleksu. Zabawa „Piłka krąży” – reagowanie na sygnał,
rozwijanie pomysłowości. Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu ogrodowego, przestrzeganie ustalonych zasad bez-
pieczeństwa, doskonalenie umiejętności korzystania z dostępnych przyborów.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5, 7
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Układanie kształtu liści ze sznurka – rozwijanie percepcji wzrokowej, sprawności manualnej.
x Jesienny rytm – N. rozpoczyna układać rytm z darów jesieni, a potem dzieci go kontynuują: kasztan – liść – jabłko –
kasztan…; 2 żołędzie – liść – śliwka – 2 żołędzie…
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).