Page 92 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 92
90 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Przebieg zajęć:
1. Zabawa badawcza „Kropelki” – dzieci próbują wydobyć kroplę z naczynia pełnego wody za pomocą różnych przedmio-
tów (ołówek, strzykawka, słomka, zakraplacz itp.), sprawdzają, który przedmiot najlepiej się do tego nadaje.
2. Zabawa badawcza „Jaki kształt ma kropla?”. N. prosi, by dzieci spróbowały umiesić za pomocą różnych przedmiotów
kroplę wody na różnych materiałach: stylonowym materiale w grochy (dzieci próbują umieścić kroplę na każdej kropce),
gazetowym papierze (dzieci wnioskują, co się stanie z drukiem i literami).
3. Rozmowa kierowana pytaniami: Jaki kształt mają krople? Czym różnią się od siebie? Czy zmieniają się? Swobodne wypo-
wiedzi dzieci – wnioskowanie.
4. Praca plastyczna „Taniec kropelek deszczu”. Dzieci strząsają na papier dużymi kroplami mocno rozcieńczone farby wodne
lub tusze i za pomocą plastikowej rurki do napojów rozdmuchują je w różne strony (dmuchają dość mocno). W zależ-
ności od kierunku rozdmuchiwania otrzymują różnej grubości wzory. Najcieńsze uzyskują wówczas, gdy trzymają rurkę
pionowo do papieru i w trakcie dmuchania poruszają nią energicznie w różnych kierunkach.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Labirynt”. Dzieci ustawione w kolumnie czwórkowej na odległość ramion, podają sobie ręce, tworząc w ten
sposób korytarze. Przebiega nimi wyznaczona para uczestników, z których jeden stara się pochwycić drugiego. Parze tej
wolno biegać tylko korytarzami. Na sygnał prowadzącego kolumna wykonuje zwrot w lewo, w prawo, w tył. Zmienia-
jący się kierunek korytarzy utrudnia bieg i wymaga orientacji. Po schwytaniu uciekającego N. wyznacza nową parę –
wprowadzenie atmosfery dobrej zabawy.
x Zabawa wyciszająca – wysłuchiwanie odgłosów otoczenia, np. szumu wiatru, skrzypienia gałęzi – ćwiczenia słuchowe.
x Zabawa ruchowa „Znajdź kolegę” – wybrane dziecko szuka chowających się kolegów – ćwiczenie spostrzegawczości.
Piątek temat: Dwa liście, dwa kasztany…
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa z treningu twórczości „Imię” – ćwiczenie płynności i giętkości myślenia.
Zabawa „Znam to drzewo” – utrwalanie nazw i wyglądu wybranych drzew. Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. Wykonywa-
nie ćwiczeń w KP1, na s. 77. Gra dydaktyczna „Ostatni przegrywa” – rozwijanie logicznego myślenia, umiejętności przewi-
dywania, planowania strategii gry. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Slalom na czworakach”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 1, 5
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „Dwa liście, dwa kasztany…” – wprowadzenie cyfry 2, rozumienie po-
jęcia liczby 2 w aspekcie kardynalnym i porządkowym, rozwijanie zmysłu dotyku. Zabawa ruchowa „Dwa orzechy
w dziupli”. Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 74–76. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw VII.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 2, 5; IV 15
Zajęcia w ogrodzie: Rysowanie kredą na chodniku lub patykiem na piasku, ziemi – rozwijanie sprawności grafomoto-
rycznych. Ćwiczenie równowagi – chodzenie stopa przed stopą, skoki obunóż i na jednej nodze. Zabawy dowolne z wyko-
rzystaniem sprzętu terenowego z zachowaniem bezpieczeństwa.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5; IV 1
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa (trening twórczości) „Imię” – polega na wyszukaniu imienia dla bliżej nieokreślonego stwora lub konkretnego
zwierzątka, które posiada określone cechy, np.: Wymyśl imię dla kotka, który ma zielone oczy, jest rudy i ma brązowe prąż-
ki. Wymyśl imię dla stwora, który ma 6 łap, 2 ogony, parę uszu i jest kosmaty. – ćwiczenie płynności i giętkości myślenia.
x Zabawa „Znam to drzewo”. Dzieci wybierają z sylwet drzewo, dopasowują do niego liście i owoce. Kolejno dzieci pre-
zentują swoje drzewo: podają jego nazwę, określają, czy jest liściaste, iglaste, opisują kształt i kolor liści, podają nazwę
owocu. Utrwalanie nazw i wyglądu wybranych drzew.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).