Page 91 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 91
TYDZIEŃ 7 • Jesień w parku i w ogrodzie • 89
x Zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej „Rybak i rybka” – jedna osoba – rybak stoi na środku chusty, a druga –
rybka porusza się pod chustą. Reszta osób trzyma chustę na wysokości ramion. Ich zadaniem jest energiczne ruszanie
chustą w taki sposób, aby imitować ruch fal i jednocześnie zakryć rybkę. Zadaniem rybaka jest złapanie rybki.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Co słyszysz?” – N. pyta, wypowiadając głoskami wyrazy: Co słyszysz, gdy mówię d–o–m–e–k? Dziecko mówi,
jaki wyraz usłyszało, i dobiera obrazek – ćwiczenie słuchu fonematycznego oraz syntezy i analizy słuchowej.
x Wycinanie paseczków i układanie ilustracji przedstawiającej jesienny las – KA, k. 7 – doskonalenie wycinania pasków
po liniach prostych, utrwalenie kształtu cyfr i liczb.
x Zabawa z elementem równowagi „Na drugą stronę po kładce” z Zestawu IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze – odczytywanie symboli.
Temat: Jesienna pogoda.
Cele:
r
ozumienie symboli graficznych
trwalenie nazw i kolejności dni tygodnia
u
abieranie umiejętności ubierania się odpowiednio do pogody
n
ozwijanie słownictwa.
r
Pomoce: woda, znaki synoptyczne, nagranie odgłosów deszczu i wiatru z CD, dla każdego dziecka: kubeczek
jednorazowy lub po jogurcie, komplet obrazków przedstawiających ubrania na różne pory roku oraz materiały
do wykonania wiatrowskazu, tamburyn, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Bieg wody” – każdy z uczestników otrzymuje pusty kubek po jogurcie. Tylko jedno naczynie napełnione jest wodą
do ¾ wysokości. Dzieci stoją w kręgu. Jedno z nich wchodzi do środka i zamyka oczy. Pozostałe zaczynają przelewać
wodę z kubeczka do kubeczka. Dziecko w środku koła musi wsłuchiwać się, aby wskazać, kto w danej chwili przelewa wodę.
2. N. inicjuje rozmowę: Po czym poznajemy jesień? Jaka jest pogoda jesienią? Czy oznaki pogody można zapisać?.
3. Uzupełniamy kalendarz pogody – nazywanie zjawisk atmosferycznych i dopasowywanie do nich znaków synoptycz-
nych. Przypomnienie nazw dni tygodnia i umieszczenie znaków synoptycznych w kalendarzu pogody. Ustalenie,
że codzien nie po śniadaniu będzie uzupełniany kalendarz pogody.
4. Słuchanie odgłosów deszczu i wiatru (CD) – rozwijanie słownictwa: mżawka, kapuśniaczek, ulewa, burza, wiaterek,
wichura, bryza, huragan, zefirek…
5. Wysłuchanie wiersza Urszuli Piotrowskiej Powietrze – KP1, s. 72.
6. Rozmowa na temat roli wiatru i powietrza na podstawie zdjęć na s. 73 w KP1.
7. Wykonywanie wiatrowskazów zgodnie ze wzorem na s. 72 w KP1.
8. Jakimi zmysłami można poznawać powietrze? – ćwiczenie 2 na s. 73 w KP1.
9. Zabawa dydaktyczna „Jaka to pogoda?” – praca z obrazkiem. Ustalanie, jaka jest pogoda i jak się należy wtedy ubierać.
Wybieranie obrazków przedstawiających ubrania odpowiednie do danej pogody.
10. Zabawa ruchowa „Kropelki” – poruszanie się zgodnie z natężeniem dźwięku tamburyna.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne – technika malowania poprzez rozdmuchiwanie farb, zabawa badawcza.
Temat: Taniec kropelek deszczu.
Cele:
wspomaganie dziecka w odkrywaniu własnych możliwości
r
ozwijanie wrażliwości estetycznej, a także wyrażania jej za pomocą różnorodnych środków i technik plastycznych
ozwijanie wyobraźni
r
p
oznanie właściwości wody
wiczenia oddechowe.
ć
Pomoce: dla każdego dziecka: akwarele, słomka do napojów, kartka papieru A4, ołówek, strzykawka, zakraplacz,
miseczka, kawałek (10 x 10 cm) stylonowego materiału w grochy, gazetowy papier.