Page 96 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 96
94 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem wiersza Doroty Gellner Bajeczka.
Temat: W co się bawić?
Cele:
doskonalenie umiejętności aktywnego słuchania
r
ozumienie pojęcia rodzina
r
ozwijanie umiejętności grupowania.
Pomoce: ilustracje przedstawiające postacie z bajek (po kilka postaci z jednej bajki), nagranie skocznej muzyki,
szarfy lub obręcze dla dzieci, emblematy dla dzieci po 2–3 każdego rodzaju (np.: trójkąty, koty, ludzie, litery,
samochody).
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner Bajeczka.
Bajeczka
Narysuję zamek . Sama! Nikt nie wybrał . Tańczę sama . Wtem z pomocą biegnie paź:
Zaraz się otworzy brama Może jestem źle ubrana? – Prędko do tej wieży właź!
i po złotych wbiegnę schodkach . Nagle spojrzał smok spod oka . Razem z wózkiem i z lalkami
Może w zamku króla spotkam? Mamo . Ja się boję smoka! ukryj się za tymi drzwiami!
Z wielkim wózkiem pełnym lalek Więc uciekam przez krużganki . Ale smok nie rezygnuje .
przez balową idę salę . Mijam okna, drzwi i klamki . Gryzie kłódkę! Ogniem pluje!
Tańczą damy i rycerze . . . Tu otwarte, tam zamknięte, – Nie rób smoku tyle wrzasku!
Kto do tańca mnie wybierze? a smok łapie mnie za piętę . Jesteś tylko na obrazku!
Na skakance za mną skacze, Zamek też! I złota brama!
on się śmieje, a ja płaczę . Rysowałam wszystko sama!
Dorota Gellner
2. Omówienie treści wiersza: Co narysowała dziewczynka? Jaką przygodę przeżyła w zamku? Kto jej pomógł? Czy to wyda-
rzyło się naprawdę? W co lubicie się bawić? Czy lubicie się bawić sami? Jakie zabawy są najlepsze z rodzicami? – wypowie-
dzi dzieci na podstawie wysłuchanego wiersza i własnych przeżyć.
3. Zabawa dydaktyczna „Znajdź bajkową rodzinę”. N. rozkłada na podłodze ilustracje postaci z bajek – zadaniem dzieci
jest połączenie bohaterów pochodzących z jednej bajki.
4. Zabawa ruchowa „Szybko do domu”. N. rozkłada na podłodze obręcze/szarfy (domki) oznaczone symbolem np.: trój-
kąta, kota, człowieka, litery, samochodu. Dzieciom rozdaje emblematy z np.: kolorowymi trójkątami, kotami, literami,
samochodami. Dzieci poruszają się w rytm dowolnej muzyki, w przerwie jak najszybciej wchodzą do obręczy, tworząc
rodzinki. Wymiana emblematów, powtórzenie zabawy.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia rozwijające wyobraźnię i percepcję wzrokową.
Temat: Tangram.
Cele:
doskonalenie percepcji wzrokowej
ozwijanie logicznego myślenia
r
r
ozumienie pojęcia tangram.
Pomoce: nożyczki, klej, białe kartki papieru, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Co to jest tangram? – prezentacja N. i krótkie wprowadzenie:
TANGRAM to chińska łamigłówka (układanka), znana od około 3000 lat. Składa się z siedmiu elementów w postaci figur
geometrycznych (tan), powstałych przez rozcięcie kwadratu. Celem zabawy jest ułożenie przedstawionych figur czy wzorów