Page 101 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 101
TYDZIEŃ 8 • Pobaw się ze mną • 99
Przebieg:
1. Oglądanie i omawianie obrazków historyjek przedstawionych w KP1, s. 85. Każde z dzieci stara się wymyślić i narysować
inne zakończenie historyjek obrazkowych.
2. Wymyślanie zakończenia.
3. Rysowanie według własnego pomysłu z zachowaniem kolorów, kształtów, wyglądu postaci.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Koło, koło – bawmy się wesoło” – dzieci uczestniczące w zabawie trzymają się za ręce i chodzą dookoła,
jednocześ nie powtarzają słowa: Koło, koło, bawmy się wesoło. W pewnej chwili jedna osoba mówi bęc!, a wtedy wszystkie
dzieci kucają. Ten, kto zrobi to ostatni, odpada z zabawy.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-spostrzegawcza „Strażnik” – dzieci kolejno podchodzą do wybranego kolegi – strażnika,
który ma zawiązane oczy. Jeżeli strażnik dokładnie wskaże palcem na podchodzącego, ten odpada z zabawy. Wygrywają
dzieci, którym udało się podejść do strażnika.
Piątek temat: Bawmy się!
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Czyj to głos?” – rozwijanie wrażliwości słuchowej. Zabawa w parach –
KP1, s. 86. Ćwiczenia poranne – Zestaw I. Zabawa „Zwijamy wełnę” – ćwiczenie mięśni dłoni. Gry i zabawy przy stolikach
– puzzle, układanki, gry planszowe – rozwija nie procesów poznawczych – spostrzeganie, pamięć, uwaga, myślenie.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8; III 5, 8; IV 1, 2, 4, 9
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „Bawmy się!” – zabawy z gazetami: stwarzanie sytuacji sprzyjających
integracji rówieśników z grupą przedszkolną, kształtowanie umiejętności współdziałania w sytuacjach zabawowo-zadanio-
wych. Utrwalenie nazw i kształtów figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt. Układanki geometryczne
z wykorzystaniem kart z KA. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw VIII.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 1, 5, 8; IV 5, 7, 8, 11, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa bieżna „Bieg zaprzęgów” – współdziałanie w parach. Mandala – układanie kompozycji
w kształcie koła z materiału przyrodniczego – rozwijanie pomysłowości. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem
„Siłacze”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5, 8; IV 1
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Czyj to głos”. Dzieci siedzą w kole. Jedno dziecko zamyka oczy i odwraca się tyłem do środka koła. Następnie
inne dziecko wskazane przez N. mówi/śpiewa Dzień dobry, Dzisiaj jest piątek, Miłego dnia…. Zadaniem dziecka jest
odgadnięcie imienia kolegi, który się odezwał. Dzieci mogą zmieniać głos.
x Zabawa w parach – KP1, s. 86 – doskonalenie pracy w grupach, uczenie umiejętności współpracy.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Zwijamy wełnę” – N. przymocowuje wełnę do rurki po ręczniku kuchennym – długość dostosowuje do możli-
wości dzieci. Zadanie polega na nawinięciu wełny na rurkę w jak najszybszym czasie – ćwiczenie mięśni dłoni.
x Gry i zabawy przy stolikach – puzzle, układanki, gry planszowe – rozwijanie procesów poznawczych – spostrzeganie,
pamięć, uwaga, myślenie.
x „To już umiemy” – praca z ilustracją na wewnętrznej stronie okładki w KP1. Przykładowe zadania:
1. Odszukaj i pokoloruj małe i wielkie litery i cyfr. (N. może określić kolory do kolorowania cyfr i liter).
2. Pokoloruj wybrane liście i powiedz, z jakich spadły drzew.
3. Ile jest jeżyków, a ile wiewiórek na ilustracji?