Page 106 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 106

104  •  PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ  •  Listopad



           Dzień /   Obszary z podstawy                                       Przewidywane osiągnięcia
           Temat     programowej             Sposoby realizacji             dziecka wraz z odniesieniami
            dnia                                                             do podstawy programowej
                  Aktywność poranna   y  budowanie z różnych rodzajów klocków   f   nazywa swoją ojczyznę rozpoznaje i nazywa
               11 LISTOPADA HOŁD DZIŚ POLSKA SKŁADA  III 2, 5, 6; IV 1, 2, 4, 7,  utrwalenie nazw i budzenie szacunku do sym-  f   próbuje odczytać z mapy proste nazwy, zna naz-
                                                                        symbole naro dowe, hymn narodowy; przyjmu-
                                      znanych budowli – rozwijanie umiejętności
                  i popołudniowa
                                      konstrukcyjnych, wyobraźni przestrzennej
                                                                        je właściwą postawę podczas słuchania hymnu
                                                                        (IV 7, 10)
                                    „11 listopada – hołd dziś Polska składa!” –
                  Zajęcia główne
                                                                        wy największych miast i rzek polskich (IV 4)
                  8, 9, 10
                                    boli narodowych: godła, flagi, hymnu, kształ-
                                                                          nazywa wybrane symbole związane z regionami
                                                                      f
                                    towanie  poczucia tożsamości  narodowej,
                                                                        Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legen-
                                    zapoznanie z mapą Polski i położeniem stoli-
                                                                        dach, bajkach (IV 2, 9)
                                    cy, biegiem i nazwą najdłuższej rzek
                                                                          wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy
                                                                      f
                                      wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 14–15
                                    y
                                                                        znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą
                                    Zajęcia plastyczne – rozwijanie umiejętności
                                                                        komunikatów pozawerbalnych: impresji pla-
                                                                        stycznych (IV 1)
                                      przybliżenie postaci Józefa Piłsudskiego,
                                    y
                                      budzenie zainteresowania historią Polski
                                                                          posługuje się językiem polskim w mowie zrozu-
                                                                      f
                                                                        miałej dla dzieci i osób dorosłych (IV 2)
                  Zajęcia w ogrodzie  rysowania postaci ludzkiej/portretu  f   wyraża szacunek wobec innych osób (III 2, 5, 6)
                                      obserwacja ptaków w ogrodzie, nazywanie
                                    y
               Poniedziałek         y  zabawa z chustą animacyjną „Karuzela”  f   prowadzi obserwacje przyrodnicze (IV 18)
                                                                          wyraża ekspresję twórczą przez działania pla-
                  I 5; III 5; IV 18
                                      ich
                                                                      f
                                                                        styczne (IV 8)
                                      zabawa ruchowa skoczna „Przeskocz przez
                                    y
                                      kałużę”
                                                                          uczestniczy w zabawach ruchowych (I 5)
                                                                      f
                                                                          wyraża swoje rozumienie świata za pomocą
                  Aktywność poranna   y  wycinanie sylwet do teatrzyku cieni – „Czer-  f   przestrzega zasad bezpieczeństwa (III 5)
                                                                      f
                  i popołudniowa      wony Kapturek”                    języka mówionego, posługuje się językiem pol-
                  I 5, 8, 9; III 5;    y  ćwiczenia poranne – Zestaw III  skim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób
                  IV 1, 2, 3, 4     y  zabawa w teatrzyk cieni „Czerwony Kaptu-  dorosłych (IV 2)
                                      rek” z wykorzystaniem sylwet – kształtowa-  f   eksperymentuje dźwiękami, rozwijając swoją
                                      nie umiejętności współpracy w zespole,   wyobraźnię muzyczną; słucha (IV 1, 7)
                                      przełamywanie nieśmiałości      f   rozróżnia elementy fikcji od rzeczywistości (IV3)
                                    y  malowanie na dużym arkuszu papieru po-  f   przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy
                                      znanych liter pisanych palcem maczanym   f   rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane
                                                                        w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie (III 5)
               JAK POWSTAJE CIEŃ?  Zajęcia główne  y  zabawa ruchowa z elementem równowagi   f   uczestniczy w zabawach ruchowych (I 5)
                                      w farbie – utrwalenie poznanych liter pisa-
                                                                        na skutek zabawy i spontanicznych odkryć (IV 4)
                                      nych wielkich i małych
                                      „Kasztanowa drabina”
                                                                          słucha tekstów literackich i chętnie wypowiada się
                                                                      f
                                                                        na ich temat (IV 5)
                                    Zabawy badawcze – „Jak powstaje cień?”
                  III 5; IV 1, 2, 5, 7, 10,  z wyko rzystaniem wiersza D. Gellnerowej
                                                                          zna symbole narodowe
                                                                      f
                  18, 19            Cienie – kształtowanie umiejętności obserwo-  f   śpiewa hymn Polski (IV 7, 10)
                                                                          poznaje słowa związane z określoną tematyką
                                                                      f
               Wtorek               wania i wyciągania wniosków, rozumienie     f   podejmuje samodzielną aktywność poznawczą
                                                                        (IV 2)
                                    zjawiska powstawania cienia
                                      wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 16–17
                                                                        (IV 19)
                                    y
                                    Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne,   f   posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk
                                    Zestaw X                            przyrodniczych (IV 18)
                  Zajęcia w ogrodzie  y  poszukiwanie gniazd ptaków w ogrodzie,   f   uczestniczy w zabawach ruchowych (I 5, 8, 9)
                  I 5, 8, 9; III 5; IV 18  opisywanie ich wyglądu, zastanowienie się,
                                      jakie ptaki mogą w nich mieszkać – rozwija-
                                      nie zainteresowań przyrodniczych
                                    y  zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego
                                    y  zabawa ruchowa z elementem rzutu
                  Aktywność poranna   y  memo obrazkowe – doskonalenie pamięci   f   rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nie-
                  i popołudniowa      i spostrzegawczości               przyjemne, ma świadomość, że odczuwają
             PTAKI    I 5; II 6; III 5;    y  ozmowa na temat zmian w przyrodzie  f   podejmuje samodzielną aktywność poznawczą
                                      r
                                                                        i przeżywają je wszyscy ludzie (II 6)
                                      ćwiczenia poranne – Zestaw III
                  IV 1, 18, 19
                                    y
                                                                        (IV 19)
                                      wykonanie doświadczeń związanych z wodą –
             Środa   I ICH PRZYSMAKI  y  rozwijanie postawy badawczej, nazywanie   f   wykazuje sprawność ciała i koordynację w stop-
                                      stanów skupienia wody: ciecz, para, lód
                                                                        niu pozwalającym na rozpoczęcie systematycz-
                                                                        nej nauki czynności złożonych, takich jak czy-
                                      gry i układanki przy stolikach
                                    y
                                                                        tanie i pisanie (I 9)
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111