Page 106 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 106
104 • PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ • Listopad
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
Aktywność poranna y budowanie z różnych rodzajów klocków f nazywa swoją ojczyznę rozpoznaje i nazywa
11 LISTOPADA HOŁD DZIŚ POLSKA SKŁADA III 2, 5, 6; IV 1, 2, 4, 7, utrwalenie nazw i budzenie szacunku do sym- f próbuje odczytać z mapy proste nazwy, zna naz-
symbole naro dowe, hymn narodowy; przyjmu-
znanych budowli – rozwijanie umiejętności
i popołudniowa
konstrukcyjnych, wyobraźni przestrzennej
je właściwą postawę podczas słuchania hymnu
(IV 7, 10)
„11 listopada – hołd dziś Polska składa!” –
Zajęcia główne
wy największych miast i rzek polskich (IV 4)
8, 9, 10
boli narodowych: godła, flagi, hymnu, kształ-
nazywa wybrane symbole związane z regionami
f
towanie poczucia tożsamości narodowej,
Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legen-
zapoznanie z mapą Polski i położeniem stoli-
dach, bajkach (IV 2, 9)
cy, biegiem i nazwą najdłuższej rzek
wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy
f
wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 14–15
y
znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą
Zajęcia plastyczne – rozwijanie umiejętności
komunikatów pozawerbalnych: impresji pla-
stycznych (IV 1)
przybliżenie postaci Józefa Piłsudskiego,
y
budzenie zainteresowania historią Polski
posługuje się językiem polskim w mowie zrozu-
f
miałej dla dzieci i osób dorosłych (IV 2)
Zajęcia w ogrodzie rysowania postaci ludzkiej/portretu f wyraża szacunek wobec innych osób (III 2, 5, 6)
obserwacja ptaków w ogrodzie, nazywanie
y
Poniedziałek y zabawa z chustą animacyjną „Karuzela” f prowadzi obserwacje przyrodnicze (IV 18)
wyraża ekspresję twórczą przez działania pla-
I 5; III 5; IV 18
ich
f
styczne (IV 8)
zabawa ruchowa skoczna „Przeskocz przez
y
kałużę”
uczestniczy w zabawach ruchowych (I 5)
f
wyraża swoje rozumienie świata za pomocą
Aktywność poranna y wycinanie sylwet do teatrzyku cieni – „Czer- f przestrzega zasad bezpieczeństwa (III 5)
f
i popołudniowa wony Kapturek” języka mówionego, posługuje się językiem pol-
I 5, 8, 9; III 5; y ćwiczenia poranne – Zestaw III skim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób
IV 1, 2, 3, 4 y zabawa w teatrzyk cieni „Czerwony Kaptu- dorosłych (IV 2)
rek” z wykorzystaniem sylwet – kształtowa- f eksperymentuje dźwiękami, rozwijając swoją
nie umiejętności współpracy w zespole, wyobraźnię muzyczną; słucha (IV 1, 7)
przełamywanie nieśmiałości f rozróżnia elementy fikcji od rzeczywistości (IV3)
y malowanie na dużym arkuszu papieru po- f przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy
znanych liter pisanych palcem maczanym f rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane
w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie (III 5)
JAK POWSTAJE CIEŃ? Zajęcia główne y zabawa ruchowa z elementem równowagi f uczestniczy w zabawach ruchowych (I 5)
w farbie – utrwalenie poznanych liter pisa-
na skutek zabawy i spontanicznych odkryć (IV 4)
nych wielkich i małych
„Kasztanowa drabina”
słucha tekstów literackich i chętnie wypowiada się
f
na ich temat (IV 5)
Zabawy badawcze – „Jak powstaje cień?”
III 5; IV 1, 2, 5, 7, 10, z wyko rzystaniem wiersza D. Gellnerowej
zna symbole narodowe
f
18, 19 Cienie – kształtowanie umiejętności obserwo- f śpiewa hymn Polski (IV 7, 10)
poznaje słowa związane z określoną tematyką
f
Wtorek wania i wyciągania wniosków, rozumienie f podejmuje samodzielną aktywność poznawczą
(IV 2)
zjawiska powstawania cienia
wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 16–17
(IV 19)
y
Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, f posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk
Zestaw X przyrodniczych (IV 18)
Zajęcia w ogrodzie y poszukiwanie gniazd ptaków w ogrodzie, f uczestniczy w zabawach ruchowych (I 5, 8, 9)
I 5, 8, 9; III 5; IV 18 opisywanie ich wyglądu, zastanowienie się,
jakie ptaki mogą w nich mieszkać – rozwija-
nie zainteresowań przyrodniczych
y zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego
y zabawa ruchowa z elementem rzutu
Aktywność poranna y memo obrazkowe – doskonalenie pamięci f rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nie-
i popołudniowa i spostrzegawczości przyjemne, ma świadomość, że odczuwają
PTAKI I 5; II 6; III 5; y ozmowa na temat zmian w przyrodzie f podejmuje samodzielną aktywność poznawczą
r
i przeżywają je wszyscy ludzie (II 6)
ćwiczenia poranne – Zestaw III
IV 1, 18, 19
y
(IV 19)
wykonanie doświadczeń związanych z wodą –
Środa I ICH PRZYSMAKI y rozwijanie postawy badawczej, nazywanie f wykazuje sprawność ciała i koordynację w stop-
stanów skupienia wody: ciecz, para, lód
niu pozwalającym na rozpoczęcie systematycz-
nej nauki czynności złożonych, takich jak czy-
gry i układanki przy stolikach
y
tanie i pisanie (I 9)