Page 114 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 114
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
LISTOPAD
TYDZIEŃ 9 Jesienny deszcz
Poniedziałek temat: Pada deszcz
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa słownikowa „Co robi deszcz?” – rozwijanie słownictwa. „Dziwne
chmury” – wycinanie z papieru chmur po śladzie. Doskonalenie umiejętności wycinania, rozwijanie koordynacji wzrokowo-
-ruchowej. Zabawa „Zgadnij, co to?” z wykorzystaniem wyciętych z papieru chmur – doskonalenie umiejętności uważnego
słuchania wypowiedzi innych i cierpliwego oczekiwania na swoją kolej. Ćwiczenia poranne – Zestaw II. Zabawa ruchowa
z rekwizytami „Plac zabaw”. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 2 i 3. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Latawce”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7, 8; III 5, 6, 7, 9; IV 1, 2, 15, 16, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zabawy dydaktyczne – „Pada deszcz” – utrwalanie wiadomości o sposobach ochrony przed
deszczem, kształtowanie zdolności do dostrzegania regularności rytmicznych; rozwijanie funkcji analizatora wzrokowego –
wyszukiwanie różnic i podobieństw, dostrzeganie takich samych wzorów, doskonalenie umiejętności przeliczania
i porównywania liczebności. Zabawa ruchowa „Burza”. Wykonywanie ćwiczeń na s. 4–5 w KP2 ▶ 2. Zajęcia plastyczne –
„Kolorowe parasole” – wyklejanka ze skrawków materiałów.
Obszary z podstawy programowej: IV 1, 2, 15, 16, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa tropiąca „Wiewiórki”. Obserwacje przyrodnicze – oglądanie pod lupą wybarwiających się
jesiennych liści. Zabawa ruchowa bieżna „Ogonki”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa słownikowa „Co robi deszcz?” – podawanie przez dzieci czasowników związanych z deszczem: pada, leje, mży,
siąpi, stuka, kropi… – rozwijanie słownictwa.
x „Dziwne chmury” – wycinanie z papieru chmur po śladzie. Doskonalenie umiejętności wycinania, rozwijanie koordy-
nacji wzrokowo-ruchowej.
x Zabawa „Zgadnij, co to?” z wykorzystaniem wyciętych chmur. Dzieci siedzą w kole na dywanie, po kolei prezentują swoje
chmury i opisują, co im przypomina ich kształt. Chętne dzieci podają swoje propozycje. Rozwijanie twórczego myśle-
nia. Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania wypowiedzi innych i cierpliwego oczekiwania na swoją kolej.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa z rekwizytami „Plac zabaw”. Każde dziecko losuje rekwizyt do zabawy, np. wiaderko i łopatkę, skakankę,
piłkę. N. włącza muzykę. Dzieci improwizują zabawy z rekwizytami przy muzyce.
x Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 2 i 3. Rozpoznawanie poznanych liter – kolorowanie kropli w kolorach parasoli.
Rysowanie wzorów na kaloszu. Kolorowanie drogi do parasola, przeliczanie do dwóch.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Latawce” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zabawy dydaktyczne.
Temat: Pada deszcz.