Page 116 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 116

114  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad



             x Obserwacje przyrodnicze – oglądanie pod lupą wybarwiających się jesiennych liści lub kontynuowanie zabaw dydak-
            tycznych zaproponowanych podczas zajęć głównych.
             x Zabawa ruchowa bieżna „Ogonki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



          Wtorek    temat:  Ula i ufoludek



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: „Deszczowy instrument” – rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych, sprawności
          manualnych. „Która kropla zmieniła miejsce?” –  zabawa ćwicząca spostrzegawczość. Ćwiczenia poranne – Zestaw II.
          Zabawa „Podaj rym” – kształtowanie analizy słuchowej wyrazów. Zabawa ruchowa „Drzewa na wietrze”. Reagowanie
          na zmiany dynamiczne (cicho, głośno).
            Obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7, 8; IV 1, 2, 7, 8, 11, 12

          Zajęcia główne:   ▶  1. Przygotowanie do czytania i pisania – „Ula i ufoludek” – historyjka obrazkowa. poznanie kształtu
          litery u, U drukowanej i pisanej, doskonalenie analizy sylabowej i głoskowej wyrazów, utrwalanie poznanych liter, odczyty wanie
          wyrazów z poznaną literą. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 6–8.  ▶  2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw IX.
            Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; IV 1, 2, 4, 8

          Zajęcia w ogrodzie: „Co ukryło się w korze drzew?” – obserwacje kory drzew przez lupę. Wnioskowanie, jak owady przy-
          gotowują się do jesiennych chłodów. Zabawy z elementem wspinania się z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa
          ruchowa bieżna „Bieg slalomem”.
            Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 5; IV 16, 18


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x „Deszczowy instrument”. N. rozdaje dzieciom plastikowe kubki i gumki recepturki. Dzieci zakładają 2−3 gumki na kubek
            i poruszają gumki, grają na gumkach, naśladując odgłosy padającego deszczu – rozwijanie umiejętności konstrukcyj-
            nych, sprawności manualnych.
             x Zabawa ćwicząca spostrzegawczość – „Która kropla zmieniła miejsce?”. N. rozkłada na dywanie różnej wielkości papie-
            rowe krople. Dzieci zapoznają się, gdzie leżą krople. Gdy dzieci są odwrócone, N. zmienia położenie jednej kropli.
            Po odwróceniu się jeden z uczestników zabawy określa, która kropla zmieniła miejsce.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
          Zadania popołudniowe
             x Zabawa „Podaj rym”. N. mówi słowo, do którego dzieci szukają rymu, np.: kapuśniaczek – buraczek, robaczek; chmura –
            góra, wichura; mżawka – ławka, trawka, zabawka. Dzieci mogą podawać również nieistniejące, ale rymujące się wyrazy.
            Kształtowanie analizy słuchowej wyrazów.
             x Zabawa ruchowa „Drzewa na wietrze”. Dzieci stoją w rozsypce i wyobrażają sobie, że są drzewami, których gałęzie
            porusza ją się na wietrze. Reagowanie na zmiany dynamiczne (cicho, głośno). Zgodnie z dynamiką słuchanego utworu
            dzieci kołyszą się mocniej lub słabiej. Gdy muzyka cichnie, stają w bezruchu.

          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: przygotowanie do czytania i pisania.
          Temat: Ula i ufoludek.
          Cele:
            oznanie kształtu litery u, U drukowanej i pisanej
            p
            doskonalenie analizy sylabowej i głoskowej wyrazów
            trwalanie poznanych liter
            u
            o
            dczytywanie wyrazów z poznaną literą.
               Pomoce: plansza z literą u, U drukowaną i pisaną, białe kartoniki do układania modeli wyrazów, KP2, KA.
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121