Page 116 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 116
114 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
x Obserwacje przyrodnicze – oglądanie pod lupą wybarwiających się jesiennych liści lub kontynuowanie zabaw dydak-
tycznych zaproponowanych podczas zajęć głównych.
x Zabawa ruchowa bieżna „Ogonki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Wtorek temat: Ula i ufoludek
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: „Deszczowy instrument” – rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych, sprawności
manualnych. „Która kropla zmieniła miejsce?” – zabawa ćwicząca spostrzegawczość. Ćwiczenia poranne – Zestaw II.
Zabawa „Podaj rym” – kształtowanie analizy słuchowej wyrazów. Zabawa ruchowa „Drzewa na wietrze”. Reagowanie
na zmiany dynamiczne (cicho, głośno).
Obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7, 8; IV 1, 2, 7, 8, 11, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do czytania i pisania – „Ula i ufoludek” – historyjka obrazkowa. poznanie kształtu
litery u, U drukowanej i pisanej, doskonalenie analizy sylabowej i głoskowej wyrazów, utrwalanie poznanych liter, odczyty wanie
wyrazów z poznaną literą. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 6–8. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw IX.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; IV 1, 2, 4, 8
Zajęcia w ogrodzie: „Co ukryło się w korze drzew?” – obserwacje kory drzew przez lupę. Wnioskowanie, jak owady przy-
gotowują się do jesiennych chłodów. Zabawy z elementem wspinania się z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa
ruchowa bieżna „Bieg slalomem”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 5; IV 16, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x „Deszczowy instrument”. N. rozdaje dzieciom plastikowe kubki i gumki recepturki. Dzieci zakładają 2−3 gumki na kubek
i poruszają gumki, grają na gumkach, naśladując odgłosy padającego deszczu – rozwijanie umiejętności konstrukcyj-
nych, sprawności manualnych.
x Zabawa ćwicząca spostrzegawczość – „Która kropla zmieniła miejsce?”. N. rozkłada na dywanie różnej wielkości papie-
rowe krople. Dzieci zapoznają się, gdzie leżą krople. Gdy dzieci są odwrócone, N. zmienia położenie jednej kropli.
Po odwróceniu się jeden z uczestników zabawy określa, która kropla zmieniła miejsce.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Podaj rym”. N. mówi słowo, do którego dzieci szukają rymu, np.: kapuśniaczek – buraczek, robaczek; chmura –
góra, wichura; mżawka – ławka, trawka, zabawka. Dzieci mogą podawać również nieistniejące, ale rymujące się wyrazy.
Kształtowanie analizy słuchowej wyrazów.
x Zabawa ruchowa „Drzewa na wietrze”. Dzieci stoją w rozsypce i wyobrażają sobie, że są drzewami, których gałęzie
porusza ją się na wietrze. Reagowanie na zmiany dynamiczne (cicho, głośno). Zgodnie z dynamiką słuchanego utworu
dzieci kołyszą się mocniej lub słabiej. Gdy muzyka cichnie, stają w bezruchu.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do czytania i pisania.
Temat: Ula i ufoludek.
Cele:
oznanie kształtu litery u, U drukowanej i pisanej
p
doskonalenie analizy sylabowej i głoskowej wyrazów
trwalanie poznanych liter
u
o
dczytywanie wyrazów z poznaną literą.
Pomoce: plansza z literą u, U drukowaną i pisaną, białe kartoniki do układania modeli wyrazów, KP2, KA.