Page 119 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 119
TYDZIEŃ 9 • Jesienny deszcz • 117
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Dzieci z N. stoją w kole. N. improwizuje głosem melodie do tekstów powitalnych.
2. Zabawa „Jesienna rozgrzewka”. Dzieci poruszają się po całej sali przy akompaniamencie muzyki o zmiennym charakte-
rze (muzyka do maszerowania, biegania, podskoków). Gdy N. ścisza muzykę i gra tremolo na grzechotce (szybkie po-
ruszanie instrumentem), dzieci zatrzymują się, podnoszą ręce ponad głową i kołyszą się na boki, imitując ruchy
gałęzi na wietrze i wydając przy tym odgłos naśladujący szum drzew: szuuu. Gdy usłyszą pojedyncze dźwięki na trój-
kącie (od 2 do 5 dźwięków), liczą dźwięki i tworzą kółeczka (kałuże) odpowiadające liczbie usłyszanych dźwięków.
3. Nauka piosenki Pan Listopad. N. prezentuje nagranie piosenki Pan Listopad (CD). Po wysłuchaniu piosenki przeprowa-
dza z dziećmi rozmowę na temat instrumentów, na których gra Pan Listopad. Dzieci oglądają przygotowane wcześniej
plansze przedstawiające instrumenty, których nazwy pojawiły się w piosence: kontrabas (bas), bęben oraz flet prosty lub
poprzeczny. W dalszej kolejności dzieci uczą się tekstu i melodii pierwszej zwrotki oraz refrenu.
Pan Listopad słowa: Z . Holska-Albekier
muzyka: K . Kwiatkowska
Allegro
1. Pan Li sto pad gra na ba - sie: dy - lu, dy - lu, bum!
Na je - sien - nym gra - niu zna si , tra - wk do - tkn strun.
Ref.
We - so - o gra mu - zy - ka, pa - da deszcz.
Świerszcz za ko - mi - nem cy - ka, ta cz, gdy chcesz!
1 . Pan Listopad gra na basie: 2 . Pan Listopad gra na bębnie: 3 . Pan Listopad gra na flecie:
dylu, dylu, bum! bara, bara, bam! fiju, fiju, fiu!
Na jesiennym graniu zna się, Z deszczem puka równo, pięknie, Z liści złotych ma berecik,
trawką dotknął strun . koncert daje nam . a kubraczek z nut .
Ref . Wesoło gra muzyka, Ref . Wesoło gra muzyka… Ref . Wesoło gra muzyka…
pada deszcz .
Świerszcz za kominem cyka,
tańcz, gdy chcesz!
4. Zabawa z piosenką. Dzieci stają w dużym kole i uczą się układu ruchowego do piosenki. Podczas trwania pierwszej
zwrotki rytmicznie naśladują granie na kontrabasie – prawą ręką imitują poruszanie smyczkiem po strunach, lewą
naciskanie strun na gryfie. Podczas trwania drugiej zwrotki rytmicznie, naprzemiennie poruszają rękami, imitując grę
na bębnie. Podczas trzeciej zwrotki naśladują grę na flecie prostym. Podczas refrenu wykonują następujące gesty
oraz gestodźwięki:
Wesoło gra muzyka, – cztery rytmiczne klaśnięcia;
pada deszcz. – opuszczenie rąk znad głowy z jednoczesnym delikatnym poruszaniem palcami;
Świerszcz za kominem cyka, –wychylenie się do boku z jednoczesnym przyłożeniem dłoni do ucha w geście nasłuchiwania;
tańcz, gdy – położenie rąk na biodrach i wykonanie dwóch rytmicznych przytupów;
chcesz! – wyciągnięcie dłoni przed siebie.
5. Zabawa „Listopadowe rytmy”. Dzieci siedzą w kole i uczą się trzech zwrotów we wskazanych rytmach.
Pada, pada deszcz (cztery szybkie sylaby, jedna wolna i pauza)
Pa - da, pa - da deszcz.
Wie - je wiatr.
Zim - no wko - o jest.