Page 117 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 117
TYDZIEŃ 9 • Jesienny deszcz • 115
Przebieg zajęć:
1. Układanie historyjki – przygody Trampolinka i Uli z wykorzystaniem ilustracji z KP2, s. 6–7. N. zakrywa kolejność
obrazków oznaczonych kropkami. Dzieci układają obrazki w odpowiedniej kolejności i opowiadają treść historyjki.
N. zachęca dzieci do odczytywania dialogów w historyjce.
2. Prezentacja litery u, U – drukowanej i pisanej.
3. Układanie modeli wyrazów: ufoludek, Ula z białych kartoników.
4. Budowanie modeli wyrazów: ufoludek, Ula z czerwonych kartoników, oznaczających samogłoski i z niebieskich karto-
ników, oznaczających spółgłoski (KA, k. 38, 39).
5. Ułożenie pod modelem wyrazów: ufoludek, Ula z alfabetu ruchomego (KA, k. 40, 41).
6. Podawanie wyrazów, które rozpoczynają się głoską u lub w których słychać głoskę u.
7. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 6–8. Zaznaczanie litery u, U w podanych wyrazach. Wskazywanie w wyrazach miejsca
litery u, nalepianie podpisów do obrazków. Rysowanie wzorów literopodobnych, pisanie po śladzie litery u, U.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x „Co ukryło się w korze drzew?” – obserwacje kory drzew przez lupę. Wnioskowanie, jak owady przygotowują się
do jesiennych chłodów.
x Zabawy z elementem wspinania się z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Środa temat: Kiedy wieje wiatr?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Szukam kolegi”– ćwiczenia w globalnym czytaniu. Zaba-
wa „Kolorowe figury geometryczne” – utrwalenie nazw i kształtu figur geometrycznych, rozwijanie logicznego myślenia.
Ćwiczenia poranne – Zestaw II. Zabawa „Dokończ zdanie” – rozwijanie logicznego myślenia i umiejętności budowania
zdań. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 9. Zabawa ruchowa, ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Supełek”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; IV 2, 4, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zabawy dydaktyczne – „Kiedy wieje wiatr?” – rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
umożliwianie samodzielnego eksperymentowania, wyciągania wniosków, wykonanie prostych doświadczeń umożliwiają-
cych wytworzenie wiatru za pomocą różnych urządzeń, przedmiotów, określenie roli wiatru w środowisku przyrodniczym
i gospodarce człowieka. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – „Witamy Pana Listopada”. Nauka piosenki Pan Listopad.
Zapoznanie z wybranymi instrumentami muzycznymi. Uwrażliwienie na brzmienie instrumentów perkusyjnych.
Obszary z podstawy programowej: III 5, 6; IV 4, 7, 9, 16, 18
Zajęcia w ogrodzie: Układanie kompozycji z różnego rodzaju kamyków, liści, patyków – rozwijanie wyobraźni. Zabawa
„Bibułki na wietrze” – kształtowanie umiejętności obserwacji. Zabawa ruchowa z elementem rzutu „Stop! Podaj piłkę”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; IV 1, 11
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Szukam kolegi” – próby wyszukiwania imienia kolegi lub koleżanki wśród rozsypanych wizytó-
wek – ćwiczenia w globalnym czytaniu.
x Zabawa „Kolorowe figury geometryczne” – N. rozkłada przed dziećmi figury geometryczne według: wielkości, kształtu
lub liczebności, np. tyle samo kwadratów, tyle samo trójkątów (można wykorzystać figury z k. 35, 36 z KA). Dzieci anali-
zują układy figur i wnioskują, według jakiej zasady zostały ułożone. Następnie odtwarzają zademonstrowane wzorce –
utrwalenie nazw i kształtu figur geometrycznych, rozwijanie logicznego myślenia.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).