Page 117 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 117

TYDZIEŃ 9  •  Jesienny deszcz  •  115



            Przebieg zajęć:
            1.  Układanie historyjki – przygody Trampolinka i Uli z wykorzystaniem ilustracji z KP2, s. 6–7. N. zakrywa kolejność
              obrazków oznaczonych kropkami. Dzieci układają obrazki w odpowiedniej kolejności i opowiadają treść historyjki.
              N. zachęca dzieci do odczytywania dialogów w historyjce.
            2.  Prezentacja litery u, U – drukowanej i pisanej.
            3.  Układanie modeli wyrazów: ufoludek, Ula z białych kartoników.
            4.  Budowanie modeli wyrazów: ufoludek, Ula z czerwonych kartoników, oznaczających samogłoski i z niebieskich karto-
              ników, oznaczających spółgłoski (KA, k. 38, 39).
            5.  Ułożenie pod modelem wyrazów: ufoludek, Ula z alfabetu ruchomego (KA, k. 40, 41).
            6.  Podawanie wyrazów, które rozpoczynają się głoską u lub w których słychać głoskę u.
            7.  Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 6–8. Zaznaczanie litery u, U w podanych wyrazach. Wskazywanie w wyrazach miejsca
              litery u, nalepianie podpisów do obrazków. Rysowanie wzorów literopodobnych, pisanie po śladzie litery u, U.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).


            III Zajęcia w ogrodzie

              x „Co ukryło się w korze drzew?” – obserwacje kory drzew przez lupę. Wnioskowanie, jak owady przygotowują się
              do jesiennych chłodów.
              x Zabawy z elementem wspinania się z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
              x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



            Środa    temat:  Kiedy wieje wiatr?



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Szukam kolegi”– ćwiczenia w globalnym czytaniu. Zaba-
            wa „Kolorowe figury geometryczne” – utrwalenie nazw i kształtu figur geometrycznych, rozwijanie logicznego myślenia.
            Ćwiczenia poranne – Zestaw II. Zabawa „Dokończ zdanie” – rozwijanie logicznego myślenia i umiejętności budowania
            zdań. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 9. Zabawa ruchowa, ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Supełek”.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; IV 2, 4, 12

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zabawy dydaktyczne – „Kiedy wieje wiatr?” – rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
            umożliwianie samodzielnego eksperymentowania, wyciągania wniosków, wykonanie prostych doświadczeń umożliwiają-
            cych wytworzenie wiatru za pomocą różnych urządzeń, przedmiotów, określenie roli wiatru w środowisku przyrodniczym
            i gospodarce człowieka.  ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – „Witamy Pana Listopada”. Nauka piosenki Pan Listopad.
            Zapoznanie z wybranymi instrumentami muzycznymi. Uwrażliwienie na brzmienie instrumentów perkusyjnych.
              Obszary z podstawy programowej: III 5, 6; IV 4, 7, 9, 16, 18

            Zajęcia w ogrodzie: Układanie kompozycji z różnego rodzaju kamyków, liści, patyków – rozwijanie wyobraźni. Zabawa
            „Bibułki na wietrze” – kształtowanie umiejętności obserwacji. Zabawa ruchowa z elementem rzutu „Stop! Podaj piłkę”.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; IV 1, 11


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa integracyjna „Szukam kolegi” – próby wyszukiwania imienia kolegi lub koleżanki wśród rozsypanych wizytó-
              wek – ćwiczenia w globalnym czytaniu.
              x Zabawa „Kolorowe figury geometryczne” – N. rozkłada przed dziećmi figury geometryczne według: wielkości, kształtu
              lub liczebności, np. tyle samo kwadratów, tyle samo trójkątów (można wykorzystać figury z k. 35, 36 z KA). Dzieci anali-
              zują układy figur i wnioskują, według jakiej zasady zostały ułożone. Następnie odtwarzają zademonstrowane wzorce –
              utrwalenie nazw i kształtu figur geometrycznych, rozwijanie logicznego myślenia.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122