Page 120 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 120

118  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad
                                                                    Pa -  da,  pa -  da  deszcz.
                                                   Pa -  da,  pa -  da  deszcz.

            Wieje wiatr (trzy wolne sylaby i pauza)
                                                                    Wie   -   je      wiatr.
                                                  Wie   -   je      wiatr.
            Zimno wkoło jest (dwie wolne sylaby, dwie szybkie i jedna wolna)
                                                                    Zim   -  no       wko -  o  jest.
                                                        -
                                                  Zim
                                                                    wko -
                                                                          o
                                                            no
                                                                             jest.
            N. gra na bębenku jeden z rytmów (bez wymawiania tekstu), dwukrotnie go powtarzając. Zadaniem dzieci jest przyporząd-
            kowanie rytmu do odpowiedniego tekstu. Po wskazaniu właściwego tekstu dzieci wypowiadają go dwukrotnie w rytmie.
          6.  Pożegnanie w kole. N. improwizuje głosem melodie do słów pożegnania.
          III Zajęcia w ogrodzie
             x Układanie kompozycji z różnego rodzaju kamyków, liści, patyków – rozwijanie wyobraźni.
             x Zabawa „Bibułki na wietrze”. N. rozdaje dzieciom paski bibuły. Dzieci biegają, trzymając paski za jeden koniec. Podrzu-
            cają je i obserwują, jak opadają na ziemię, kładą na ziemi i czekają na powiew wiatru. Określają kierunek wiatru. Kształ-
            towanie umiejętności obserwacji.
             x Zabawa ruchowa z elementem rzutu „Stop! Podaj piłkę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




          Czwartek    temat:  Jesień w lesie



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Chmurki” – integracja grupy, dostrzeganie potrzeb innych.
          Gra planszowa z KP2, s. 11. Ćwiczenia poranne Zestaw II. Zabawa „Kropelkowy rytm” – dostrzeganie regularności
          i kontynuowanie rytmu. Zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej „Jesienny wiatr”.
            Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 11, 12

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia z wykorzystaniem opowiadania A. Słomińskiej Wyprawa do lasu – zapoznanie
          z wyglądem jesiennego lasu – dostrzeganie zmian w przyrodzie w zależności od pory roku; nazywanie wybranych zwierząt
          leśnych i poznanie ich sposobów przygotowania do zimy; rozwijanie zmysłu dotyku – rozpoznawanie darów lasu. Wyko-
          nywanie ćwiczenia w KP2, s. 10.  ▶  2. Zajęcia plastyczne – „Jesienny las” – wyrażanie własnych obserwacji w formie
          plastycznej, gromadzenie doświadczeń poprzez wykonywanie prac z wykorzystaniem różnych form działalności plastycz-
          nej – układanie kompozycji z tworzywa przyrodniczego.
            Obszary z podstawy programowej: III 5; IV 1, 7, 16, 18, 19

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Suche liście” – ćwiczenie koncentracji, pokonywanie przeszkód w terenie. Zabawy z wyko-
          rzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Zabawa ruchowa skoczna
          „Przeskocz przez kałużę”.
            Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa dydaktyczna „Chmurki”. N. przygotowuje z szarego papieru duże chmurki i tnie je na części jak puzzle. Każda
            z chmurek rozłożona jest w innym miejscu sali. Dzieci gromadzą się wokół chmurki tak, aby każde miało jeden element
            układanki, na którym narysuje kredkami pastelowymi lub świecowymi, np. swój nastrój, ulubione zwierzę lub to, o czym
            marzy. Po zakończeniu pracy, zadaniem grupy jest złożenie elementów w całość i sklejenie od spodu taśmą. Chmurkami
            można udekorować salę – integracja grupy, dostrzeganie potrzeb innych.
             x Gra planszowa w parach z KP2, s. 11 – zapoznanie z zasadami gry, nauka rywalizacji.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa „Kropelkowy rytm” – dostrzeganie regularności i kontynuowanie rytmu ułożonego z kropel deszczu różniących się
            grubością, długością i odcieniem koloru niebieskiego.
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125