Page 120 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 120
118 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Pa - da, pa - da deszcz.
Pa - da, pa - da deszcz.
Wieje wiatr (trzy wolne sylaby i pauza)
Wie - je wiatr.
Wie - je wiatr.
Zimno wkoło jest (dwie wolne sylaby, dwie szybkie i jedna wolna)
Zim - no wko - o jest.
-
Zim
wko -
o
no
jest.
N. gra na bębenku jeden z rytmów (bez wymawiania tekstu), dwukrotnie go powtarzając. Zadaniem dzieci jest przyporząd-
kowanie rytmu do odpowiedniego tekstu. Po wskazaniu właściwego tekstu dzieci wypowiadają go dwukrotnie w rytmie.
6. Pożegnanie w kole. N. improwizuje głosem melodie do słów pożegnania.
III Zajęcia w ogrodzie
x Układanie kompozycji z różnego rodzaju kamyków, liści, patyków – rozwijanie wyobraźni.
x Zabawa „Bibułki na wietrze”. N. rozdaje dzieciom paski bibuły. Dzieci biegają, trzymając paski za jeden koniec. Podrzu-
cają je i obserwują, jak opadają na ziemię, kładą na ziemi i czekają na powiew wiatru. Określają kierunek wiatru. Kształ-
towanie umiejętności obserwacji.
x Zabawa ruchowa z elementem rzutu „Stop! Podaj piłkę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Czwartek temat: Jesień w lesie
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Chmurki” – integracja grupy, dostrzeganie potrzeb innych.
Gra planszowa z KP2, s. 11. Ćwiczenia poranne Zestaw II. Zabawa „Kropelkowy rytm” – dostrzeganie regularności
i kontynuowanie rytmu. Zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej „Jesienny wiatr”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 11, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem opowiadania A. Słomińskiej Wyprawa do lasu – zapoznanie
z wyglądem jesiennego lasu – dostrzeganie zmian w przyrodzie w zależności od pory roku; nazywanie wybranych zwierząt
leśnych i poznanie ich sposobów przygotowania do zimy; rozwijanie zmysłu dotyku – rozpoznawanie darów lasu. Wyko-
nywanie ćwiczenia w KP2, s. 10. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Jesienny las” – wyrażanie własnych obserwacji w formie
plastycznej, gromadzenie doświadczeń poprzez wykonywanie prac z wykorzystaniem różnych form działalności plastycz-
nej – układanie kompozycji z tworzywa przyrodniczego.
Obszary z podstawy programowej: III 5; IV 1, 7, 16, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Suche liście” – ćwiczenie koncentracji, pokonywanie przeszkód w terenie. Zabawy z wyko-
rzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Zabawa ruchowa skoczna
„Przeskocz przez kałużę”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa dydaktyczna „Chmurki”. N. przygotowuje z szarego papieru duże chmurki i tnie je na części jak puzzle. Każda
z chmurek rozłożona jest w innym miejscu sali. Dzieci gromadzą się wokół chmurki tak, aby każde miało jeden element
układanki, na którym narysuje kredkami pastelowymi lub świecowymi, np. swój nastrój, ulubione zwierzę lub to, o czym
marzy. Po zakończeniu pracy, zadaniem grupy jest złożenie elementów w całość i sklejenie od spodu taśmą. Chmurkami
można udekorować salę – integracja grupy, dostrzeganie potrzeb innych.
x Gra planszowa w parach z KP2, s. 11 – zapoznanie z zasadami gry, nauka rywalizacji.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Kropelkowy rytm” – dostrzeganie regularności i kontynuowanie rytmu ułożonego z kropel deszczu różniących się
grubością, długością i odcieniem koloru niebieskiego.