Page 125 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 125
TYDZIEŃ 10 • Ciekawe, dlaczego… • 123
Przebieg zajęć:
1. Prezentacja godła i flagi – omówienie barw symboli narodowych. Rozmowa o tym, w jakich miejscach można zobaczyć
godło (urzędy, przedszkole, poczta), oraz uroczystości, podczas których eksponowane są symbole narodowe (święta naro-
dowe, wydarzenia sportowe) – układanie podpisów.
2. Oglądanie konturowej mapy Polski z narysowaną Wisłą i zaznaczonym punktem oznaczającym położenie Warszawy.
Dobieranie podpisów. Wypowiedzi dzieci na temat kraju, w którym mieszkają: Polska, obowiązującego języka – język
polski, mieszkańców – Polacy.
3. Nawiązanie do święta narodowego obchodzonego 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. N. krótko opo-
wiada dzieje odzyskania niepodległości przez Polskę. Niepodległość oznacza, że ludzie sami mogą decydować o swoim
państwie i żaden inny kraj nie ma wpływu na podejmowane przez nich decyzje.
4. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 14–15. Rysowanie konturów Polski, czytanie globalne nazw symboli narodowych:
godło, flaga, zaznaczanie w modelach wyrazów głosek a i o, kolorowanie flag Polski. Rozmowa na temat obchodów
Narodowego Święta Niepodległości.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Józef Piłsudski.
Cele:
rzybliżenie postaci Józefa Piłsudskiego
p
udzenie zainteresowania historią Polski
b
ozwijanie umiejętności rysowania postaci ludzkiej/portretu.
r
Pomoce: kredki, ołówki, kartki, ilustracje przedstawiające pomniki i portrety Józefa Piłsudskiego, fotografie Józefa
Piłsudskiego.
Przebieg zajęć:
1. Przedstawienie krótkiej charakterystyki postaci Józefa Piłsudskiego – patriota, wybitny polityk, dowódca wojskowy,
dzięki któremu Polska odzyskała wolność po 123 latach zaborów. Stworzył polskie wojsko – Legiony Polskie, które
składały się z dzielnych, odważnych ludzi, gotowych walczyć o wolność Polski. Po pierwszej wojnie światowej
Polacy powierzyli mu najwyższą władzę w państwie właśnie w podziękowaniu za dzielną walkę na rzecz odzyskania
niepodległości. Miał swoją ulubioną klacz o imieniu Kasztanka, która została uwieczniona na obrazach i pomnikach.
Pod Warszawą w Sulejówku znajduje się dom, w którym mieszkał marszałek Piłsudski z rodziną, żoną i dwoma córka-
mi. Także tam znajduje się ciekawy pomnik przedstawiający siedzącego na ławeczce marszałka ze swoimi córkami.
2. Oglądanie fotografii Józefa Piłsudskiego, ilustracji jego portretów i pomników. Omówienie cech charakterystycznych
marszałka, zwrócenie uwagi na ubiór, charakterystyczne wąsy.
3. Rysowanie portretu marszałka kredkami lub ołówkiem, wypełnianie przestrzeni.
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwacja ptaków w ogrodzie, nazywanie ich – rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
x Zabawa z chustą animacyjną „Karuzela” – na środku chusty dzieci kładą misia, chodzą w koło, trzymają chustę
i obracają misia jak na karuzeli. Uważają, aby nie spadł na ziemię.
x Zabawa ruchowa skoczna „Przeskocz przez kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Wtorek temat: Jak powstaje cień?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Wycinanie sylwet do teatrzyku cieni – „Czerwony Kapturek” – mocowanie do
patyczków – rozwijanie koordynacji oko – ręka, doskonalenie techniki wycinania. Ćwiczenia poranne – Zestaw III.
Zabawa w teatrzyk cieni „Czerwony Kapturek” z wykorzystaniem sylwet przygotowanych rano – kształtowanie umiejętno-
ści współpracy w zespole, przełamywanie nieśmiałości. Malowanie na dużym arkuszu papieru poznanych liter pisanych
palcem maczanym w farbie – utrwalenie poznanych liter pisanych, wielkich i małych. Zabawa ruchowa z elementem
równowagi „Kasztanowa drabina”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 1, 2, 3, 4