Page 127 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 127
TYDZIEŃ 10 • Ciekawe, dlaczego… • 125
2. Omówienie treści wiersza: Kto tańczy na ścianach? Co się dzieje, kiedy włączamy lampę? Jakie są cienie? Kiedy cienie znikają?
3. Zabawa „Zabawki i ich cienie” – każde dziecko wybiera zabawkę, ustawia ją przed źródłem światła i sprawdza, jaki rzuca
cień. Obserwowanie zmian wielkości cieni poprzez przybliżanie i oddalanie od źródła światła.
4. „Cienie” – zabawa naśladowcza. Dzieci dobierają się w pary. Na hasło: światło! Jedno dziecko z pary wykonuje dowolne
ruchy, dziecko-cień je naśladuje. Na hasło: ciemność! Dzieci zatrzymują się i zamieniają rolami. Stoją w bezruchu,
dopóki znowu nie usłyszą hasła: światło!
5. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 16–17. Zaznaczanie w szeregach właściwych cieni dzieci, odszukiwanie tych samych
grup ludzi przedstawionych przodem i tyłem.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Poszukiwanie gniazd ptaków w ogrodzie, opisywanie ich wyglądu, położenia na drzewie, zastanowienie się, jakie ptaki
mogą w nich mieszkać – rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa z elementem rzutu z Zestawu II (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
Środa temat: Ptaki i ich przysmaki
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Memo obrazkowe – doskonalenie pamięci i spostrzegawczości. Rozmowa na
temat zmian w przyrodzie. Ćwiczenia poranne – Zestaw III. Wykonanie doświadczeń związanych z wodą – rozwijanie
postawy badawczej, nazywanie stanów skupienia wody: ciecz, para, lód. Gry i układanki przy stolikach.
Obszary z podstawy programowej: I 5; II 6; III 5; IV 1, 18, 19
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – „Ptaki i ich przysmaki” – poznanie nazw i wyglądu wybranych ptaków
(wrona, wróbel, sikorka, gil). Rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków w okresie zimy. Wykonywanie ćwiczeń w KP2,
s. 18–19. Wykonywanie karmników z butelki i drewnianych łyżek. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – hymn Polski.
Nauka hymnu Polski. Utrwalenie symboli narodowych (hymn, flaga).
Obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 9; II 11; III 5, 6; IV 1, 4, 7, 10, 11, 15, 18
Zajęcia w ogrodzie: Rozmieszczenie karmników dla ptaków w ogrodzie przedszkolnym. Zabawa „Tropiciele” – ćwicze-
nie samokontroli i zręczności. Zabawa ruchowa skoczna z Zestawu VI. Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu tereno-
wego z zachowaniem bezpieczeństwa.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Memo obrazkowe – odkrywanie obrazków i dobieranie ich w pary. Doskonalenie pamięci i spostrzegawczości.
x Rozmowa na temat zmian w przyrodzie, konkluzja wynikająca z rozmowy powinna zbliżyć dzieci do tematu zajęć głów-
nych, czyli ptaków, które zostają z nami na zimę.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie doświadczeń związanych z wodą (sprawdzanie, gdzie szybciej topi się lód, co powstanie z roztopionego
lodu, poszukiwanie pary wodnej) – rozwijanie postawy badawczej, nazywanie stanów skupienia wody: ciecz, para
wodna, lód.
x Zabawa „Odczytywanie gestów”. Dzieci obserwują N., który za pomocą gestów przedstawia różne czynności związane
z wodą, np.: mycie rąk, branie kąpieli pod prysznicem, zmywanie naczyń.