Page 127 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 127

TYDZIEŃ 10  •  Ciekawe, dlaczego…  •  125



            2.  Omówienie treści wiersza: Kto tańczy na ścianach? Co się dzieje, kiedy włączamy lampę? Jakie są cienie? Kiedy cienie znikają?
            3.  Zabawa „Zabawki i ich cienie” – każde dziecko wybiera zabawkę, ustawia ją przed źródłem światła i sprawdza, jaki rzuca
              cień. Obserwowanie zmian wielkości cieni poprzez przybliżanie i oddalanie od źródła światła.
            4.  „Cienie” – zabawa naśladowcza. Dzieci dobierają się w pary. Na hasło: światło! Jedno dziecko z pary wykonuje dowolne
              ruchy, dziecko-cień je naśladuje. Na hasło: ciemność! Dzieci zatrzymują się i zamieniają rolami. Stoją w bezruchu,
              dopóki znowu nie usłyszą hasła: światło!
            5.  Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 16–17. Zaznaczanie w szeregach właściwych cieni dzieci, odszukiwanie tych samych
              grup ludzi przedstawionych przodem i tyłem.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Poszukiwanie gniazd ptaków w ogrodzie, opisywanie ich wyglądu, położenia na drzewie, zastanowienie się, jakie ptaki
              mogą w nich mieszkać – rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
              x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
              x Zabawa ruchowa z elementem rzutu z Zestawu II (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).




            Środa    temat:  Ptaki i ich przysmaki



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Memo obrazkowe – doskonalenie pamięci i spostrzegawczości. Rozmowa na
            temat zmian w przyrodzie. Ćwiczenia poranne – Zestaw III. Wykonanie doświadczeń związanych z wodą – rozwijanie
            postawy badawczej, nazywanie stanów skupienia wody: ciecz, para, lód. Gry i układanki przy stolikach.
              Obszary z podstawy programowej: I 5; II 6; III 5; IV 1, 18, 19

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia przyrodnicze – „Ptaki i ich przysmaki” – poznanie nazw i wyglądu wybranych ptaków
            (wrona, wróbel, sikorka, gil). Rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków w okresie zimy. Wykonywanie ćwiczeń w KP2,
            s. 18–19. Wykonywanie karmników z butelki i drewnianych łyżek.  ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – hymn Polski.
            Nauka hymnu Polski. Utrwalenie symboli narodowych (hymn, flaga).
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 9; II 11; III 5, 6; IV 1, 4, 7, 10, 11, 15, 18

            Zajęcia w ogrodzie: Rozmieszczenie karmników dla ptaków w ogrodzie przedszkolnym. Zabawa „Tropiciele” – ćwicze-
            nie samokontroli i zręczności. Zabawa ruchowa skoczna z Zestawu VI. Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu tereno-
            wego z zachowaniem bezpieczeństwa.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Memo obrazkowe – odkrywanie obrazków i dobieranie ich w pary. Doskonalenie pamięci i spostrzegawczości.
              x Rozmowa na temat zmian w przyrodzie, konkluzja wynikająca z rozmowy powinna zbliżyć dzieci do tematu zajęć głów-
              nych, czyli ptaków, które zostają z nami na zimę.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Wykonanie doświadczeń związanych z wodą (sprawdzanie, gdzie szybciej topi się lód, co powstanie z roztopionego
              lodu, poszukiwanie pary wodnej) – rozwijanie postawy badawczej, nazywanie stanów skupienia wody: ciecz, para
              wodna, lód.
              x Zabawa „Odczytywanie gestów”. Dzieci obserwują  N., który za pomocą gestów przedstawia różne czynności związane
              z wodą, np.: mycie rąk, branie kąpieli pod prysznicem, zmywanie naczyń.
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132